Metalen rand om tafel maken

Oossie

Nieuw lid
30 jan 2021
4
0
Hallo allemaal,

Ik zou jullie willen vragen om jullie ervaringen te delen betreft het monteren van een stalen strip om eiken tafel. Ik wil een ronde eiken tafel maken met een metalen strip rondom. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben en evt tips voor mij hebben waar ik op zou moeten letten ivm werking van het hout.

Ik was van plan om een strip van 3 mm te gebruiken en zou die het liefst strak tegen het blad willen hebben zijn. Is dit mogelijk of raden jullie dit af.

vriendelijke groet

rick
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Gewoon ijzer is zeker af te raden omdat ijzer en eiken in combinatie met vocht zwarte vlekken in het eiken zal geven, dan moet je met RVS gaan werken.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Het eerste wat in mijn gedachten schiet als ik dit lees is dat je ergens een naad zult moeten openhouden om de werking van het hout op te vangen. Het metaal zet niet uit en krimpt ook niet. Het hout wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Oossie

Nieuw lid
30 jan 2021
4
0
Gewoon ijzer is zeker af te raden omdat ijzer en eiken in combinatie met vocht zwarte vlekken in het eiken zal geven, dan moet je met
Gewoon ijzer is zeker af te raden omdat ijzer en eiken in combinatie met vocht zwarte vlekken in het eiken zal geven, dan moet je met RVS gaan werken.
Uiteraard wordt deze strip gecoat dus zal je het probleem niet hebben. Ik zie veel tafel die nu zo’n rand hebben. heb ook gekeken hoe ze dit monteren en zag dat ze rondom de strip lippen gelast hadden om deze aan de tafel te monteren maar twijfel of dit goed gaat.
 

Oossie

Nieuw lid
30 jan 2021
4
0
Het eerste wat in mijn gedachten schiet als ik dit lees is dat je ergens een naad zult moeten openhouden om de werking van het hout op te vangen. Het metaal zet niet uit en krimpt ook niet. Het hout wel.
Is het niet zo dat als je een dunne strip gebruikt het een beetje met de tafel mee kan zetten?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Hout zet in de breedte uit als het vochtiger wordt.
Metaal zet in alle richtingen uit als het warmer wordt.
Maar met een tafel met ijzeren rand heb ik geen ervaring.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Naar iemand gaan die houten wagen wielen maak , ronde wielen , ronde tafel
Ik heb vroeger kleine wagen wielen gemaakt de hoepel eerst goed heet gestookt en toen erom slaan
Daar na met water af blussen en dan laten drogen
Zo lang verder de tafel en ijzer niet nat wordt zal de verkleuring ook wel mee vallen als het goed in de verf zit
En zo lang je de tafel niet als wiel gebruikt zal het ijzer er ook wel goed om blijven zitten, hier en daar vast zetten
Met een schroefje in de hoepel
Dus eerst de tafel mooi rond maken dan een ronde hoepel maken op een wals of een ronde ton gebruiken
Met een u balkje van ijzer waar je dan de ronding wat meer vorm aan kan geven
En dan buigen let op de terug veering van het ijzer
Een goed gelaste hoepel gaat echt niet kapot , Nat hout krimpt dat zou eerder een probleem geven
Altijd handig als je hier laat weten in welke omgeving je woont
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en ZotVanHout

Oossie

Nieuw lid
30 jan 2021
4
0
Ik wil het op deze manier gaan doen.
 

Bijlagen

  • CDE8D0C2-D35C-49E8-AE6B-74F025F9BC45.png
    CDE8D0C2-D35C-49E8-AE6B-74F025F9BC45.png
    403,4 KB · Weergaven: 61

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Hout en metaal hebben heel verschillende uitzettingscoëfficiënten. Bovendien zet metaal niet uit door vochtinwerking. Alleen door temperatuurstijging.

Uiteraard kun je met een stevige metalen strip (of dikker) het hout beletten aan de rand te bewegen. Maar de kans dat je tafelblad dan gaat bollen is niet denkbeeldig. Uiteindelijk moet die uitzetting ergens naartoe. Dat natuurlijke proces ga je nooit kunnen stoppen.

Maar dat wil niet zeggen dat er geen opties zijn hoor. Je zou bijvoorbeeld de kier kunnen verbergen onder een randje dat aan de bovenkant over het blad heen valt. Als je geen hoogteverschil wilt hebben, dan kun je dat met wat freeswerk wel voor elkaar krijgen. Maar ook dan nog zul je tussen het hout en het metaal werking overhouden. Het is alleen geen kier meer, maar een groefje ter diepte van de metalen omzetting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oossie

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Voor @Oossie : eiken bevat redelijk wat looizuur dat ervoor zorgt dat metalen gaan oxideren. Dat kan tot zwarte vlekken in je hout leiden. Tenzij je metaal neemt dat daar niet gevoelig voor is of dat behandeld is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.