Motor naar 220 ombouwen

Erik S

Nieuw lid
4 nov 2023
8
0
Wageningen
Hallo allemaal,

Hier van mijn kant een terugkerende vraag op dit forum: kan ik van een VVD op krachtstroom ook een VVD op 220 maken (zonder al teveel capaciteitsverlies)? Reden is dat ik via via een nette Elektra Beckum kon krijgen (nauwelijks gebruikt), maar het plaatje op de motor zegt (mij althans) weinig. Afweging is 1) motor proberen aan te passen 2) krachtstroom aanleggen in de schuur 3) 220 motor op de kop tikken 4) VVD doorzetten naar iemand anders. Eerst maar eens de optie motor aanpassen naar 220. Weet iemand raad?

Veel dank alvast!IMG_1351.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
De minimale spanning voor de motor is 380V, dus met een condensator in een zg Steinmetz schakeling op de netspanning van 230V gaat het niet lukken. Met een steinmetz schakeling verlies je ongeveer 30% aan vermogen trouwens.
Edit: het bovenstaande is onjuist, zie de informatie van @chevy66

Misschien kan het met een frequentieomvormer, maar dat weet ik niet.

Omdat je het aanleggen van krachtstroom naar de schuur ook als mogelijkheid oppert, denk ik dat je al langer met die gedachte speelt. Dat lijkt me wel even werk, maar dan ben je ook meteen klaar en scheelt het een hoop gehannes in de toekomst.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Op 220 laten lopen met een condensator gaat prima. Maar je moet er niet mee gaan schaven, dan fik je hem uit. Krachtstroom in de schuur mogelijk. Doen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb in januari een oude lintzaag met 380V motor aangesloten op een 3kW frequentieregelaar van Vevor. Kostte € 111,-.
Ik heb hem nu een paar keer gebruikt, en werkt perfect. Gewoon met een 230V stekker in het stopcontact en gaan!
Voordeel is dat ik hem nu ook op verschillende snelheden kan laten draaien, wat beter is als ik metaal zaag.

Het is wel zo dat een bekend merk FO 400 à 500 euro kost. Dus even afwachten hoe lang dit goed gaat.

Maar houdt wel in de gaten of je VVD een hulp-circuit heeft. Een magneetschakelaar bijvoorbeeld. Die moet je bij een ombouw apart aansluiten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Thomasz, 380 in ster, kan op 3x220 in driehoek. Dus met condensator op 220.
 

Erik S

Nieuw lid
4 nov 2023
8
0
Wageningen
Goedemorgen, ja de aanduidingen zijn wat vreemd. Dank voor alle info, dus als ik het goed begrijp kan ik de motor gewoon omzetten door in driehoek te verbinden, en heb ik dan geen capaciteitsverlies? Zal er ff over denken en toch ook krachtstroom overwegen aan te laten leggen, meterkast is daardoor geschikt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Je kan de motor in driehoek op een frequentieregelaar zonder verlies op 3 x 220 laten lopen. Met een condensator moet je in deze situatie niet doen.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Voordat je eventueel investeert in een frequentie regelaar zou ik eerst even in het aansluit kastje van de motor kijken of je de mogelijkheid hebt om anders aan te sluiten, meestal kan dat, maar ben ze ook wel tegengekomen dat er geen klemmenbord in zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.