Mini (opzet) werkbankje

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
IMG_0464.jpeg

De afgelopen dagen samen met mijn houtmaat Henk gewerkt aan de constructie van een (opzet)werkbankje. Vooral bedoeld voor de klussen waarbij ik langere tijd voorover gebogen moet staan, dat geeft nogal wat rugpijn die ik zo wil vermijden. Onderstaande foto's geven een globaal beeld van het maakproces, enkele tussenstappen zijn niet gefotografeerd. Het blad is gemaakt van de resten van een Berkenhouten keukenblad van de buurvrouw die ik dubbel heb gelijmd. De spindel voor de bankschroef is een Peaktool van Baptist. Met een mal en de freesmachine heb ik de gaten gefreesd om werkstukken te klemmen. Daarbij ook een tweetal extra gaten voor een bovenklem. Het geheel in de olie gezet en nu klaar voor gebruik!

Fons

IMG_0433.jpeg

IMG_0448.jpeg
IMG_0451.jpeg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Die ziet er erg solide en vooral handig uit. En het past goed bij zijn grote broer.

Wat ik me nog wel afvroeg, heb je geen last dat het geheel gaat "kiepen"? Omdat de bank alleen op 1 kant vaststaat mer klemmen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dat is een mooi klein werkbankje! Afgelopen zondag heb ik er eentje in het echt gezien, en het lijkt mijn erg handig voor onderweg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ja, ik vond dat bankje ook mooi, het doel bepaald denk ik de gewenste uitvoering. Ook Roeland heeft onlangs een topic met een handig exemplaar geplaatst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.