Mickel Moen projecten 2

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
In het draadje: Wat voor vloer in een kleine werkplaats?
heb ik een foto geplaatst van een projectje Schuifdeur voor Tiny Babykamer voor Tiny House.

Nu ging het niet om die schuifdeur, maar om het feit, dat je ook in een werkplaats van 7,5m2 best nog wel aan grote dingen kunt werken, met de schuifdeur als illustratie.

Zot van hout was wel nieuwsgierig naar de technische details van deze deur. Bij deze dus.

Mijn dochter en schoonzoon hebben zelf hun Tiny House ontworpen en gebouwd. Ik heb daarbij toen ook geholpen. Inmiddels is er een kleine “pakesizzer“ bijgekomen. Ze hebben nog wat te bebouwen vierkante meters over, dus zijn we gestart met de bouw van een Tiny Babykamer, welke gekoppeld wordt aan het TH middels een glazen portaaltje. Voor de afsluiting is gekozen voor een schuifdeur welke in de buitenwand schuift. Er moet genoeg ruimte blijven voor de isolatie van de wand met schapenwol. De binnenwand is uitgevoerd in populierenplex van 12 mm, welke naturel uitgevoerd wordt. Daarbij hebben we er voor gekozen, om de tekening van de plaat horizontaal te laten lopen. De kamer is een kleine 10m2. In verhouding met de lengte en de breedte voor je gevoel relatief hoog, hoewel het een normale hoogte is. Bij een verticale plaatsing van de platen versterk je dat effect. Bij horizontale plaatsing versterk je de lengte en de breedte.

We hebben ervoor gekozen, om de tekening in de schuifdeur door te laten lopen. Dit betekende voor de binnenzijde, dat deze uit drie delen bestaat. De portaalzijde is verticaal getekend En bestaat dus uit één deel.

Omdat de schuifdeur in de buitenwand schuift hebben we gekozen voor een schuifdeur met de dikte van 3 maal de populierenplex, dus 36 mm. de voorkeur ging uit naar lijmen i.p.v. schroeven, dus ik heb het materiaal mee naar huis genomen, om thuis de deur in elkaar te zetten

De lange portaalzijde, één deel dus is een mooie basis. Daarop heb ik met reststukjes de kern gemaakt. Alle delen met lamello’s aan elkaar. Vervolgens de binnenzijde bestaande uit dus drie platen. Ook deze weer met lamello’s aan elkaar verbonden.

Nu is dit plaatmateriaal zo bij de houthandel vandaan nooit helemaal recht ofwel de platen staan wat krom. Bij het schroeven op het houtskelet trek je dit recht. Bij de deur moest ik dit dus in de verlijming oplossen. Voordeel was wel, dat omdat de ene zijde verticaal loopt en de andere horizontaal deze spanningen elkaar kunnen opheffen.

De verlijming vraagt echter wel aandacht. Aangezien de deur breder en langer is dan mijn werkbank, heb ik onder de deur mooie rechte beukenhouten balkjes gelegd.

Werkvolgorde verlijming. Kern inclusief lamello’s direct op de onderplaat verlijmen. Hier en daar de kern aan de buitenkant vastzetten met een schroefje, zodat de delen niet meer verschuiven. Vervolgens hierop de platen van de binnenzijde inclusief lamello’s verlijmen.

Hierop wat restanten planken parallel met de beukenhouten balkjes om de zware lijmklemmen vast te zetten. Vervolgens daar tussenin met reststukjes alle resterende kleinere lijmklemmen vastgezet, om de randen zoveel mogelijk te klemmen.

Tot slot in het midden nog een paar kisten kloofhout gezet, om ook het midden goed aan te drukken. Daarna een kleine 24 uur laten drogen en vervolgens geschuurd.2B502A5F-1B50-4348-813F-69C5BE814762.jpeg2DCD85A1-B26F-4FB3-82C6-54C4287AFDF1.jpeg7F6956D3-8473-4AA9-9F13-E94C7AA544C1.jpeg8173F590-FF60-4AAE-8F94-A6D53C812EE5.jpegB6018424-8518-47A9-AB78-6D75685DAA6A.jpeg

De rollers zijn volgens het oude suitedeur systeem, dus met een T-vormige rail. Dat materiaal had ik nog liggen. Wie wat bewaard heeft wat. Aangezien de deur uit 3 lagen bestaat kon ik de gleuf aan de onderzijde uitsparen door daar de kern iets korter te nemen. De rollers zijn iets dikker dan de kern. Met het nodige edele beitelwerk in de buitenste lagen de benodigde vorm uitgediept.

Gisteren de deur geplaatst en het rolt naar alle tevredenheid.
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Inderdaad dit is nog in het stadium van het maken van het op maat maken van alle delen. Op de tuintafel gedaan. Het was mooi weer en die is lekker groot. Alles ligt nog los. De ene stijl is inderdaad schuin, omdat het een reststuk was. (Binnenwand en een aflopend dak)
de andere stijl bestaat uit twee delen.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Klein projectje weer in het kader van het Tiny House van mijn dochter, schoonzoon en kleinzoon.

Voor de Tiny Babykamer hebben ze een nieuwe kommode ontworpen. De andere kwam in maten niet uit. Dat is iets wat daar typisch bij hoort. Gezien de geringe afmetingen is het slim om veel zelf te maken om optimaal de beschikbare ruimte te gebruiken.

Vandaag de laatste hand gelegd aan dit ladenkastje. Ik ben tevreden. Volgende week op transport naar Zuid-Holland.

1672944891036.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.