Mijn ervaringen met het maken van een massief HPL werkblad voor mijn nieuwe freestafel

Pieter79

Nieuw lid
29 sep 2022
12
28
Zaandam
Jullie zijn echt cool. Ik wilde graag een freestafel dus ben ik posts op dit forum gaan lezen. Ik zag een aantal keer terugkomen dat HPL of Trespa een goed idee was voor je freestafel top. Ik vond dat eigenlijk wel een goed idee dus ik denk: aan de slag ermee. Hoe moeilijk kan het zijn :). Ik wilde als beginner mijn ervaringen delen voor de volgende die dit wil proberen, en misschien hebben mensen nog tips over wat ik gemist heb of anders had kunnen doen.

Het eindresultaat ziet er zo uit:

PXL_20230304_160708181.jpg

PXL_20230304_160818486.jpg

Ik heb best wel wat tips gebruikt van Zelfbouw freestafel. Bedankt 3dmazter!

Eerste probleem was hoe aan dat spul te komen. Ik heb wat verwijzingen gezien naar Markplaats en oude kantine tafels. Maar, blijkbaar verkopen ze dat spul gewoon bij de Hornbach. Eerste probleem opgelost.

Toen aan het frezen. Ik heb een Kreg inlegplaat, dus alles in inches. Ik heb een 1.5” forstnerboor gekocht bij Baptist en een mal gemaakt. Ik vond het wat onzin om een kant en klare mal te kopen, maar achteraf gezien had ik dat wel gedaan. Ik merkte dat ik het nog best wel lastig vond om een nette mal te maken en ik denk niet dat ik snel mijn 1.5” forstnerboor nog ga gebruiken.

Maar, het is wel gelukt. Toen dus HPL frezen. Bij het frezen van de uitsparing voor de inlegplaat merk ik dat de frees ineens niet meer de mal aan het volgen is:

PXL_20230304_161036432.jpg

Wat blijkt, is het lagertje van m’n kantenfrees losgekomen. Dat was dus de eerste plaat vernacheld.

Dus, terug naar de Hornbach en een nieuwe plaat gehaald. Steeds controleren of het lagertje nog goed vast zit, maar deze keer ging het een stuk beter. Het is nog steeds niet helemaal perfect gegaan. HPL frezen gaat erg stroef dus ik raakte wat mijn gevoel kwijt voor wat de frees aan het doen was. Op een gegeven moment kwam ongemerkt de frees omhoog. Dat heeft een hap uit de rand genomen. Dat zit aan de onderkant, dus het is niet echt zichtbaar. Een kopieerfrees (lagertje aan de bovenkant) had beide problemen voorkomen.

Aan de zijkant moesten tracks komen voor de geleider. Ik heb dat met een kopieerring doen en mijn 8 mm CMT freesje. Eerste probleem was al dat het freesje uit de spantang los kwam:

PXL_20230304_160730993.jpg

Dat heeft een hap uit het HPL genomen. Ik denk dat het frezen van HPL best wel wat trillingen geeft. Maar, geen ramp en gewoon doorgegaan. De eerste kant is dus best wel OK gegaan.

Bij de tweede kant begon het al vrij snel te roken. Blijkt dat mijn freesje bot is. Ik had al een aantal keer langs zien komen dat je voor het bewerken van HPL goeie spullen nodig hebt. In ieder geval HSS maar als het even kan b.v. widia boortjes. Ik dacht dat m’n CMT freesjes het wel even uit gingen houden. De 8 mm freesjes zijn alleen anders als de grotere en begaf het dus best wel snel. Ik heb het uiteindelijk afgemaakt met m’n 16 mm kantenfrees, dezelfde waar ik ook de uitsparing mee gemaakt heb.

De hoekjes heb ik met een veil gedaan:

PXL_20230304_160713199.jpg

Ik heb het geheel met rampamoeren en verzonken inbusbouten gemonteerd. Het komt allemaal heel nauw. Als een rampamoer er ook maar een klein beetje schuin in zat, paste het al niet meer. Een paar moeren heb ik er wat rechter in kunnen zetten. Eén bout kon ik niet op die manier goed krijgen. Om die goed te krijgen heb ik hem wat verder moeten verzinken. Niet heel netjes, maar acceptabel.

Ik was overigens begonnen met een wolfraam verzinkboor die ik had liggen, maar die hield het niet lang uit. Voor het boren van de gaten heb ik uiteindelijk een HSS Co5 boor gebruikt, en voor het verzinken een HSS verzinkboor. Dat ging wel OK. Ik vind alleen dat de randjes er erg slecht uitgekomen zijn:

PXL_20230304_160738867.jpg

Daar zijn op best wel wat plekken schilfertjes afgekomen. Dat is bij het zagen niet gebeurt. Het zaagwerk heb ik met m’n invalzaag gedaan. Dat ging eigenlijk best wel vlekkeloos, alleen vermoed ik dat het zaagblad nu ook bot is.

