mijn kleine japanse werkplaats

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
41
43
31
Groot-bijgaarden
Beste houtbewerkers,

INLEIDING​

Na enkele jaren stil lid te zijn van dit forum leek het me hoog tijd om zelf eens wat bij te dragen. Ik ben een complete beginner op het vlak van fijne houtbewerking, en nog meer op het gebied van de Japanse traditie. Toch heeft precies dát me enorm geïnspireerd om een eigen klein werkhoekje in te richten: “mijn kleine Japanse werkplaats”.

Ik wil me vooral baseren op het boek van Toshio Odate en stap voor stap de basis leggen. Dat betekent dat ik ga starten met een paar lage schraagjes, een gereedschapsmuur van latwerk en een schaafbalk – voor zover mijn beperkte ruimte dit toelaat.

Om te beginnen alvast een paar foto’s van hoe de ruimte er nu uitziet. Het is allemaal nog erg basic, maar zo krijgen jullie meteen een beeld van de beginsituatie. Vanaf hier wil ik stap voor stap de werkplaats opbouwen.

1000051442.jpg1000051498.jpg1000051496.jpg1000051495.jpg1000051437.jpg

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
41
43
31
Groot-bijgaarden
Dag 2

Inmiddels zijn we dag 2, en de kasten zijn verhuisd naar de overkant van het atelier. Het lange lage meubel heeft het helaas niet overleefd. Deze kasten zijn zeker 20 jaar oud en hebben die hele tijd op het zoldertje gestaan. De lijm had allang zijn kracht verloren en zonder de schroeven was het waarschijnlijk al als een kaartenhuis in elkaar gezakt.

Waar ik jammer genoeg geen foto’s van heb, is de oorspronkelijke staat van het atelier. Buiten de kastjes die jullie al gezien hebben, hingen er op alle muren verstelbare schabben. Eén wand daarvan heb ik toch gerecupereerd. Het is misschien niet de stijl die ik voor ogen had in mijn “Japanse werkplaats”, maar het helpt wel om voorlopig wat orde te scheppen. De bovenste rekken gebruik ik voor houtopslag, terwijl de kast voorlopig dienst doet om al het gereedschap en allerlei prularia te huisvesten.1000051515.jpg

De gele kabel biedt voorlopig elektriciteit, gezien er wel licht is maar -nog- geen stopcontacten.

• Leuk
Waarderingen: jaap en Wim Kluck

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
41
43
31
Groot-bijgaarden
Gereedschap

Mijn ambitie is om zoveel mogelijk met de hand te werken. Met westerse schaven heb ik al wel wat ervaring, maar met Japanse nog helemaal niet. Daarom heb ik alvast enkele schaafjes besteld.

Volgens Josh Ibbotson (YouTube) heb je er eigenlijk maar drie nodig om te starten: een roffelschaaf, een zijschaaf en een zoetschaaf. In The Japanese Woodworker van Toshio Odate worden deze benoemd als:

• Herashi-kanna (roffelschaaf)
  • Naga-dai-kanna (rijschaaf)
  • Jö-shiko (zoetschaaf)

Al deze schaven vallen onder de noemer Hira-kanna (vrij vertaald: “algemene schaaf”). Wat ze van elkaar onderscheidt, is de lengte van de zool, het reliëf van de zool, de breedte van het ijzer en het profiel van het lemmet.

