Metalen tandwielen en tandheugels

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Geen houtbewerking, maar soms wel gerelateerd aan houtbewerking is de bouw van eigen machines. Met name freestafel en soms een zaagtafel. Nu pieker ik mij toch al meer dan een half jaar suf over een stukje kantelverstelling van mijn zelfbouwzaagtafel. De slede die ik had met een 8 mm draadeind is gesneuveld wegens te licht bevonden. Nu ben ik ook al heel lang aan het broeden op het werken met tandwielen en tandheugels. Onder het motto wat in China wordt gemaakt is hier wel te koop, kijk ik zelden op Chinese sites en sinds de invoer van BTW nog minder. Maar op nederlandse sites kun je vrijwel nergens terecht. Alleen Conrad kan wat leveren, maar dan gericht op modelbouw, waarbij je nooit normale maten assen hebt en alles te licht is om een x aantal kilo in beweging te brengen. Enig alternatief is Nederlands maatwerk, maar daar betaal je de hoofdprijs voor. Of uiteraard zelf wat maken in hout, maar daar heb ik geen zin in.

Vanochtend toch eens op Ali Express gekeken. En wat schets mijn verbazing. Niet zozeer dat ze tandwielen verkopen, maar wel dat ze heel veel tandwielen verkopen en dat je zelf binnen redelijke grenzen je eigen asmaat kan kiezen binnen het metrische stelsel. Vandaag dus maar eens twee tandwielen met tandheugel besteld, om te zien of ik op die manier beter mijn cirkelzaag kan kantelen:


Verzenden is bijna net zo duur als de tandwielen zelf, en wellicht komt er nog BTW en invoerkosten bij, maar die gok heb ik maar eens genomen.

Als je wat wil combineren is verder het enige waar je op moet letten de moduul. Dit is een maat voor het aantal tanden per lengte eenheid en gaat in stappen van 0,5, 1 1,5 2, et cetera.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Heb je voor de hoekverstelling niet meer aan een wormwieloverbrenging?
Dan moet ik een hefboom aan het tandwiel te bevestigen, wat nogal veel kracht geeft. Maar belangrijker, ik zit klem met mijn ruimte voor en achter de zaag. Wegens het hpl-blad wat ik al had, kan ik niet meer ruimte creëren. De twee tandheugels kan ik links van de zaag wel kwijt, en die duwen dan van opzij. Daarbij kan ik een as over de hele lengte monteren en aan de voorzijde en achterzijde gelijktijdige tegen het blok met de zaag duwen, zodat ik ook zeker weet dat het niet scheef gaat staan.
wellicht kun je hier iets vinden?
Mooie site, maar al gauw vrij duur, minder flexibel qua maten (al is 10 mm meestal wel prima), maar ook wel belangrijk: ik heb geen flauw idee hoe je zo'n tandwiel op een as monteert. Ik vermoed dat je dat zelf moet doorboren, of zo? Die dingen van Ali hebben van die inbusschroefjes. Die voor ik wat in de as, dan blijft dat prima zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.