Voor het plaatsen van de rampamoeren heb ik gemerkt dat het hout voorboren met een 2 mm boortje erg goed werkt. Ik had het niet verwacht dat ik de moeren op die manier zo nauwkeurig kon plaatsen.

Het plaatsen van de rampamoeren was ook nog best wel een dingetje. Ik had een tip gezien van Jan Gunneweg op YouTube dat de inbusbout makkelijk los kwam als je een messing of koper ringetje gebruikte. Nou heb ik die niet liggen, dus heb ik dat anders opgelost. Ik heb op een inbusbout twee moertjes strak tegen elkaar aan gedraaid, en dan de rampamoer het hout in:

PXL_20230304_173622280.jpg

Dat draait klem. Maar als ik dan met twee sleutels de moertjes van elkaar los maak komt de inbusbout er weer makkelijk.

Het eindresultaat is wel perfect. Als ik terugkijk had ik het zeker weer gedaan. Het is een mooi blad voor een freestafel. Je moet er dus rekening mee houden dat je minimaal HSS spullen gebruikt, en je kunt erop rekenen dat het het niet allemaal overleefd. Zodra er iets gaat roken of branden betekent het dat je gereedschap bot is, en dat je iets anders of beters moet vinden. Het heeft echt geen zin om dan nog verder te gaan. De HPL spanen gaan dan branden.

Er hangt nu geen frees onder. Mijn MOF001 begon na een metertje te ratelen en te roken en te stinken van de plastic brandlucht, dus die is terug naar de winkel. Helaas was al door mijn bedenktijd heen, dus ik ben hem even kwijt voor de reparatie. Geen idee wat daar mis is gegaan.

Het enige wat ik nog moet doen is de afzuiging. Ik merk dat ik dat nog best wel lastig vindt. Er zijn erg weinig kant en klaar componenten te vinden zelf iets in elkaar te zetten met 38 mm slangen. Een vriend van me heeft een 3D printer, dus ik ga kijken of hij me kan helpen om iets knaps in elkaar te zetten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Leuk verslag. Je leert het meest van je eigen fouten. Ja trespa en hpl vereisen kwalitatief hoogwaardig gereedschap. Ik zou niet met een hss frees trespa gaan frezen. Zelfs niet met HM frezen uit die goedkope setjes. Ik zou zoiets adviseren CMT Frezen HWM Spiraalfrees D=3 I=12 L=60 S=8 Z=2 Pos. rechts - Upcut Spiral Bit | 191.830.11 Zelf heb ik deze met een kopieerlager erop. Waar ze vandaan komen weet ik niet (china) Maar je kunt ze vinden op de site van Hooked on wood.
 

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
51
10
Leuk verslag. Je leert het meest van je eigen fouten. Ja trespa en hpl vereisen kwalitatief hoogwaardig gereedschap. Ik zou niet met een hss frees trespa gaan frezen. Zelfs niet met HM frezen uit die goedkope setjes. Ik zou zoiets adviseren CMT Frezen HWM Spiraalfrees D=3 I=12 L=60 S=8 Z=2 Pos. rechts - Upcut Spiral Bit | 191.830.11 Zelf heb ik deze met een kopieerlager erop. Waar ze vandaan komen weet ik niet (china) Maar je kunt ze vinden op de site van Hooked on wood.
Die van Hooked on Wood komen van Banggood vandaan, maar via AliExpress kan je ze ook vinden.... heb ze zelf bij ome Ali vandaan gehaald, zou even moeten zoeken naar directe links als je het wil weten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb ze al maar weet niet meer waar ik ze een tijdje geleden vandaan heb. Ja China maar waar? Zou best banggood kunnen zijn.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zie dat je nu de mal gebruikt heb om het gat uit te frezen uit de plaat?
Als je eerst aftekend met de mal en dan 2 a 3 mm kleiner uitzaagd met een decoupeerzaag.
En dan pas met je kopieerfrees langs de mal.
Verder ziet het er keurig uit.
Ik mis nog wel de afzuiging in de geleider of komt die nog?
 

