metabo tk 1685

Rtm

Nieuw lid
20 mei 2021
14
0
Eindhoven
Hi,

Even voorstellen, mijn naam is Rene, ik heb sinds kort de houtbewerkings hobby ontdekt, via het kopen van mn huis, 120+ jaar oud en alles van hout. beetje noodgedwongen zelf gaan prutsen (probeer op het moment maar eens een klusser te krijgen) en erachter gekomen dat toch heel leuk was om te doen ( zolder gestript tot aan de balken, nieuwe vloer erin en plafonds vernieuwd die eronder zaten).

daarmee ook her en der de 'gereedschapperietes' opgelopen, en ben qua prijs/kwaliteit bij Einhell uitgekomen voor het accu gereedschap ( budget laat niet festool, makita of dewalt toe). tot op heden nog niet teleurgesteld geweest tot het volgende.

recht platen zagen.

dit is als beginner echt vet moeilijk zeker als je gereedschap ook niet je van het is (ookal ben ik sterk gelover van ligt niet aan de schroevendraaier maar aan wie hem vast heeft).

dus wat heb ik gedaan, onderzoek naar zaagtafels, daar uitgekomen bij 'SawStop' maar dat is hier niet te vinden(?) en behoorlijk aan de prijs. dus ben op marktplaats verder gegaan en tegen een Metabo TK 1685 set aangelopen voor E 550,- (bestaande uit de uitbreiding van het tafelblad, een geleide rails om schuin mee te zagen en de stof afzuiging). voor mijn onervaren inzicht was dit top want ik had niks. echter nu met het opknappen van het apparaat loop ik toch tegen een aantal mankementen aan die eigenlijk het ding onbruikbaar maken zoals; geleide arm(?ken de goede benaming nog niet) die wiebelt aan alle kanten, de uitbreidbare tafel daar wil de geleide arm niet over glijden, het tafelblad is niet heel vlak meer.

daarom na lang overwegen, zoeken en twijfelen, hier een account aangemaakt.

mijn budget was 800 euro en ik vraag me af of ik niet beter een nieuwe zaagtafel had moeten kopen zoals een dewalt 7492 en later uitbreiden, of dat dit een prima starter set is.

alvast bedankt voor het lezen :)
 

Bijlagen

  • IMG_7503.JPG
    IMG_7503.JPG
    169,1 KB · Weergaven: 88
  • IMG_7504.JPG
    IMG_7504.JPG
    175,9 KB · Weergaven: 87
  • IMG_7502.JPG
    IMG_7502.JPG
    180 KB · Weergaven: 87

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als je langsgeleider niet over de inzetstukken heen gaat, kan je die wat lager monteren. Ze zijn vaak een beetje bol, omdat ze van gezet plaatmateriaal gemaakt zijn. Je kan er op die plek ook een stuk betonplex in maken.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
In de basis is het volgens mij een zaag met potentie, maar kun je de oplegtafel en de verbreding niet stellen? Dit hoort normaal gesproken te kunnen.

Koop voor die afzuiging aub zo snel mogelijk een filterpatroon en gooi die stoffen zak weg. Die zak is een ideale verspreider van fijnstof en geeft je alleen de illusie dat je stof afzuigt.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Deze Metabo TK1685 zat in de zg. Magnum lijn van Metabo. Het is een al wat ouder model en zo te lezen heeft deze zaag bij de vorige eigenaar niet de aandacht gehad die hij nodig had. Voordeel van die oudere zagen is dat er behoorlijk wat stelwerk mogelijk is. Je zult er wat werk aan hebben, maar dan heb je wel een zaag die kwalitatief goed is en waar je ook nauwkeurig mee kunt werken. Ga op het internet eerst maar eens op zoek naar een handleiding voor deze zaag. Daar staat in hoe je een en ander weer netjes afstelt. Eventuele losse onderdelen die echt vervangen moeten worden, kun je grotendeels nog bestellen bij de firma Struik in Rotterdam. Ik zou eerst het werk aan de zaag doen. Als deze netjes functioneert, dan inderdaad de stofzak vervangen door een filterpatroon. Werkt veel beter voor het filteren, maar pas op: die patronen zijn niet goedkoop.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Platen zagen met een beperkt budget == invalzaag met lineaal. Als je dat een beetje fatsoenlijk met stationair gereedschap wilt doen heb je een horizontale of verticale formaatzaag nodig - en dat valt beslist buiten je budget (en vermoedelijk ook buiten je werkplaatsruimte.
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Hoi RTM

ik heb een vergelijkbare zaag, een tk1688.
In jouw geval zou ik de verbredingsplaten wat liefde geven en schuren en spuiten, maar nog belangrijker, een spouwmes maken van 3mm staal. dat is niet moeilijk en maakt het

de Fijnafstelling is erg handig.

