Meubelen van Douglas?

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Ik maak al enkele jaren zoveel mogelijk mijn kasten e.d. zelf. Ook voor de kinders heb ik al wat kasten en bedden gemaakt, en ik moet zeggen, naar volle tevredenheid want de "opdrachten" blijven binnenstromen :). Tot nu toe waren dat robuuste meubelen van steigerhout, dat ik netjes schuurde, bewerkte en dan op de gewenste manier afwerkte met beits (transparant noten, gestoomd noten, bluewash, whitewash en noem maar op) of zo.

Er staat nu weer een uitgebreide keukenkast op het programma. Omdat dat in een kleiner appartement komt te staan vinden we steigerhout te fors en niet in verhouding tot de beschikbare ruimte. Ik heb nog een partij douglas planken liggen van 20mm dik dacht ik, dus nu ben ik aan het overwegen om de kast daar eens van te maken.
Maar mijn ervaring met douglas is beperkt tot een enkel tuinhek. Voor meubelen heb ik het nog niet gebruikt.

Is het een slim idee om een keukenkast van douglas te maken? Zijn er misschien redenen om het vooral niét met dit hout te doen? En als het wel kan, moet ik dan nog met bepaalde dingen rekening houden, die anders zijn dan werken met vuren?

Ik hoor graag jullie tips en/of ervaringen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Douglas oogt vaak 'onrustig' door de vele knoesten en de grove tekening. Ook heeft het de neiging tot bloeden, dwz dat er kleverig spul uitkomt. zelfs na jaren.
Ik vind het Noord-Amerikaanse zusje mooier, dwz Oregon Pine. Heb dat overal in mijn huis.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik heb een aantal kasten van douglas hout gemaakt.
Je kan het hout vrij mooi opschuren. Ik ga soms wel tot 1.000 grit.
Er zit een mooi contrast tussen het spint en kernhout.

Planken blijven vaak wel recht. Maar wanneer ik planken zaag uit balken dan trekken die vaak krom.
een nadeel van douglas is dat er soms weken later hars uit begint te stromen.
Een ander nadeel is dat douglas ook kan scheuren. Desalniettemin werk ik er graag mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik kan het "bloeden" beamen, ook na twee jaar vind ik af en toe flinke bubbels hars op mijn schutting. Dat oogt van de buitenkant hard, maar als je het van het hout trekt blijkt de binnenkant nog helemaal kleverig.
Is onbehandeld, dus misschien dat je met een behandeling dit binnen kan houden. En je hebt de planken al liggen, kijk eens goed of er veel hars druppels te vinden zijn.
Qua bewerken is het natuurlijk harder dan vuren maar niet extreem, en het gedroeg zich prima met zagen en boren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.142
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de klant het rustieke aspect van douglas op prijs stelt, dan kan je daarvoor gaan
in de praktijk wordt douglas vooral als constructiehout gebruikt
maar er is douglas en douglas
hoe korter de jaarringen bij mekaar liggen & hoe minder harsgaten, hoe meer het voor fijn werk als een keuken geschikt is
oregon, het amerikaanse broertje van douglas, groeit trager, en daardoor liggen de jaarringen dichter bij mekaar, waardoor die harder is en ook meer rechtlijnig
maar weer heb je oregon en oregon
grenen is een volwaardig alternatief, en is standaard in dunne planken beschikbaar
douglas- en oregonplanken worden vooral uit balken van 2-duim of dikker gezaagd
dit alles is zacht hout
maar als je opdrachtgever daar geen bezwaar tegen heeft + de nerventekening mooi vindt . . .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.