Pieter79

Nieuw lid
29 sep 2022
12
28
Zaandam
Hmm, ik ben nieuw op dit forum. Ik wist niet dat je terug moest komen om nieuwe updates te krijgen. Maar, fijn van de reacties :) .
Leuk verslag. Je leert het meest van je eigen fouten. Ja trespa en hpl vereisen kwalitatief hoogwaardig gereedschap. Ik zou niet met een hss frees trespa gaan frezen. Zelfs niet met HM frezen uit die goedkope setjes. Ik zou zoiets adviseren CMT Frezen HWM Spiraalfrees D=3 I=12 L=60 S=8 Z=2 Pos. rechts - Upcut Spiral Bit | 191.830.11 Zelf heb ik deze met een kopieerlager erop. Waar ze vandaan komen weet ik niet (china) Maar je kunt ze vinden op de site van Hooked on wood.
Ja, HPL heeft echt goed gereedschap nodig. Het is allemaal net aan goed gekomen, maar als ik nog een keer iets met HPL moet doen, doe ik dat met beter gereedschap. Bedankt voor je tip.
Ik zie dat je nu de mal gebruikt heb om het gat uit te frezen uit de plaat?
Als je eerst aftekend met de mal en dan 2 a 3 mm kleiner uitzaagd met een decoupeerzaag.
En dan pas met je kopieerfrees langs de mal.
Verder ziet het er keurig uit.
Ik mis nog wel de afzuiging in de geleider of komt die nog?
Goeie tip. Dat had het wel een stuk makkelijker gemaakt. En ja, de afzuiginstallatie zit er nu ook op :).

PXL_20230317_083402732.jpg

Actiefoto met de Makita. Ik ben erg blij met deze stofzuiger. Voor wat ik nodig heb, doet ie het goed. Ik maakte me origineel zorgen dat die veel te snel vol zou zitten, maar dat is helemaal niet zo.

PXL_20230317_083445288.jpg

Onder het werkblad zit een verdeeldoos. Dus, ik zei dat ik beter een mal had kunnen kopen omdat ik de 1.5" forstnerboor toch nooit meer ging gebruiken? Blijkt dus dat er een 38mm afzuigslang de Triton in gaat. Dus, ik heb alles maar met 38mm slang gedaan en de 1.5" forstnerboor.

In plaats van proberen goeie aansluitingen te maken of te vinden, heb ik de slangen ingelijmd met PU lijm. Niet overal even netjes zoals je ziet. Maar, het zit wel goed vast en is luchtdicht.

De juiste slang vinden was nog best wel een dingetje. Ik vond stofzuiger slangen echt te duur (tegen de 80 euro), plus ik kon toch al niks van 38mm vinden. Dus ik ben verder gaan zoeken en dan kom je bij vijverslangen terecht. Geen website geeft aan of de diameter aangegeven op de website de buitenmaat of de binnenmaat is. Ik heb hier twee slangen van 2 meter liggen die bewijzen dat je er vanuit kan gaan dat de binnenmaat vermeld wordt, niet de buitenmaat.

Uiteindelijk heb drie meter van deze gekocht: Afzuigslang | 32 x 37,4 mm, l = max 50 m, per meter | Wildkamp.nl. 37.4 mm buitenmaat, close enough.

Ik heb een aantal verloopjes op de Makita. Eén ervan past op een 38mm buis. Blijkbaar kun je 38mm PVC pijpen alleen per 4 meter bestellen, en niemand heeft die maat in de winkel liggen. De man die me uiteindelijk in de Wildkamp geholpen heeft, adviseerde een tule:

PXL_20230317_083457022.jpg

Die is dus net iets groter dan 38mm, dus die heb ik met een schuurpapiertje en een heteluchtpistool "geholpen". Past nu perfect. Ik heb niet de hele tule gebruikt. Ik heb de bovenkant eraf gezaagd en alleen het stuk waar de slang op hoort te gaan gaat gebruikt. Deze is ook ingelijmd met PU lijm en zit ook goed vast.

Foto van de fence:

PXL_20230317_083424204.jpg

PXL_20230317_083430322.jpg

En de Triton:

PXL_20230317_083439829.jpg

Hij is natuurlijk niet ingelijmd in de Triton, maar hij is wel ingelijmd in de verdeeldoos na dat ik de slang in de Triton heb gemonteerd. Ik weet niet zeker of ik het geheel nog goed uit elkaar kan halen. Dat is voor een later moment. Voor het oplettend oog gaat het schroefdraad van de slang de verkeerde kant op voor de Triton. Ik kan niet zeggen dat dat echt uitmaakt, maar ja.

Ik heb nog wel wat moeite gehad met de fence goed af te stellen. De linker en rechter HPL plaat liggen net niet exact in een rechte lijn. Ik heb het nu terug kunnen brengen maar ik denk 0.1mm, maar toch, irritatie. Mogelijk dat ik de hele fence nog een keer opnieuw doe met een lamellenfrees. Ik was toch al op zoek naar een goeie reden om zo'n ding aan te schaffen.

De tafel is voor nu even af. Het mag hier en daar echt nog wat netter, zeker de resten van de PU lijm mogen wat beter worden weggewerkt, en het berken multiplex is nog onbehandeld. Nu eerst verder met het project waar ik hem voor nodig had. 24 opberg kistjes voor de kasten die ik al gemaakt heb:

PXL_20230317_092111642.jpg

De plankjes liggen al klaar zoals je ziet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.