mijn kleine japanse werkplaats

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
41
43
31
Groot-bijgaarden
Beste houtbewerkers,

INLEIDING​

Na enkele jaren stil lid te zijn van dit forum leek het me hoog tijd om zelf eens wat bij te dragen. Ik ben een complete beginner op het vlak van fijne houtbewerking, en nog meer op het gebied van de Japanse traditie. Toch heeft precies dát me enorm geïnspireerd om een eigen klein werkhoekje in te richten: “mijn kleine Japanse werkplaats”.

Ik wil me vooral baseren op het boek van Toshio Odate en stap voor stap de basis leggen. Dat betekent dat ik ga starten met een paar lage schraagjes, een gereedschapsmuur van latwerk en een schaafbalk – voor zover mijn beperkte ruimte dit toelaat.

Om te beginnen alvast een paar foto’s van hoe de ruimte er nu uitziet. Het is allemaal nog erg basic, maar zo krijgen jullie meteen een beeld van de beginsituatie. Vanaf hier wil ik stap voor stap de werkplaats opbouwen.

1000051442.jpg1000051498.jpg1000051496.jpg1000051495.jpg1000051437.jpg

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
41
43
31
Groot-bijgaarden
Dag 2

Inmiddels zijn we dag 2, en de kasten zijn verhuisd naar de overkant van het atelier. Het lange lage meubel heeft het helaas niet overleefd. Deze kasten zijn zeker 20 jaar oud en hebben die hele tijd op het zoldertje gestaan. De lijm had allang zijn kracht verloren en zonder de schroeven was het waarschijnlijk al als een kaartenhuis in elkaar gezakt.

Waar ik jammer genoeg geen foto’s van heb, is de oorspronkelijke staat van het atelier. Buiten de kastjes die jullie al gezien hebben, hingen er op alle muren verstelbare schabben. Eén wand daarvan heb ik toch gerecupereerd. Het is misschien niet de stijl die ik voor ogen had in mijn “Japanse werkplaats”, maar het helpt wel om voorlopig wat orde te scheppen. De bovenste rekken gebruik ik voor houtopslag, terwijl de kast voorlopig dienst doet om al het gereedschap en allerlei prularia te huisvesten.1000051515.jpg