Verder is het een fijne zaag als je er mee kan leven dat er nogal wat stof onderuit komt.
Ik gebruik meestal 254mm zaagbladen van Ecotools.

Ook heb ik op de 3D printer een verloop ontworpen voor de debiele stofpoort op deze zaag. Mocht je interesse hebben laat maar effe weten.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
@Rtm Ik heb de DeWalt 7492 en ben daar zeer tevreden over.
Je mag best een keertje komen proefzagen in Veldhoven.
Ik weet wel een en ander van jouw Metabo, ik heb 17 jaar een iets kleinere versie gehad.
Jouw machine SCHREEUWT inderdaad om onderhoud.
Mocht er daarvoor metaal bewerkt worden, mag je altijd een beroep op mij doen.
Wat betreft je afzuig: Diezelfde heb ik ook gehad en ik had er een fijnstoffilter van HBM op gemonteerd.
Namelijk model 1 van 90 euro. Zie:
Ik moest wel iets van een verloopje maken, (kan ik ook mee helpen met de lintzaag) en werkelijk, dat scheelde de hele wereld!!!!!
Op latere leeftijd zullen je longen je dankbaar zijn!!!!!
Groeten,
Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Rtm

Nieuw lid
20 mei 2021
14
0
Eindhoven
bedankt voor de reacties allemaal, ben al blij dat het geen echte miskoop betreft :)

Als je langsgeleider niet over de inzetstukken heen gaat, kan je die wat lager monteren. Ze zijn vaak een beetje bol, omdat ze van gezet plaatmateriaal gemaakt zijn. Je kan er op die plek ook een stuk betonplex in maken.
ik heb dat materiaal opgezocht en blijkt nog best prijzig voor 18mm plaat, maar bedankt voor de tip.

In de basis is het volgens mij een zaag met potentie, maar kun je de oplegtafel en de verbreding niet stellen? Dit hoort normaal gesproken te kunnen.
niet echt, ik kan de poten wat omhoog doen maar de inlegplaten zijn een vaste hoogte, die liggen al op de meetstukken eromheen.
Koop voor die afzuiging aub zo snel mogelijk een filterpatroon en gooi die stoffen zak weg. Die zak is een ideale verspreider van fijnstof en geeft je alleen de illusie dat je stof afzuigt.
ga ik zeker naar kijken, zodra de zaag echt up en running heb, ik zag ookal de tip van Jan.

Deze Metabo TK1685 zat in de zg. Magnum lijn van Metabo. Het is een al wat ouder model en zo te lezen heeft deze zaag bij de vorige eigenaar niet de aandacht gehad die hij nodig had.
over genomen van een oude man, heeft er in de laatste jaren niet echt meer voor gezorgd.

Voordeel van die oudere zagen is dat er behoorlijk wat stelwerk mogelijk is. Je zult er wat werk aan hebben, maar dan heb je wel een zaag die kwalitatief goed is en waar je ook nauwkeurig mee kunt werken.
goed om te horen :)
Ga op het internet eerst maar eens op zoek naar een handleiding voor deze zaag.
helder ik ben meestal zelf wel goed in uitelkaar halen en weer terug in elkaar zetten zonder handleidingen, maar in dit geval ga ik hem erbij zoeken.
Daar staat in hoe je een en ander weer netjes afstelt. Eventuele losse onderdelen die echt vervangen moeten worden, kun je grotendeels nog bestellen bij de firma Struik in Rotterdam.
hebben die mensen een website, want dan ga ik alvast uitzoeken wat een nieuw blad kost en langsgeleider.
Ik zou eerst het werk aan de zaag doen.
de zaag zelf werkt als een tierelier
Als deze netjes functioneert, dan inderdaad de stofzak vervangen door een filterpatroon. Werkt veel beter voor het filteren, maar pas op: die patronen zijn niet goedkoop.

Platen zagen met een beperkt budget == invalzaag met lineaal. Als je dat een beetje fatsoenlijk met stationair gereedschap wilt doen heb je een horizontale of verticale formaatzaag nodig - en dat valt beslist buiten je budget (en vermoedelijk ook buiten je werkplaatsruimte.
kun je misschien een voorbeeldje geven van een invalzaag (liefst een goeie, goedkoop is duurkoop denk ik). formaat zaag ken ik niet, ik zag wel dat Harvey HW110 een behoorlijke uitbreiding heeft op alle vlakken, kan die ook formaat zagen?

