Middelgrote lintzaag op MP

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Oeps weer een lintzaag vraag:

Op MP staat een lintzaag met afmetingen die mij lijken te passen. Wielen 50 cm. Ziet er redelijk restaureerbaar uit. Werkt nog goed volgens de verkoper. Ouwerwets frame. Maar een groot nadeel (vind ik) is dat hij merkloos is (althans geen merkaanduiding meer) . Dat levert aan het eind van een evt restauratie een minder waardevol resultaat (hoewel: ik doe een restauratie niet voor de verkoop maar voor me zelf, maar toch, ook de voldoening speelt een rol he). Wat vinden jullie van de machine . En zou je liever wachten op een oude machine van ""iconisch "" merk? Ben benieuwd naar jullie mening over de machine in het algemeen.


PS: (ik hoop dat jullie het gedoe over die ouwe zagen nog niet zat zijn ;-)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik had hem toevallig bij mijn favorieten staan. Wielmaat lijkt me meer iets van 14 inch, ofwel 35 cm. Lief machientje toch? Zo'n ding opknappen voegt volgens mij niet veel waarde toe, maar het kost ook weinig.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ Chevy66: Vlgns de verkoper zou de uitlading 47 cm zijn. Zo kwam ik op wiel van ong 50. cm Maar dat leek ook mij niet helemaal bij de verhouding passen. Iets kleinere wielen dan 50 cm zou me niet slecht uit komen. . Ik zal het navragen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Als de machine gewoon werkt, dan kan je hem toch in gebruik nemen? Hij lijkt me gewoon compleet. Voor mijn vergelijkbare kirchner moest ik de rommelhoek omspitten om hem compleet te maken. Geen onderstel, geen schakelaar, geen afscherming, geen motor, geen zwenkwielen, geen zaaggeleiding, verrotte lagers, kapotte wielbekleding. Deze lijkt me een prima koop. En hij heeft voor mij een mooie vormgeving.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Lunteren is denk te ver rijden voor je. Dan kom je in de problemen met je principes.
 
  • Haha
Waarderingen: Rizz

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Als de machine gewoon werkt, dan kan je hem toch in gebruik nemen? Hij lijkt me gewoon compleet. Voor mijn vergelijkbare kirchner moest ik de rommelhoek omspitten om hem compleet te maken. Geen onderstel, geen schakelaar, geen afscherming, geen motor, geen zwenkwielen, geen zaaggeleiding, verrotte lagers, kapotte wielbekleding. Deze lijkt me een prima koop. En hij heeft voor mij een mooie vormgeving.
Ik weet dat je er heel praktisch naar kijkt ;). En terecht. Als ik om een kundig advies vraag, moet iemand er zo naar kijken. Maar .... ik wil zoiets als deze machine EN liefst ook MET een lange historie . Vergelijk het met iemand die van auto's houdt (ik niet) en daarom (op zondag bij mooi weer) in een zelf gerestaureerde Spyker (eigenaar van het type rijkaard :) ) of in een Opel Kapitan 1952 (eigenaar van het type sleutelaar ) op het Groninger Hogeland rondtoert. Of ... ander voorbeeld... etc...
Ik overdrijf met deze vergelijking mateloos maar je begrijpt wat ik bedoel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt. Dat je machines koopt omdat je blij wordt van de vormgeving, begrijp ik. Maar ga je ze daarna alleen neerzetten? Of ga je ze beetje verven, paar nieuwe lagertjes en daarna neerzetten? Of wil je ze ook gebruiken? Begrijp me goed, ik vind het allemaal prima. Waar je gelukkig van wordt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Maar hij doet het toch al goed? Als zo'n machine niet goed zou zijn was hij 40 jaar geleden al in het oud ijzer beland. Het is vaak een kwestie van een beetje achterstallig onderhoud.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Vandaag de lintzaag bezichtigd. Wieldiam is 40 cm en totale hoogte (zonder onderstel) is 125 cm. De zaaghoogte is 23 cm. Het is een ouwe zeer deugdelijk ogende kleine gietijzeren lintzaag; lijkt nog goed te draaien en zo bruikbaar. Kleur lijkt me origineel. Nergens een teken van een merk. De motor is denk ik Belgisch maar dat zegt weinig over de oorsprong van de zaag.
We waren het snel eens over de prijs en door gelukkige omstandigheden kan de zaag volgende week bij me voor de deur op pallet worden afgeleverd. Voor een habbekrats doordat de verkoper een zakelijke relatie heeft met een transportbedrijf met regelmatig vrachten naar het noorden.

Paar foto's hieronder:
Schermafbeelding 2023-08-13 211755.jpgSchermafbeelding 2023-08-13 211903.jpgIMG_5962.JPG


Het viel me op dat aan de zaag heel weinig (of nooit) is gesleuteld gezien de onbeschadigde schroeven en bouten. Alles lijkt nog origineel.
Tot zover ben ik blij.

Nadeel (in mijn geval) is dat de zaag een 3fase motor heeft; Ik heb geen 3fase aansluiting. Het vermogen van de motor is 630 watt. Dat is goed te doen met een 1 pk enkelfase motor. die ik heb staan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: trigger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Elnor motor? Heeft ook wel wat weg van een crompton die ik heb liggen. Hopen dat de as maat overeen komt met de motor die je hebt liggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Nooit van gehoord. De zaag lijkt wel wat op een klein broertje van de zaag van boktor. Die heeft ook van die spaakvormige kappen.
 

jorisvh

Post veel
Die motor is inderdaad Belgisch.
ACEC maakte elektromotoren, verlichting, huishoudapparatuur e.d. maar is in de jaren 80 teloorgegaan en er blijft niet veel van over buiten enkele afdelingen die in Alcatel, Alstom, ABB geïntegreerd zijn.
De motor is dus minstens 40jr oud.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik zou denken jaren 50-60. Vaak nog een mix van metrische en ww schroefdraden. Vanaf de midden jaren 70 is een groot deel van de europese maakindustrie ter ziele gegaan. Helaas zijn toen ook de archieven de kachel in gegaan. Er is vooral van de kleinere spelers haast niets bewaard gebleven aan documentatie. Alleen de machines zijn er vaak nog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.