Mini vloerlamp

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
45
23
Twente
Beste allemaal,

Er zijn al heel wat mooie creaties voorbijgekomen, maar omdat de deadline is verlegt zag ik kans om ook nog mee te doen met een klein projectje.

Motivatie: Mijn vriendin wilde graag een vloerlamp, maar die moest wel blauw licht geven en mocht van hout zijn als het een mooie design had. De lat wordt niet laag gelegd. Het probleem was alleen dat alle winkels dicht waren, dus het werd een kleine vloerlamp die we dan als een prototype zouden zien. Als de winkels dan weer open gingen dan zouden we hem verbeteren en van mooi hout maken (waarschijnlijk noten).

Hout: Eiken restdelen van een tafel en kast. Kosten 0 euro.

Tools: Japanse zaag, schaaf #3, #4, #5 #78, bovenfrees, beitels, winkelhaak, potlood en wat schuurpapier.

Electronica: LED-strip met afstandsbediening van Ali express + LED houder met melkglas (meer melk plastic) ook ali express. Kosten 9 euro.

Totale kosten: 9 euro

Stap 1: De grote planken zagen en schaven tot de afmetingen die ik nodig had.
IMG_1879.jpg

Stap 2: Uiteindelijk ging het me allemaal niet snel genoeg en bedacht ik me dat ik ook wel met mijn tracksaw een aantal stroken kon zagen. Dit ging toch wat minder dan gedacht, omdat ik dacht dat het schoon hout was maar er nog een spijker in zat...

IMG_1891.jpgIMG_1896.jpg

Stap 3: Koffie, misschien helpt dat bij het zoeken naar spijkers en een nieuw zaagblad. Het uiteindelijk resultaat vier houtjes voor het lamp deel van mijn vloerlamp.
IMG_1898.jpg

Stap 4: Het foto's maken ging hier wat mis. Maar een van de twee balken was veel mooier dan de andere dus deze had ik glad geschaafd aan twee kanten zodat ik een hoek van 90 graden kreeg tussen de twee vlakken, deze hoek heb ik gebruikt als geleiding voor mijn boven frees. De LED strip houder is driehoekig dus ik heb eerst een een driehoek eruit gefreesd en daarna pas gemaakt met mijn #78 schaaf.
IMG_2019.jpg

Stap 5: Lijmen het lamp deel en de voet. De houtjes van de voet hadden nog wat liefde nodig nadat ik de spijker geraakt had was de zaag van de tracksaw niet helemaal netjes haaks meer. Nu gebruik ik dit vaak om een rechte kant aan hout te krijgen, maar elke fout kan opgelost worden met een schaaf.

IMG_1910.jpgIMG_1912.jpgIMG_1901.jpg

Stap 6: Ik vond dat de LED-strip houder nog wat plekken had waar hij niet netjes in het hout lag. Dus opgelost met lijm (hopelijk houdt het, maar wie dan leeft wie dan zorgt). Stap 6 was vooral het afschaven van alle vlakken zowel de voet als het lamp gedeelte zodat het allemaal glad was en netjes recht was. Daarna heb ik een pen gat verbinding gemaakt zodat de lamp gedeelte verbonden kon worden met de voet.

IMG_1944.jpg

IMG_1920.jpg

De volgende stappen zullen een nieuwe bericht worden want ik zit aan mijn plaatjes max en ik neem aan dat iedereen liever plaatjes bekijkt dan dat ze de tekst lezen.

Mvg Bub

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
45
23
Twente
Het verhaal wordt vervolgt...

Stap 7: De twijfel slaat toe .... Toen ik de voet aan de lamp ging lijmen begon ik te twijfelen of ik liever een kiertje tussen de lamp en de voet wilde hebben of niet. Het stond zeer mooi, maar de afwerking had niet heel mooi geweest dus uiteindelijk gekozen om de pen en gat verbinding te lijmen zoals hij hoort. Tijdens het lijmen heb ik wat doekjes in de doorvoer gaatjes gedaan zodat hier geen lijm ging zitten voor de persoon die zich afvraagt waarom er allemaal doekjes te zien zijn.

IMG_1954.jpg
IMG_1957.jpgIMG_1965.jpg

Stap 8: De laatste houtbewerking stap was het afwerken om van blank hout geolied hout te maken. Persoonlijk vind ik de het blanke hout mooier dan na de olie maar daar zijn de meningen ook over verdeeld.
IMG_1971.jpg
IMG_1974.jpgIMG_1977.jpg

Het is vrij goed te zien welke delen meer vanaf gegaan is tijdens het schaven, deze delen zijn lichter van kleur. Zonde maar het is niet anders je moet in deze tijd roeien met de riemen die je hebt. De spijker had een bijzondere verrassing achter gelaten in het hout, wat eigenlijk wel weer grappig was.

Stap 9: De laatste stap was de LED lamp erin verwerken en checken of het blauwe licht ook echt mooi was...

