Montage details 'Veld' keuken van HPL?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik wil een keukenmeubel maken om te gebruiken in de voortent van een caravan. De caravan staat permanent, maar in de winter wordt de voortent afgbroken en het meubel moet dan achter de caravan onder een dekzeil wachten op de lente. Een simpel standaard keukenblokje van spaanplaat zal het dus niet lang uithouden. Verder staat de caravan midden in het bos, dus muizen, mieren en andere beestjes zijn er genoeg.
Ik wil dus zelf een meubel maken.
Metaal wordt al snel RVS. Dat ligt voor mij lastig dus ik denk aan HPL. Rotvast, kant en klaar glad afgewekt, redelijk bestand tegen muizentandjes en eenvoudig te bewerken met houtbewerkingsmachines.
Grootte van panelen kom ik wel uit. De vraag van mij aan jullie is hoe en met welke details ik dat HPL het best kan monteren tot een meubel. Lijmen in hoekprofielen? Hoekstukken? De naden direct structureel verlijmen met siliconenkit? Hoe bevestig ik beslag?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je dat dik neemt, kan je het gewoon boren en tappen. Hoe groot wordt je keuken en hoe wil je dat hij er uit gaat zien? Deurtjes, legplanken, dat soort dingen. Komt hij op een onderstel, of moet het een geheel worden. Makkelijkste is een gebruikt rvs horeca keukenblok. Die hoef je meestal alleen goed schoon te maken.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Qua grootte denk ik aan 120 tot 150 cm. Er moet een gasstel op en een spoelbakje in.
Inderdaad laatjes eronder naast een vak voor watertank en gasfles maar die kunnen er ook naast.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan in verband met het gewicht, ook alleen een dik werkblad nemen en de rest van aluminium profiel in elkaar poppen. Dan kan je met dibond werken voor de bekleding. Als je een paar 15mm douche of toilethokjes op zaagt, heb je wel een bomvast keukenmeubel, maar moet je hem met een pompwagen verzetten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
HPL is trespa?
De fabrikant van Trespa zal daar anders over denken maar in grote lijnen: ja.
HPL staat voor High Pressure Laminate
da's een vel van rond 1 mm dik dat men op een drager aanbrengt
die drager, spaanplaat enz, is niet echt vochtbestendig
enkel de afsluiting door de hpl die op het vlak zit + op de kanten zorgt voor bescherming
onder een zeil tijdens de winter zou ik het niet betrouwen, want onder dat zeil krijg je condens
Trespa kan uit hetzelfde materiaal gemaakt te zijn als de HPL, maar trespa is een volle plaat zonder een drager
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik bedoel het gevelplatenspul; Trespa of eigen merk.

Verplaatsen hoeft maar twee keer per jaar en dan zijn er karretjes en eventueel sjouwers genoeg.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
HPL staat voor High Pressure Laminate
da's een vel van rond 1 mm dik dat men op een drager aanbrengt
die drager, spaanplaat enz, is niet echt vochtbestendig
enkel de afsluiting door de hpl die op het vlak zit + op de kanten zorgt voor bescherming
onder een zeil tijdens de winter zou ik het niet betrouwen, want onder dat zeil krijg je condens
Trespa kan uit hetzelfde materiaal gemaakt te zijn als de HPL, maar trespa is een volle plaat zonder een drager
Die drager kan je in v313 doen.

Waarom geen groene betonplex?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
De vraag van mij aan jullie is hoe en met welke details ik dat HPL het best kan monteren tot een meubel. Lijmen in hoekprofielen? Hoekstukken? De naden direct structureel verlijmen met siliconenkit? Hoe bevestig ik beslag?
dit is dus de oorspronkelijke vraag
met trespa heb ik als verwerker geen ervaring
het wordt in ziekenhuizen en wc's veelvuldig gebruikt omwille van de stevigheid en onderhoudbaarbeid
over naar familie
of zoeken op 'trespa verwerkingsvoorschriften', 'trespa lijmen', enz
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Trespa is te lijmen met lijmkitten zoals polymax of high-tack. Op de kopse kant verlijmen zoals hout gaat niet, volvlaks of lijmen op profielen wel.

Ik zou een frame maken van aluminium extrusieprofielen en dan met de bijbehorende v-slotmoeren en bouten daar trespa-platen op bevestigen.
Voor het blad kan je het best voor een rvs gevormd aanrechtblad gaan.

 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
betonplex is regenbestendig
best een betere kwaliteit dan die van de dhz
V313 is vochtbestendige mdf
goed voor in de badkamer
buitengebruik ?
V313 is er ook in spaanplaat.
Wat is buitengebruik? In de regen is het niet bedoeld, maar als buitenkeuken, bedekt met een deklaag, prima te doen.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
De correcte benaming is trouwens volkernplaat.
Ik heb zelf een buitenkeuken gemaakt van bamboeplaten op een rvs onderstel. Gaat al heel wat jaartjes mee
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
'Don't hold your breath' om een uitdrukking van overzee te gebruiken. Voor dit zomerseizoen is men nog voorzien. Uitvoering wordt op z'n vroegst in het voorjaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim ()

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Makkelijkste is een gebruikt rvs horeca keukenblok. Die hoef je meestal alleen goed schoon te maken.
Helemaal mee eens, scheelt je een hoop gedoe met de constructie. Je zou ook een RVS keuken werkbank met gootsteen kunnen nemen. Dan kan je de kastjes er onder maken van dun volkern. Zwenkwielen er onder en rollen maar.
Ik heb laatst een mini buitenkeuken of "Chuckbox" gemaakt van 18mm varelplex en deze op het kookgedeelte met 1mm aluminium beplakt. Lang niet zo sterk als RVS maar wel mooi glad, en minder zwaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.