Mijn eerste kist. Beukenhout met slaap en padoek.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
908
764
Nootdorp
Van Kor (ook lid op dit forum) kreeg ik een prachtig stuk hout. Beuk met slaap erin van Jaap (ook lid van dit forum) kreeg ik de challenge om er een kist van te maken. Hieronder de foto's en korte toelichtingen. Het padoek komt uit de georganiseerde 'padoek-veiling' via dit forum.

Ik heb helaas geen foto van de beginsituatie, dus ik begin bij de de lijmklemmen van de zijkanten.

IMG_4716.JPG
Omdat ik net iets te weinig hout had heb ik het beukenhout verlijmd met padoek.
IMG_4721.JPG

Ik wil mooie hoekverbindingen maken en daarvoor had ik nog een mal nodig. Deze heb ik tussendoor gemaakt.

IMG_4719.JPG

Dan is hier het eerste tussenresultaat.

IMG_4720.JPG

De binnenbekleding.
IMG_4738.JPG

En dan ben je lekker bezig en dan krijg je wat 'tussendoortjes', om iedereen te laten meegenieten van de tussendoortjes, doe ik deze hieronder ook maar.
Drie bijennesten gemaakt, hierbij een foto.

IMG_4554.JPGIMG_4726.JPG

Een uilennest (net netjes gemaakt, moest even snel).
IMG_4726.JPG

Drie broodplanken

IMG_4371.JPG.

En dan nog even drie 90-jaar oude deuren opgeknapt, geen foto beschikbaar.
Dan weer verder met mijn projectje.

Na een onderbreking van ongeveer 2 maanden ga ik weer verder.
Voetjes gemaakt, lekker simpel. Ik hoop dat dit wat wordt.


IMG_4753.JPG


In de volgende post ga ik verder met de foto;s.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
908
764
Nootdorp
vervolg na de voetjes..

er begint al wat te ontstaan dat lijkt op een kist.

IMG_4740.JPG

Ik heb nog even zitten stoeien met de handgreep. Het eerste model werd afgekeurd. De ontvangers van dit kistje zijn gek op tierelantijnen. Dus onderstaand model werd het niet. Overigens zijn de voetjes best goed gelukt, vind ik zelf.

IMG_4742.JPG

De handgreep is gemaakt van steentjes die we vonden toen we een dagje gingen goud zoeken met de ontvangers van dit kistje in Zwitserland. Ze weten nog niet dat dit hun kant op komt. De steentjes glinsterde wel, maar helaas geen goud. Maar wel 2 kilo plezier gehad. Overigens überhaupt geen goud gevonden, dus wet moeten nog een keer terug.

handgreep.jpg

Dan de verwerking met olijfpittenolie. IMG_4754.JPG

En dan hier de laatste foto's van het eindresultaat.
De binnenkant.

IMG_4761.JPG

De achterkant
IMG_4760.JPG
De voorkant.

IMG_4759.JPG

Dan nog even een stukje zelf-leed.

  • Ik heb helaas 3 verschillende keren de stukken hout op de verkeerde plaatsen gemonteerd. Het mooie stuk hout dat ik aan de voorkant wilde, zit aan de achterkant.
  • De verbindingen in de zijkanten heb ik niet genoeg laten drogen waardoor er 3 afbraken, die heb ik later opnieuw moeten doen. Zonde! van de tijd.
  • Ook 3 keer verkeerd gelijmd, waardoor ik aardig wat lijm restanten weer moest wegwerken.
  • Om de klep van de kist zeer nauw te laten sluiten heb ik de binnenranden met de hand geschuurd. Daar had ik eerder over moeten nadenken.
Totale doorlooptijd ongeveer 4 maanden. Totale werktijd ongeveer 8 uur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.