FAC22030-D31E-4580-AEED-AA37CA308193 2.JPEG

Ik moet zelf zeggen dat het wel iets heeft het blauwe licht is mooi maar gelukkig kan je ook alle andere kleuren onder de regenboog plus wit. De lamp is gemaakt om in een hoek te staan met de LED richting de muur zodat het licht via de muur verspreid wordt en dat werkt perfect.

Wordt vervolgd met een noten versie van twee meter hoog, deze is ongeveer 70 cm hoog.

Mvg BUB

Ps. Ik hoor graag wat jullie er van vinden en hoop dat ik toevoeging kan doen tussen alle andere mooie woodworking.nl challenge 2021 creaties.

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
262
372
26
Delft
vanbart.weebly.com
Mooie lamp. De manier van lichtverspreiding via de muren lijkt me erg sfeervol.

Jammer dat er na het olieën zo'n kleurverschil is ontstaan. Misschien had je dat vantevoren kunnen voorspellen door bijv. het hout even nat te maken voor het olieën? Want droog was het kleurverschil inderdaad nauwelijks te zien.

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
45
23
Twente
Jammer dat er na het olieën zo'n kleurverschil is ontstaan. Misschien had je dat vantevoren kunnen voorspellen door bijv. het hout even nat te maken voor het olieën? Want droog was het kleurverschil inderdaad nauwelijks te zien.

Eens, ik maak het hout na het schuren altijd wat nat om het daarna nog een keer te schuren, toen zag ik het al maar toen kon ik het niet echt meer veranderen. Moet zeggen dat je het uiteindelijk niet ziet want je kijkt tegen deze kant aan:
IMG_1981.jpg

Dus eigenlijk valt alles wel mee of je moet hem omdraaien of heel erg van de zijkant bekijken, maar dan zou je met je hoofd in de muur moeten zitten..

jelmer

Post veel
10 jan 2009
2.097
669
Fryslân
Leuk gemaakt en een leuk verslag heb.je ervan gemaakt.
De uiteindelijke versie in notenhout zal ook mooi worden! Je weet nu hoe het moet.
Ik zou trouwens helemaal gek worden van dat blauwe licht, het doet me aan zo'n muggenlamp denken :)

• Leuk
Waarderingen: Bub

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
276
69
Midden Nederland
Mooi ontwerp en uitvoering, altijd leerzaam zo'n uitgebreid maak verslag erbij.

Ik kan me je twijfel bij de voet goed voorstellen, om een ruimte te laten bij de pen en gat verbinding. Ga je dat bij de noten versie wel doen, ik vind het zeker wel wat hebben op je foto.

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
45
23
Twente
Ik kan me je twijfel bij de voet goed voorstellen, om een ruimte te laten bij de pen en gat verbinding. Ga je dat bij de noten versie wel doen, ik vind het zeker wel wat hebben op je foto.

Tot nu toe zijn er drie meningen: 1) Voet hetzelfde laten, 2) Voet met een kiertje er tussen, 3) Voet en lamp gedeelde verbinden met een iets ronds zodat het echt duidelijk is dat het verschillend is.

Maar ik denk dat je het allemaal niet ziet, want uiteindelijk staat. dat deel op de grond dus zou het meer voor de maker zijn dan dat iemand het echt opvalt. Maar als iemand een cool idee heeft dan sta ik daar helemaal voor open!

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
212
35
als je eik wil beschermen maar toch eerder de natuurlijke kleur wil behouden zou ik Rubio Monocoat aanraden.

vind dit wel een tof design. waar zit eigenlijk de driver voor de ledstrip? is die mee verwerkt of ligt die dan op de vloer?

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
45
23
Twente
@Bert Vanderveen Thanks voor de complimenten, maar je hebt helemaal gelijk eigenlijk;
Auw auw: Een Makita M-power zaagblad 35 euro...
Totale kosten: 44 euro.

De kosten gaan wel hard omhoog zo in een keer. Denk dat een goede kop koffie voordat ik begon me een hoop had kunnen besparen.

@wimpie Ik heb daar nog nooit mee gewerkt is het een aanrader? Momenteel gebruik ik vaak lijnolie of Osmo wat ik overhield van een ander project. Ik moet zeggen dat ik daar een groot voorstander van ben. Maar ga ervan uit dat Rubio monocoat een Osmo achtige afwerking is?

Het is een 5V led, dus je sluit hem aan met een USB stick aan een voeding van bijvoorbeeld je telefoon. Het voordeel hier van is dat de controller zo groot is als het eerst kootje van je duim. Dit zit allemaal netjes verwerkt in de USB aansluiting, waardoor het bijna niet opvalt. Het nadeel van een 5V led is wel dat hij minder licht geeft en minder led's per meter heeft dan een goede 24V led stip.

Mvg BUB

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.047
435
Mooi basaal ontwerp. Ik vind de materiaalkeuze nog niet zo verkeerd, het eiken past wel bij het "hoekige".

• Leuk
Waarderingen: Bub

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.