Daarnaast heb ik alvast wat ander gereedschap op de kop getikt:

• beitel Oire Nomi 3 mm “Shinjiro” deze wordt onder andere gebruikt voor de afstelling van schaven
  • Tachi Kanna 36 mm “Toragoro” blokschaafje met een ijzer dat eerder schraapt, voor fijne afwerking en het afstellen van een Kanna-Dai zool (dai= houtenblok van de schaaf)
  • Vintage Nagadaï 65 mm een
  • Hira Kanna 70 mm deze wordt ingesteld als een zoetschaaf
  • Grote beitel Oire Nomi 48 mm “Motoyasu”

ik heb ze inmiddels een weekje geleden besteld, maar Mondial Relay geeft weinig om mijn ongeduld, ik wacht inmiddels al een weekje. (besteld bij Outilnomi, Noord-Frankrijk)

• Leuk
Waarderingen: jaap en jorisvh

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.315
1.049
Enschede, Twente
Ik ben zelf een fan van Japans gereedschap (en Japan!), dus volg dit met belangstelling. Ook bedankt voor de tip van het Franse verzendhuis. Dan ook een tip mijnerzijds:
Heb ik goede ervaringen mee. Ook met Tokyocraft2 op Etsy waar voornamelijk gebruikt gereedschap aangeboden wordt.

• Leuk
Waarderingen: Charel09

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
41
43
31
Groot-bijgaarden
Alvast bedankt allemaal voor de interesse en de reacties! 🙏
Om het overzicht een beetje te bewaren heb ik inmiddels een Excel-bestand aangemaakt waarin ik al mijn bronnen bijhoud – denk aan winkels, boeken en wat mij zoal aangeraden wordt.

Hier alvast een eerste overzichtje van de handelaars die ik genoteerd heb:

Japanse Houtbewerking bronnenurlLand2dehandsbeitelsschavenmeetgereizagen+++
Handelaars
outilNomioutinomi.comFrankrijkjajajaneeja
Japanese tools Australiëneejajajaja
The cornish little nomi shop UKjajajajaja
Suzuki tools USAjajajajajaPremium
Covignton & sons USAneejajaneejaPremium
Kurashige Japan?jajajajaPremium

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
41
43
31
Groot-bijgaarden
Ik ben ook heel benieuwd naar de verdere uitbouw van je Japanse atelier! Welke principes hoop je te volgen in de verdere vormgeving?
Niets ligt al vast, maar ik hou erg van het idee van een houten latwerk waar het gereedschap netjes tussen uitgestald hangt. Het is utilitair, maar tegelijk ook esthetisch en dat spreekt me wel aan.

Zoals jullie misschien al op de foto’s hebben gezien, heb ik de gaten in de muren – waar vroeger de verstelbare schabben bevestigd waren – niet dichtgemaakt voor ik herschilderde. De bedoeling is namelijk dat ik precies daar houten latten kan bevestigen, zodat ik er later mijn eigen gereedschapswand van kan maken. hieronder enkele voorbeeldjes.
toolwall.jpgtoolwall2.jpg

Ik twijfel echter of ik misschien maar 1 "wandje" maak en hier een multiplex voor plaats, zodat ik overal kan invijzen, in plaats van gebonden te zijn om mijn verbinding te maken aan of tussen twee houten latten. Waarschijnlijk zal ik het zonder doen, graag hou ik de muren wit, dat maakt het toch wat ruimer.
dit vind ik ook mooi:49858209_2270702829874659_3780333386714801103_n.jpg

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
1.021
1.189
de buurt van den bosch
Dit wordt mooi om te volgen.Ik vindt de japanse stijl ook mooi om te beoefenen en heb aardig wat japans gereedschap.De japanse verbindingen zijn mooi om te zien maar sommige zijn knap lastig te maken.
Ik oefen veel hierop en haal veel uit de video's van Dorian Bracht.Andrew Hunter volg ik op instagram.

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
41
43
31
Groot-bijgaarden
al heel veel leuke input gekregen, bedankt allemaal!

net een mailtje van de koerier dienst, het afhaalpunt was niet beschikbaar. Het afhaal punt is 30 meter van mijn deur verwijdert, maar het zal waarschijnlijk de policy niet zijn om het even binnen te gooien. we wachten nog wel een dagje.

