Minimax fs30 inschakelbeveiliging

Hanzl

Nieuw lid
11 jul 2012
1
0
Mijn scm minimax fs30 (1999) doet het prima in vandikte stand. Als ik m terugbouw naar schaafbank hoor ik een klik als de afzuigkap van de messen afgedraaid wordt en kan de machine niet ingeschakeld worden Ik neem aan dat dit een beveiliging is zodat de machine niet kan draaien met niet afgeschermde messen. Als ik vervolgens de vlak tafels terug klap wordt de beveiliging niet opgeheven. (Voorheen wel). Het lijkt of er ergens geen contact gemaakt om de machine weer veilig in te kunnen schakelen.

Iemand bekend met dit probleem of kennis van de beveiliging van de machine?

Alvast bedankt,

Groet, Hans
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
het schakelschema van de machine heb & ken ik niet
toch zou de logica eenvoudig moeten zijn
ik vermoed dat op de machine een paar elektrische kringen zitten die niet onderbroken mogen zijn
de volgorde van je vaststellingen bevestigt dat
als de vlaktafels + de afzuigkap weer op hun plaats zitten, dan zouden alle elektrische kringen weer gesloten moeten zijn
waar de contactpunten van die kringen precies zitten kan niemand zeggen zonder dat er een schakelschema voorhanden is
je zou kunnen beginnen met alle houtresten & stof weg te halen
raak je er niet uit, stel dan de vraag aan de invoerder van scm
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Meestal is er sprake van een microswitch die voor de veiligheid zorgt. Je kunt de boel open schroeven om te kijken of dat qua bedrading het geval is. Zo ja, dan heb je een uitgangspunt voor het oplossen van dit probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.