Mijn vlakvandiktebank schaaft hol, wat doe ik verkeerd?

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Een tijdje geleden heb ik een Tendotools TT204 vlakvandiktebank overgenomen van een forumlid. Ik liep er toevallig tegen aan en het lijkt mij een van de vele ‘Chinese kloons’ prima machientje maar er zal ooit vast een betere komen.

Als cadeautje wilde ik eens beginnen aan een snijplank en daarmee het haaks schaven van ruw hout. Schaven doet het apparaat prima, maar echt recht is het niet. Hoe ik ook probeer of de messen verstel, hij blijft holschaven.

Zie de foto:
5478CDCB-58FD-40B1-867F-DA860F992FCA.jpeg

De geschaafde kanten liggen hierbij tegen elkaar. Beide planken zijn geschaafd.

Wat doe ik verkeerd?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
liggen aanvoer- + afvoertafel perfect evenwijdig ?
als je op de afvoertafel een perfect vlakke plaat legt, en die over de messen laat komen, hoever trekken de messen dan die plaat mee wanneer je de messen van de afvoertafel van de aanvoertafel weg draait ? (dus in de richting waarin ze bij het vlakschaven draaien)
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Dankjewel voor jullie reacties @ZotVanHout en @chevy66.


liggen aanvoer- + afvoertafel perfect evenwijdig ?
als je op de afvoertafel een perfect vlakke plaat legt, en die over de messen laat komen, hoever trekken de messen dan die plaat mee wanneer je de messen van de afvoertafel van de aanvoertafel weg draait ? (dus in de richting waarin ze bij het vlakschaven draaien)
Ik moest het even een paar keer lezen maar als ik het goed begrijp vraag je naar de hoogte van de messen? Of snap ik het dan nog niet helemaal.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Als de tafels volledig parallel/evenwijdig staan, en je machine schaaft hol, dan staan de messen te hoog. Probeer je messen net niet vlak (fractie) hoger te zetten dan je uitvoerblad. Daar is een methode voor, zoals hier boven genoemd. Leg een rei of vlak/recht stuk hout op je uitvoerblad net over je messen. Draai je as met messen, wordt het hout meegenomen? Zo ja hoever. Moet circa 2mm zijn.

Uitgangspunt is wel dat je invoerblad en je uitvoerblad parallel zijn tov elkaar...

Het blijft de lastigste machine om af te stellen. Maar het helpt om filmpjes en artikelen hierover te lezen.

Overigens iets hol is opzicht prima indien je veel verlijmingen etc doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik moest het even een paar keer lezen maar als ik het goed begrijp vraag je naar de hoogte van de messen? Of snap ik het dan nog niet helemaal.
elke beginner - veronderstel ik - moet alle redelijk technische zaken een paar keer lezen
samengevat
1) aan- + afvoertafel moet perfect evenwijdig liggen (ik weet niet of die afstelbaar zijn)
2) messen moeten een fraktie hoger dan de afvoertafel staan
van @chevy66 + @avos kreeg je dezelfde raad
laat horen, mocht je iets niet begrijpen
da's geen schande
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Heb je de handleiding van de machine erbij? Als je geluk heb staat daar een goed overzicht met uitleg hoe je de tafels afsteld ten opzichte van elkaar en de beitelas. Je machine is als ik het goed heb een van die Chinese machines die onder veel verschillende merknamen verkocht worden. De HBM die ik lang heb gehad was niet nastelbaar, hopelijk is deze dat wel!
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik heb een vergelijkbare machine gehad, zelfde probleem, lukte mij niet om dit goed te fixen, uiteindelijk andere machine gekocht. Nastellen was erg lastig, laat staan betrouwbaar.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
ik heb dit onlangs gehad met mijn Jet. Heeft echt wel even geduurd voor ik erachter was hoe ik de tafels moest verstellen. Neem er je tijd voor want je kunt echt wel even bezig zijn kwam ik achter. Maar als het dan weer goed staat is het de moeite zeker waard!
Succes!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Overigens iets hol is opzicht prima indien je veel verlijmingen etc doet.
Kan je dat uitleggen? Ik dacht dat je juist altijd een perfecte aansluiting tussen 2 delen moest hebben voor een goede verlijming? Maar jij zegt dat iets hol ook goed is?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Kan je dat uitleggen? Ik dacht dat je juist altijd een perfecte aansluiting tussen 2 delen moest hebben voor een goede verlijming? Maar jij zegt dat iets hol ook goed is?
Bij het verlijmen van panelen is iets hol prima. Je trekt in het midden dan het hout naar elkaar toe, waarbij de uiteinden goed op elkaar geklemd blijven. Een Hammer/felder wordt bijv zo ook afgesteld vanaf de fabriek. We hebben het overigens dan over 0.2-0.5 mm over een lengte van 2m...
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Dank allemaal voor jullie uitleg en reacties, ik ga er deze week even mee aan de slag en zal jullie het resultaat laten weten!
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Van het weekend heb ik de rust en de tijd gehad om eens goed naar de vlakvandiktebank te kijken, ik kan inderdaad vrij weinig aan de tafels bijstellen en daarnaast was ik erg teleurgesteld in de mogelijkheden van de machine. Uiteindelijk een goed vlak resultaat kunnen behalen maar daarna was de vandiktebank uit balans.