Nu betreur ik enorm dat ik nagenoeg al het belangrijke gereedschap een tijd terug van de hand heb gedaan, ik heb geen enkele schaaf meer dus ik popel echt wel om het nieuw speelgoed te ontvangen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.315
1.049
Enschede, Twente
Aanvulling op de verkoopadressen / websites:

(NB: Ook hier te vinden: schaven, beitels, meetspullen, enzovoorts.)

(NB: ook ander spul, dus.)

(NB: Ook hier geldt dat men nog ander Japans werktuig aanbiedt.)

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
276
148
Omgeving Alkmaar
Dit wordt leuk om te volgen!
De Japanse benadering intrigeert mij ook. Ik zou graag eens een Japanse schaaf proberen, maar weet er nog onvoldoende vanaf om de juiste keuze te maken in prijs / kwaliteit verhouding. Ik heb deze zomer wel al mijn verbastering van een atedai gemaakt.

IMG_6629.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Doehetsam

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
810
164
Stiens
Ok, maar wat en waarvoor is precies een 'kleine Japanse werkplaats'? Met kumiko ben ik waarschijnlijk te beperkt in mijn fantasie. Of gaat het dan juist om de japanse gereedschappen? (Snijden in de trekkende slag.)

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.713
1.264
Omgeving Leiden
Voor je gereedschapwand zou ik een plaat multiplex oid gebruiken. Dat geeft zoals jezelf ook al aangeeft meer vrijheid. Even schuren, gronden en wit lakken en je hebt je witte achterwand.

• Leuk
Waarderingen: Doehetsam

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
41
43
31
Groot-bijgaarden
Aanvulling op de verkoopadressen / websites:

(NB: Ook hier te vinden: schaven, beitels, meetspullen, enzovoorts.)

(NB: ook ander spul, dus.)

(NB: Ook hier geldt dat men nog ander Japans werktuig aanbiedt.)

Ik voeg ze straks toe aan de lijst !
Ik begin ook alvast een nieuwe pagina met noemenswaardige informatiebronnen, misschien makkelijk voor anderen naar door te verwijzen in de toekomst.

Dit wordt leuk om te volgen!
De Japanse benadering intrigeert mij ook. Ik zou graag eens een Japanse schaaf proberen, maar weet er nog onvoldoende vanaf om de juiste keuze te maken in prijs / kwaliteit verhouding. Ik heb deze zomer wel al mijn verbastering van een atedai gemaakt.

Bekijk bijlage 159800
Dit is zowat waar ik ook naartoe aan het werken ben. Ziet er top uit!

Ok, maar wat en waarvoor is precies een 'kleine Japanse werkplaats'? Met kumiko ben ik waarschijnlijk te beperkt in mijn fantasie. Of gaat het dan juist om de japanse gereedschappen? (Snijden in de trekkende slag.)
Ik ga me toeleggen op het Japanse gereedschap, maar er zullen vast en zeker wel wat westerse stuks in de collectie komen, het "kleine" wijst op de effectieve werkplaats, het zoldertje telt een 7m2 met kers op de taart is de helft ervan ook een 27cm verhoogd, dus ik ga best creatief moeten omspringen met de ruimte.

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
41
43
31
Groot-bijgaarden
Als ik zowat terug lees zie ik dat ik nergens vermeld dat ik eigenlijk ook geen ervaring heb binnen de fijne houtbewerking, ik volg het forum al jaren maar tussen werk, kinderen en het opstarten van m'n zaak is het er nooit echt degelijk wat van gekomen.

Graag volg ik ooit eens een workshop bij Alfred Rambaud, hij vormde de grootste trigger om me toch terug toe te wijden op de ambities die ik al lang had.

Een flinke duit is richting de aanschaf van de schaven en 2 beitels gegaan, dus voorlopig wou ik geen hout bijkopen. Ik heb een mooi -doch klein- inventaris die mij voor enkele eerste projecten zou moeten voorzien. De beperkende factor hier is de voorlopige afwezigheid van het bestelde gereedschap én vervolgens mijn kennis met het gereedschap, dat wordt vallen en opstaan!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.