Mijn eerste werkstuk

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
204
73
Noordwolde (Fr)
Ziehier mijn eerste project: de Paul Sellers werkbank. Nog wel even in de olie zetten en een bankschroef erop. Wat ik lastig vond was de pen-en-gat verbindingen in de poten maken (netjes pas dus), daarvoor heb ik ze maar verlijmd met bruislijm maar ze zitten stevig vast. Ik heb me ook een beetje verkeken op het nauwkeurig haaks maken met de hand (daardoor moest ik de bladen veel meer schaven) en het infrezen van twee groeven (met een ploegschaaf) voor de gereedschapsplank. Die kwamen op de verkeerde hoogte waardoor ik de plank er niet goed in kon schuiven. Uiteindelijk heb ik de groeven niet gebruikt maar de plank van onder geschroefd. Wel veel geleerd trouwens, en ik vind het werken met handgereedschap toch een stuk fijner dan met bijvoorbeeld een electrische schaaf of zaag (al was dat niet helemaal te vermijden).
 

Bijlagen

  • Werkbank.jpg
    Werkbank.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 171

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
204
73
Noordwolde (Fr)
Nou dat valt eigenlijk wel mee, als je maar zorgt dat je beitels en schaven scherp zijn. Ik heb mijn eerste (water) slijpsteen hol geslepen (en de beitel dus bol) maar heb nu geïnvesteerd in drie diamantstenen. Kijken of dat verschil maakt. Maar ik heb de gaatjes wel met accu geboord, en de schroeven erin gedraaid, ik ben geen puritein. Groot voordeel van handgereedschap is geen herrie en geen stof.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Prachtig toch? Zelf een werkbank maken is zoooo bevredigend. Je maakt iets wat je veel en intensief gebruikt. En elke keer dat je hem gebruikt heb je daar dan weer plezier van. Ongeacht het model. En inderdaad, je leert terwijl je doet ;) . Die kleine foutjes...sîot, het is een stuk gereedschap. Bij de volgende werkbank die je maakt zal het beter gaan.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Das mooi gemaakt Jan. Je heb een uitstekend voorbeeld. Paul Sellers is mijn grote voorbeeld, ik mis geen filmpje van hem!
Gr Albert
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik zie deze bijdrage nu pas vanwege de wedstrijd. Heb een jaar lang nauwelijks het forum bezocht, maar gefeliciteerd met je werkbank! Ik heb zelf 5 jaar geleden ook zo'n Paul Sellers bank gemaakt , en sta er nog altijd met veel plezier achter, ik hoop jij ook!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.