Moer gaat niet los

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Als ik zo die foto zie, lijkt de frees er niet erg diep in te zitten. Die hbm freesjes zit maar een kort asje aan. Ik zou bij je volgende freesmachine de freesjes er een stuk dieper in steken voordat je de moer aandraait.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Voor zover mij bekend hebben alle bovenfrees machines hetzelfde spansysteem. Een spantang waarin je de frees zet en een moer op de freesas om de frees vast te klemmen.
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad. Misschien een maandagmorgen product of een slechte batch.
Budget speelt altijd een rol. Wat heb je in gedachten?

Oh, ik zie net op de site van HBM dat de prijs van die machine is gehalveerd. Nu nog net geen 40 euro.
Het lijkt mij dat ze er van af willen...

Een voorzetje:
 
Laatst bewerkt:

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Voor zover mij bekend hebben alle bovenfrees machines hetzelfde spansysteem. Een spantang waarin je de frees zet en een moer op de freesas om de frees vast te klemmen.
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad. Misschien een maandagmorgen product of een slechte batch.
Budget speelt altijd een rol. Wat heb je in gedachten?

Oh, ik zie net op de site van HBM dat de prijs van die machine is gehalveerd. Nu nog net geen 40 euro.
Het lijkt mij dat ze er van af willen...

Een voorzetje:
jouw voorzetje van de Makita ga ik onderzoeken bedankt.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Het vermogen is minder dan dat van de HBM, maar dat is niet zo heel erg.
De slag van de makita is maar 35 mm, daar moet je wel even naar kijken of dat niet te weinig voor je is.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
. Zou dit een DeWalt zijn dit lijkt mij ook wel wat als je hem aandraait moet je een klik horen. (Beveiliging)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
De 'slag' is hoe diep je de machine kan indrukken.
Als je het freesje hebt ingespannen en de punt van de frees komt dan precies op het hout, dan kan je maximaal 35 mm diep frezen.
Dat lijkt wel voldoende, maar in de praktijk zit je freesje al gauw een cm boven het werkvlak als je freesmachine in de bovenste stand staat. Dan kan je de machine 35 mm indrukken, dus maximaal 35-10 is 25 mm diep frezen.
De HBM heeft een slag van 55 mm;een aanzienlijk verschil dus.
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
De 'slag' is hoe diep je de machine kan indrukken.
Als je het freesje hebt ingespannen en de punt van de frees komt dan precies op het hout, dan kan je maximaal 35 mm diep frezen.
Dat lijkt wel voldoende, maar in de praktijk zit je freesje al gauw een cm boven het werkvlak als je freesmachine in de bovenste stand staat. Dan kan je de machine 35 mm indrukken, dus maximaal 35-10 is 25 mm diep frezen.
De HBM heeft een slag van 55 mm;een aanzienlijk verschil dus.
Bedankt voor de info. Is wel om rekening mee te houden.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
ik begrijp dat je wat huiverig bent geworden voor het vastzetten van een freesje. De 'klik beveiliging' van deWalt ken ik niet. Ik zie wel dat je hem daarna gewoon aanspant met een sleutel.
Het belangrijkste is dat je de frees niet zo diep steekt dat die niet verder kan. Dus helemaal insteken en dan een halve centimeter terugtrekken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Op kwaliteitsfrezen (CMT, Festool) staat een merkteken tot hoe ver de frees in de spantang moet. En dat is inderdaad niet helemaal tot het einde. Op de meeste van mijn frezen (Ecotools) staat die inderdaad niet.

Qua machine, inderdaad wat is je budget? Want zonder daar rekening mee te houden zou ik meteen en zonder twijfel Festool OF1010 roepen. Ik heb al met heel wat verschillende machines mogen werken en dit is echt de favoriet. Lekker compact en licht maar toch sterk genoeg, en goed secuur in te stellen. Vooral dat compacte en lichte is voor mij wel een voordeel.
Maar ik denk dat een Festool ver buiten je budget gaat liggen helaas.

Zelf heb ik voor het zwaardere werk een Bosch blauw 1250. Ook een prima frees maar iets lomper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.