Multiplex in Fusion 360, hoe doen jullie dat?

jorisvh

Post veel
ik veronderstel dat hier heel wat Autodesk Fusion360 gebruikers zitten die hout modelleren …
heeft iemand van jullie een handige methode om multiplex te tekenen?

ik heb heel wat gegoogled en de Autodesk fora afgezocht maar nergens een goeie methode gevonden. goed betekent voor mij snel en mooi resultaat in renderings.
blijkbaar is ooit beloofd dat er een “3D plywood” materiaal zou komen maar is dat is er nooit gekomen omdat het te complex was.

sommigen gaan elk laagje fineer modelleren als “solid wood” maar dat is me te veel werk.
wat ik zelf momenteel doe is om 2 verschillende texturen toe te wijzen, 1 voor de vlakken en 1 voor de zaagkanten (m.a.w. de textuur toewijzen op “face” niveau ipv op “body” niveau). ik gebruik naadloze textuur jpg’s die ik van sketchuptextureclub gedownload heb.
dat werkt goed. voorbeeld
1701327404516.jpeg
maar het is een gedoe, vooral om de richting van de nerf op de vlakken en de richting van de laagjes op de zaagkanten goed te krijgen.

iemand een betere manier?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
In Creo, en op tekeningen, niet op renders, zou ik het misschien met de richting van de arcering doen, wellicht kan dat in Fusion ook.
Of wil je per se renders? (Impressie van een ontwerp voor klanten?)
Zelf heb ik meer aan technische tekeningen, dan aan renderings.
Wat ze bij het industrial design bureau deden waar ik lang geleden werkte was een lijnen tekening uit een 3d CAD programma in hun schetspakket als basis gebruiken en daar dan een artist impression van maken.
 

jorisvh

Post veel
zelf lig ik vooral wakker van de vorm en alles wat ik moet weten om te maken (afmetingen, zaaglijst, locatie van boorgaten, …).
renders zijn voor klanten want die zijn voor hen veel duidelijker dan een 3D model met de juiste vorm en een materiaalstaal. normaal gezien is dat in Fusion360 ook maar een kwestie “appearance” toewijzen, renderen en klaar.

In Fusion360 wordt een materiaal gekarakteriseerd door een set fysische eigenschappen zoals densiteit e.d. (die zijn relevant zijn voor berekeningen maar niet voor visualisatie) en een set visuele eigenschappen, zgn. “appearance” (die enkel relevant is voor visualisatie).

voor gefineerd materiaal maak ik bvb een eigen “appearance” op basis van een foto van een volledige plaat (bij veel fabrikanten te downloaden). de textuur wordt dan op alle zijdes geprojecteerd alsof alle zaagkanten bijpassende kantenband hebben, wat meestal ook het geval is.

voor mpx, waar de textuur verschillend is voor vlakken en zaagkanten lukt dit niet.
op zich moet te programmeren zijn om de texturen automatisch juist toe te wijzen. de zijde met grootste oppervlak krijgt de afrolfineer textuur, met nerfrichting volgens de langste zijde. de andere zijdes krijgen de laagjes textuur met de laagjes loodrecht op de kortste zijde. maar blijkbaar heeft niemand bij Autodesk ooit die moeite gedaan.

of misschien is er een speciale instelling in de projectie waardoor het wel automatisch goed komt die ik niet ken.

het kon altijd zijn dat iemand een goeie tip had om het in fusion makkelijker te maken dan het manuele geklooi om alles goed te krijgen zoals ik nu doe.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Een alternatief is misschien nog een programma als Keyshot, een specifieke renderer, weet eigenlijk niet of dat voor Fusion ook werkt.
(Jawel, net even gekeken, er is ook een tutorial over multiplex in keyshot)
Keyshot is handig omdat je meteen vanuit het cad pakket fancy renders kunt maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
keyshot werkt blijkbaar, via een plugin, goed samen met Fusion360, met bidirectionele updates.
mooie tutorials gevonden, o.a. over het renderen van een Eames lounge chair (gebogen multiplex dus nog een stuk complexer dan wat ik momenteel zoek)
en over hun advanced wood materiaal
de mogelijkheden van keyshot zijn een duidelijk stuk straffer dan de ingebouwde texturen en de renderer in Fusion360.
maar de manier waarop het gebeurt lijkt helaas even complex te zijn. ik zie ook multiplex gemodelleerd worden als verschillende lagen massief hout ofwel texturen die manueel op de juiste manier georiënteerd worden.
moest het beter moeten was dit zeker een oplossing, voor sneller niet vrees ik.
(en goedkoper ook niet. ik zie $99/maand. dat is een veelvoud van m'n Fusion360 licentie inclusief renderer)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.