Ok, dank. Ik had op internet een vergelijkbare oplossing gevonden door de moet met epoxyhars in hout te verlijmen. Begrijp nog niet goed waarom je een spacer tussen as en moer plaats. Je kunt de moet toch gewoon "vastdraaien" op de as (uiteraard zolang de raaibank in de juiste "niet losdraaiende" richting draait)
een tap is ook een slim idee (kun je er net zoveel maken als je wilt) maar lijkt me een prijzige optie, of niet
K meeste draaibanken hebben een schouder waar de chuck overheen past en dan tegen de achterkant van een hogere schouder vast gezet word, een paar foto’s zal dit wel duidelijker maken denk Ik.
Dit geld ook voor een moer die in een stuk hout gelijmd word.
Zoals je hier kunt zien hebben de assen een schouder juist voorbij het einde van de schroef draad, waar een chuck precies over zou moeten passen en dan een verticale schouder waar de chuck of faceplate tegen aan gedraaid word, omdat schroefdraad nogal wat ruimte heeft tussen de draad van de as en chuck etc., krijg je bijna nooit een precies draaiende chuck en faceplate etc.
En since de draad ook niet to het einde van de as loopt, moet je wel een spacer gebruiken, of ruimte zonder draad hebben in de stukken die je er aan draait, chucks en dergelijke hebben dat meestal wel maar een gewone moer heeft dat niet
Zo kun je hier zien dat de moer dus niet tegen de verticale schouder geschroefd kan worden, dus de spacer is nodig, of ruimte maken zoals in deze faceplate foto’s te zien is.