Multiplex voor kasten vraag

estone

Nieuw lid
20 jun 2014
19
1
Ik ben bezig mijn schuur om te bouwen naar een fijne werkplaats en wil een aantal kasten bouwen.
Welk plaatmateriaal kan ik hiervoor het beste gebruiken? (constructie, schotten, lades)

Zie bijvb. deze video. Hij heeft het over 3/4"multi(?) birch. Waarschijnlijk 18mm berken mutiplex toch?

Alleen met de prijzen van tegenwoordig worden het wel erg dure kastjes.
Is er een goed alternatief of lever je dan te veel in op kwaliteit, stevigheid, vlakheid etc..?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.205
1.978
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waarschijnlijk 18mm berken mutiplex toch?
ik denk dat hij van baltic birch spreekt, dus berken mpx
hoe de prijzen tegenwoordig liggen, weet ik niet in detail
de duurste is b/bb
dan komt bb/bb
de goedkoopste is cp
betonplex is een alternatief
er zijn ook constructieplaten + hardhout mpx
onderaan in prijs + kwaliteit zit de standaard mdf
veel hangt af van hoe je platenboer zijn prijzen zet
 
  • Leuk
Waarderingen: estone

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.177
874
Ulvenhout
Ik gebruik regelmatig de 18mm powerplex platen van de Hornbach. De fineerlaag daarvan is inderdaad erg dun en er zitten wel eens wat holtes (gaps) in de tussenlagen, maar de platen zijn niet zo duur. Je kan de kanten goed afwerken met kantenband van kersenhout. Dat komt behoorlijk overeen qua kleur.
 
  • Leuk
Waarderingen: estone

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Misschien een beetje vloeken in de kerk, maar er is een reden waarom keukens zonder uitzondering grotendeels bestaan uit spaanplaat. In een vaste opstelling zou ik het zeker overwegen. Kopse kanten kun je afwerken met wat je zelf mooi vindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: estone

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.601
1.815
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben bezig mijn schuur om te bouwen naar een fijne werkplaats en wil een aantal kasten bouwen.
Welk plaatmateriaal kan ik hiervoor het beste gebruiken? (constructie, schotten, lades)

Zie bijvb. deze video. Hij heeft het over 3/4"multi(?) birch. Waarschijnlijk 18mm berken mutiplex toch?

Alleen met de prijzen van tegenwoordig worden het wel erg dure kastjes.
Is er een goed alternatief of lever je dan te veel in op kwaliteit, stevigheid, vlakheid etc..?
'Met de prijzen van tegenwoordig' ben ik lekker voor MDF gegaan. Stuk minder 'knap' dan Multiplex maar 'it gets the job done'. Wel vuren balkjes gebruikt om de planken te verstevigen aangezien ik er af en toe wel wat gewicht op moet kunnen leggen.

20210620_171501.jpg

Ik ben voor simpele legplanken gegaan maar met wat meer werk kun je absoluut lades en deurtjes maken natuurlijk, sky is the limit. Maar voor een werkplaats moet de boel toch de hele tijd bereikbaar zijn dus neem ik die moeite niet.

Daar waar multiplex tussen de 60 en 100 euro per plaat kost (van 122 bij 244cm) betaal ik 25 euro voor een zelfde formaat MDF plaat. Daar kan weinig tegenop.
 
  • Leuk
Waarderingen: estone en JochemK

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.601
1.815
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mooi geworden zo!
Dankjewel, maar het is nog maar half af :). O.a. de ruimte boven de kapzaag moet nog ingericht worden (afzuiging, planken etc) en er komen nog heel wat gereedschapshouders, bithouders en andere zaken op en aan gemonteerd. Heb nog een volle plaat aan MDF stroken op dezelfde maat klaarliggen om nieuwe planken te maken, maar ik hou expres even af om te voorkomen dat ik ze maak 'om het maken'. De inrichting van mijn werkplaats groeit in feite om je persoon en je werkwijze heen, en ik wil de ruimte laten om te bekijken hoe ik zaken het handigste inricht. Daarom heb ik nu vooral gefocust op de meest 'in de weg liggende' zaken en laat ik nog ruimte over voor toekomstig(e) gereedschap of ideeën.
 
  • Leuk
Waarderingen: estone en The Boktor

estone

Nieuw lid
20 jun 2014
19
1
Dank allemaal voor het meedenken en de suggesties! Een combinatie van MDF en berken mutiplex frontjes lijkt me een mooie tussen oplossing :)
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.