metabo ts 250

janrein

Nieuw lid
2 mei 2023
18
3
Urk
hallo

ben al een paar jaar in bezit van een metabo ts 250 stationaire zaagmachine, echter hield hij er vorige week mee op.
machine start wel op maar slaat direct weer af. plaatselijke gereedschapszaak kan geen oorzaak vinden van dit mankement.
wat zou ik kunnen doen, er zal toch wel iemand zijn die in staat is om de oorzaak te vinden
ik probeer het op deze manier
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Heb je de kennis/kunde om de motor direct van stroom te voorzien, dus tijdelijk een stekker aan de motorkabel om de schakelaar te omzeilen? Dan weet je of het aan de schakelaar ligt (wat ik vermoed) of dieper in de machine.
Maak anders eens een paar foto’s van de opengeschroefde schakelaar, dan kunnen we daarmee meekijken/denken.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Ik denk ook aan de schakelaar, met name het houdrelais wat hier zit, daarom mijn vraag.
2e stap is inderdaad motor aansluiten buiten de schakelaar om.
 

janrein

Nieuw lid
2 mei 2023
18
3
Urk
schakelaar is volgens leverancier niet meer te krijgen, zijn er soortgelijke schakelaars die aan bepaalde eisen moeten voldoen
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Stekker uit het stopcontact halen. Vervolgens eens kijken of je de schakelaar kan demonteren en uitblazen met perslucht of anders een fietspomp.
Voor een nieuwe schakelaar kan je bij Kruis.nl kijken.

 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Voor een vervangende schakelaar, mocht de originele niet meer te krijgen zijn: Je moet kijken naar een nullastschakelaar, die voldoende vermogen kan schakelen.

Bijvoorbeeld deze als je ‘m kunt inbouwen:
Wel even kijken naar de maat van de uitsparing die je nodig hebt om ‘m in te bouwen zonder iets te knutselen.

Of deze, daarbij kan je een stekker aan de motor maken omdat aan deze schakelaar een geschakeld stopcontact zit
 

janrein

Nieuw lid
2 mei 2023
18
3
Urk
Volgens electricien is de schakelaar niet stuk maar zou het probleem de printplaat zijn, zit dus zit even in een impasse
 

Bijlagen

  • IMG_20231222_121456.jpg
    IMG_20231222_121456.jpg
    43,6 KB · Weergaven: 11

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Ik denk dat het onderdeel nummer 17 is op de exploded view.
Onderaan de pagina van onderstaande link, is een schemaatje te zien. Ik denk dat onderdeel 17, afgaande op de contouren, jouw foto en het schema de softstartmodule X1 is. Die kan je blijkbaar ook niet meer kopen.
Maar de electricien kan hem er wel tussenuit halen.En dan kijken of de machine wel aanloopt.

 
  • Leuk
Waarderingen: janrein

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Eens met thomasz, wanneer je die softstart weglaat weet je of de machine verder goed loopt.
Zonder softstart loopt je zaag wel met geweld aan, kun je altijd nog een softstart inbouwen.
Ik heb zelf een Dewalt 7492, die heeft van zichzelf geen softstarter, op dit forum en youtube vind je voldoende info hierover.
 
  • Leuk
Waarderingen: janrein

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.