Mijn eerste projectjes: snijplankjes

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
I know..I know.. idereen begint met snijplanken.
En zo ook ik..
Ondanks dat het simpele plankjes zijn, zijn dit mijn eerste serieuze projectjes
En ik ben toch we redeljk trots :)

De eerste twee planken zijn Rotterdams stadshout (source: buurman rotterdam)
plantane_maple_cutting_board.jpeg
Esdoorn, Padoek, Palissander, Plantaan


longgrain_beech_maple_cuttingboard.jpeg
Beuken, Esdoorn, Padoek, Plantaan

Afgewerkt in een eigen mix van mineraalolie en rotterdams stads bijenwax

Oak_end_grain_cheesecutting_board.jpeg
Het eiken plankje zijn ex-koffie tafels, mijn nieuwe missie in het leven is de wereld bevrijden van lelijke hardhouten meubilair om ze om te toveren naar mooie snijplnken
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Niks om je voor te schamen! Je hebt nu al meer snijplanken gemaakt dan mij ;)
Het staat al een hele poos op mijn (veel te lange) lijst om te gaan maken, maar het ontbreekt mee aan tijd.

Misschien heb je wat meer info over de gebruikte houtsoorten en afwerking?
Ze zijn in ieder geval goed gelukt!
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
de derde plank keek ik even specifiek naar. Bijzondere houtstructuur. Zijn het ook diepe nerven of lijkt dat maar zo?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.802
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Juist slim om met iets relatief simpels te beginnen, zo neem je niet teveel hooi op je vork, kun je geduldig werken, maar je minder fouten en heb je sneller een leuk resultaat (en dus een trots gevoel). Op die manier blijft het leuk en wakker je de hobby verder aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer76

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Zijn het ook diepe nerven of lijkt dat maar zo?
Wellicht zie je nog het "nazweten van de mineraal olie.. kon niet wachten met een foto te maken totdat de plank echt al de olie heeft opgenomen.
Als ik nu kijk dan zie je gewoon een mooi vlak opervlak,
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Prachtige snijplanken enorm knap gemaakt!! Meestal worden snijplanken van kops hout gemaakt i.v.m hygiëne. Dat sluit zichzelf sneller. Vind de planken enorm mooi om naar te kijken alleen al :)
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Prachtige snijplanken enorm knap gemaakt!! Meestal worden snijplanken van kops hout gemaak
Dank voor compliment! Kops houten snijplanken ben ik mee bezig.. 30x50x4.
Wederom van oude koffietafels/dressoirs/kasten.
Dank aan marktplaats voor gratis op te halen meubels..
Ook is kops hout preferable om zo lief mogelijk voor je messen te zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Ik weet niet of kops eiken nu het meest geschikt is voor snijplanken. Eiken is vrij open en er kan dus vuil in komen. Ik geef de voorkeur aan een dichtere houtsoort voor kopshout. Beuken is voor mij de eerste keus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
288
131
55
Luzy Saint Martin
Eiken wordt sowieso als niet geschikt geacht voor snijplanken vanwege het looizuur. Maar dat gezegd hebbende; ik heb zelf ook een eiken snijplank gemaakt en ik vind die echt geweldig!
Al moet ik zeggen dat ik die wel meestal als presenteerplank gebruik, vooral voor kaasjes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.