mijnwerkhuisje

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
ik heb vroeger in een opleiding beitels leren slijpen maar dat is nu al jaren geleden en ondertussen door het niet meer te doen heb ik die kennis verloren. Ik was er ook niet super goed in maar in die opleiding heb ik een beitel met zo'n tormek mogen slijpen en wat me opviel is me altijd bij gebleven.
dat het gemakkelijker is om beitels en dergelijke te slijpen omdat je met die accessoires zit je kan bijna niet meer verkeerd slijpen.
daarom denk ik zo'n T3 aan te schaffen.

Laat de T3 staan en ga voor de T7. Tormek geeft zelf al aan dat de motor niet langer dan 30 minuten achtereen mag draaien en dan moet afkoelen... De T7 heeft die beperking niet. Wat ze eigenlijk zeggen is dat het motortje in de T3 ontoereikend is en een leverancier die dat van zijn eigen spul zegt...
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Laat de T3 staan en ga voor de T7. Tormek geeft zelf al aan dat de motor niet langer dan 30 minuten achtereen mag draaien en dan moet afkoelen... De T7 heeft die beperking niet. Wat ze eigenlijk zeggen is dat het motortje in de T3 ontoereikend is en een leverancier die dat van zijn eigen spul zegt...
Ik heb een T3 en voor mij is die 30 minuten puur theoretisch. Na een kwartiertje slijpen ben ik het meestal behoorlijk zat en ga ik wat anders doen. Maar dat zegt meer over mij dan over de machine. :)
Overigens schijnt de concurrent (Jet) ook heel aardig te presteren (heb ik me laten vertellen).
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Ik weet niet hoe de rest van het forum hierover denkt maar ik heb de scheppach tiger 5.0 en ben daar tot noch toe zeer tevreden over.

Als je niet het geld voor een Tormek opzij hebt staan is dit zeker een aan te raden alternatief. Los daarvan, kijk zeker ook eens naar handmatige opties, bv japanse waterstenen enz... Met een honing jig en quasi evenveel oefening als op je automatisch systeem maak je in evenveel tijd je dingen scherp.

Groetjes
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
@Wupsie
Geen last van hier.

Ik ga trouwens niet beweren dat de Scheppach even goed is als de Tormek. Er is ongetwijfeld een reden voor het prijsverschil.

Groeten

Tom
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Waar het om gaat is of dat zgn kwalitweitsverschil voor de hobby houtbewerker interessant genoeg is om extra voor te betalen :) :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.