Mijn eerste houten ring

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
213
117
Niet echt houtdraaien, niet echt houtsnijden, dus daarom maar in het algemene topic.
Ik heb de afgelopen maanden geëxperimenteerd met het maken van een (gebogen) houten ring zonder gebruik van 'geavanceerd' gereedschap zoals een draaibank.

Een mahonie ring met koper inlay, CA coating.

Ring.jpg Ring2.jpg

Gebruikt gereedschap:
Schaaf #3, schuurpapier 80 grit tot 600 grit, heet water, hamer, polijst-setje op een rotary tool (dremel) en veel geduld.

Materiaal:
Mahonie, koperdraad, CA lijm + activator

Het is mijn eerste 'kleine' stukje houtwerk (geen meubels o.i.d.) en heeft veel tijd gekost. Hij is niet perfect, maar ik ben er wel erg trots op :D

Helaas heb ik geen foto's van het process, omdat het 'in het geheim' moest plaatsvinden en ik wilde niet riskeren dat een foto ontdekt werd. In de toekomst wil ik er wel meer gaan maken, maar dan een mooi fineer kopen om mee te beginnen, ipv zelf het hout dun schaven.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
213
117
Hij is prachtig.

Mooi hoe dat koper uitpakt.

Pas op want ringen maken is erg verslavend.

Ik zou geen olijf proberen :ROFLMAO: (y)

Bekijk bijlage 123902

Bekijk bijlage 123903

Bekijk bijlage 123904(y)
Is olijf erg lastig, of wil je geen concurrentie :cool:
Zo te zien werk jij met een blok waar je de vorm uit-boort? Ik heb het gedaan door een strip heel dun hout (0.5mm) te buigen, aangezien me dit een stuk makkelijker leek te doen zonder draaibank.

Gebruik jij een draaibank of is dit ook allemaal handwerk? In de toekomst zou ik wel een klein draaibankje willen voor dit soort projecten, zoals een proxxon.
 
Is olijf erg lastig, of wil je geen concurrentie :cool:
Zo te zien werk jij met een blok waar je de vorm uit-boort? Ik heb het gedaan door een strip heel dun hout (0.5mm) te buigen, aangezien me dit een stuk makkelijker leek te doen zonder draaibank.

Gebruik jij een draaibank of is dit ook allemaal handwerk? In de toekomst zou ik wel een klein draaibankje willen voor dit soort projecten, zoals een proxxon.
Ik gebruik voor ringen niet mijn draaibank . Ik boor een gat op een maat die zo dicht mogelijk bij de maat van ring komt. Hierna zaag ik de vorm uit met mijn figuur zaag. ik heb een stukje rondhout wat in de boormachine past met een zaagsnede daar in waar ik schuurpapier in kan doen om de binnenzijde op maat te schuren .
Met hout buigen heb ik geen ervaring.
Ik heb wel eens meerdere soorten hout ( dikte 1-1.5 mm op elkaar gelijmd en hier een ring uit gehaald.
Dat kan ook heel mooi uitpakken als je totaal verschillende soorten hout gebruikt.

Het blijft wel een natuur product dus zo duurzaam als een gouden of zilveren ring zullen ze helaas niet zijn .
Of je zou ze met iets anders moeten behandelen. de ringen die ik maak zijn alleen behandeld met druivenpit olie.

Groet Edwin
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
213
117
En heeft ze JA gezegd?
Zeker heeft ze ja gezegd! Anders zou ze de ring natuurlijk niet om de vinger mogen hebben :D

Ik gebruik voor ringen niet mijn draaibank . Ik boor een gat op een maat die zo dicht mogelijk bij de maat van ring komt. Hierna zaag ik de vorm uit met mijn figuur zaag. ik heb een stukje rondhout wat in de boormachine past met een zaagsnede daar in waar ik schuurpapier in kan doen om de binnenzijde op maat te schuren .
Met hout buigen heb ik geen ervaring.
Ik heb wel eens meerdere soorten hout ( dikte 1-1.5 mm op elkaar gelijmd en hier een ring uit gehaald.
Dat kan ook heel mooi uitpakken als je totaal verschillende soorten hout gebruikt.

Het blijft wel een natuur product dus zo duurzaam als een gouden of zilveren ring zullen ze helaas niet zijn .
Of je zou ze met iets anders moeten behandelen. de ringen die ik maak zijn alleen behandeld met druivenpit olie.

Groet Edwin
Mooi om te lezen! Deze ring is helemaal gesealed, dus ik ga er van uit dat hij redelijk stabiel en duurzaam is. Het klimmen op rotsen gaf wel wat krasjes maar die waren er snel uit gepolijst.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.