Ik kan nu heel veel tijd investeren in het correct krijgen van de machine maar ik ga denk ik op zoek naar een andere. Het was een mooie introductie, maar ik kan er slecht tegen dat ik het resultaat verder niet in de hand heb. Daar komt bij dat er verder weinig degelijke informatie te vinden is over de machine. De handleiding gaat hier in ieder geval niet op in.

Dus mocht je nog een leuke machine hebben staan, voor €400,- minder altijd beter en in overleg meer, dan hou ik mij aanbevolen. Ik ga ook een advertentie plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Van het weekend heb ik de rust en de tijd gehad om eens goed naar de vlakvandiktebank te kijken, ik kan inderdaad vrij weinig aan de tafels bijstellen en daarnaast was ik erg teleurgesteld in de mogelijkheden van de machine. Uiteindelijk een goed vlak resultaat kunnen behalen maar daarna was de vandiktebank uit balans.

Ik kan nu heel veel tijd investeren in het correct krijgen van de machine maar ik ga denk ik op zoek naar een andere. Het was een mooie introductie, maar ik kan er slecht tegen dat ik het resultaat verder niet in de hand heb. Daar komt bij dat er verder weinig degelijke informatie te vinden is over de machine. De handleiding gaat hier in ieder geval niet op in.

Dus mocht je nog een leuke machine hebben staan voor max €500,- dan hou ik mij aanbevolen. Ik ga ook een advertentie plaatsen.
Waarom niet eens kijken naar de andere kloons(filmpjes, handleiding) of je niets over het hoofd ziet
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Waarom niet eens kijken naar de andere kloons(filmpjes, handleiding) of je niets over het hoofd ziet
Ik heb de scheppach versie hiervan gehad, en heb uren en uren gespendeerd. Uiteindelijk stond er hier een record power pt260 te koop. De scheppach is weggegaan, pt260 er voor in de plaats. Geen moment spijt van gehad. Is nog steeds niet de meest perfecte schaafmachine, maar dat gekloot met hol schaven was over. Ik kwam er niet uit. Echt stelbaar zijn die machines niet zonder rare trucjes met shims.
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Wat @SimondelaCourt aangeeft is inmiddels ook mijn ervaring met deze vlakbank. Ik ben zaterdag een middag bezig geweest om in ieder geval 1 tafel evenwijdig te krijgen aan de andere en het vandiktebank resultaat was achteruit gehold. Daarbij is de machine niet gebouwd om dergelijke aanpassingen te doen helaas.

Ik was al sceptisch over de bank maar nu is voor mij ook de motivatie weg om hier meer geld en/of aandacht in te stoppen. Mocht ik er voor mijn budget niet uit komen dan kan ik het altijd nog proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.