Mijn eerste eiken kast, wat te doen met de klep?

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Hallo allemaal,

Eerst de beste wensen voor 2024! Dat het een mooi en gezond jaar mag worden, waarbij we veel energie in onze hobby kunnen steken.

Vandaag de laatste hand gelegd aan mijn eerste kast van eiken. Nou ja, bijna klaar, morgen begin ik met het aanbrengen van de Danish oil. Bijna klaar dus 😉☺️.

Over de klep maak ik mij een beetje zorgen… Nadat ik alles op dikte had geschaafd heb ik de planken met domino’s uitgelijnd en verlijmd tot één geheel (net als de rest van de kast). Dit is best goed gelukt al zeg ik het zelf…😊. Het eiken hout is KD gedroogd (mix van masave en een lokale houthandel) en heeft twee jaar in mijn werkplaats gelegen (dubbelsteens met spouw dus niet al te hoge luchtvochtigheid). Ik vraag mij of ik de klep zo kan laten of dat ik er een verbindingsplaat in moet maken om het krom trekken te voorkomen…? De klep is 55 bij 45 cm.

Ik hoor weer graag jullie advies!

mvg,

Jeroen
 

Bijlagen

  • IMG_0069.jpeg
    IMG_0069.jpeg
    153,7 KB · Weergaven: 100
  • IMG_0071.jpeg
    IMG_0071.jpeg
    125,8 KB · Weergaven: 97
  • IMG_0072.jpeg
    IMG_0072.jpeg
    143,9 KB · Weergaven: 95
  • IMG_0073.jpeg
    IMG_0073.jpeg
    147 KB · Weergaven: 96

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Hardstikke mooie gemaakt. Ik zou er niets aan doen, zeker als het voor thuis is. Wanneer het krom gaat trekken kun je altijd houten klampjes erachter maken, of iets van stalen profielen ofzo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Mooie kast hoor.

Echter, om kromtrekken te voorkomen, zou ik wel, dwars op de nerf, aan de zijkanten verstevigingslatjes aanbrengen. Om het niet te veel te laten opvallen en het één gehaal te laten lijken, kan je de lange kant aan de voorkant ook van zo'n latje voorzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Even afwachten,zo te zien bestaat je klep uit diverse plankjes.
Als je deze om en om hebt gelegd met de jaarringen zal het wel meevallen.
En ook heeft het lang genoeg gedroogd.Als je eventueel een klamp aan wil brengen
denk er dan aan dat je het de ruimte geeft om te werken.(slobgaten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Mooie kast en knap gemaakt!
Inderdaad even afwachten wat het hout gaat doen.
Sowieso beide kanten evenveel lagen olie! Als je alleen de voorkant doet, is de kans op krom trekken groter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B en jelmer

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Bedankt allemaal! Dan ga ik het afwachten…, anders een lat er omheen zoals Luke aangeeft. In het ergste geval maak ik een nieuwe klep, ik weet nu hoe het moet 😉. De eerste laag olie (aan beide zijden zit er nu op), nog twee lagen te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.