Hoi RTM

ik heb een vergelijkbare zaag, een tk1688.
In jouw geval zou ik de verbredingsplaten wat liefde geven en schuren en spuiten, maar nog belangrijker, een spouwmes maken van 3mm staal. dat is niet moeilijk en maakt het
spouwmes(?) ken ik verder niet, zou ook niet weten hoe ik die moest maken.
de Fijnafstelling is erg handig.

Verder is het een fijne zaag als je er mee kan leven dat er nogal wat stof onderuit komt.
Ik gebruik meestal 254mm zaagbladen van Ecotools.
voor zaagbladen is dat een goeie zag ik inderdaad, niet te duur en toch veel opties :)
Ook heb ik op de 3D printer een verloop ontworpen voor de debiele stofpoort op deze zaag. Mocht je interesse hebben laat maar effe weten.
ik heb de slang die er bij hoort (fotos hieronder), ik weet niet of dat echt werkt, daarvoor nog te weinig gezagen, maar de aansluiting is behoorlijk idioot ja, mocht het geen werking hebben dan wil ik zeker wel dat verloopstuk :D

Ik heb de DeWalt 7492 en ben daar zeer tevreden over.
Je mag best een keertje komen proefzagen in Veldhoven.
das lekker om de hoek :)
Ik weet wel een en ander van jouw Metabo, ik heb 17 jaar een iets kleinere versie gehad.
Jouw machine SCHREEUWT inderdaad om onderhoud.
zijn er echte aandachtspunten waar ik op moet letten, dingen die zwak gemaakt zijn, of beter is om te vervangen?
Mocht er daarvoor metaal bewerkt worden, mag je altijd een beroep op mij doen.
Wat betreft je afzuig: Diezelfde heb ik ook gehad en ik had er een fijnstoffilter van HBM op gemonteerd.
Namelijk model 1 van 90 euro. Zie:
Ik moest wel iets van een verloopje maken, (kan ik ook mee helpen met de lintzaag) en werkelijk, dat scheelde de hele wereld!!!!!
Op latere leeftijd zullen je longen je dankbaar zijn!!!!!
Groeten,
Jan
super bedankt voor de uitnodiging, mocht het nodig zijn dan zal ik er dankbaar gebruik van maken :)IMG_7510.JPGIMG_7511.JPG
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
de zaag zelf werkt als een tierelier
als dit het zaagblad is, dan hoef je er enkel een nieuw op te steken
is betaalbaar
is het de as, dan zit je met een grotere uitdaging
daar zou ik voor passen, tenzij de hele aandrijving vervangen kan worden
kostenverantwoord ?
spouwmes(?) ken ik verder niet, zou ook niet weten hoe ik die moest maken.
een spouwmes dient om te vermijden dat het hout voorbij het zaagblad dichttrekt, waardoor het op de zaagtanden klemt
het dient altijd smaller dan de tanden van je zaagblad te zijn
zoek op 'spouwmes' & je vindt alle details

das lekker om de hoek
let op dat je niet om het hoekje gaat 🤣
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik had al even zitten zoeken naar de handleiding, maar dat is nog niet zo simpel blijkt...

Wellicht slimmer om even met Metabo te bellen, die kunnen je er vast zo aan helpen!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Wat betreft onderhoud: goed schoonmaken, stof en vuil weg blazen, nieuwe koolborstels en links en rechts wat olie/vet doet al wonderen.
Een spouwmes kan ik wel voor je maken, als iemand even de moeite wil doen om zijn spouwmes te demonteren en onder de scanner te leggen en wat hoofd-maten op te meten en te noteren.
Materiaal heb ik altijd wel liggen. (Ik gooi namelijk nooit metaal weg, zelfs in het kleinste stukje zit wel een onderdeeltje voor een stoommachientje of ander leuk priegelwerk...)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en Boktor026
Ik heb zelf twee van dezelfde zagen dus toen ik het topic zag dacht ik meteen, die heeft een mooie, goede zaag te pakken. Totdat ik de foto's zag... hoe hebben ze dat arme zaagje mishandeld zeg!
Ik heb het geluk gehad beide zagen in praktische nieuwstaat te kunnen kopen en heel eerlijk, dan heb je er echt een topzaag aan!

Zoals al eerder aangegeven is een spouwmes wel een echte must. Bescherm jezelf en geef die paar tientjes uit. Ik geloof dat je bij felder ook losse spouwmessen kunt komen maar dan is het enkel goed kijken welke maat je nodig hebt.
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Bij DEZE was ik ook al aangeland. Meteen lid geworden van dat forum. Op z'n Brabants gezegd: Ge wit oit noit nie............
Ik heb er nog eentje toegevoegd in de edit, maar i kmoet mij aanmelden om de inhoud van die PDF te kunnen zien. Wellicht zou jij daar eens kunnen inloggen.
tk 1688 en tk 1685 zijn redelijk gelijkend aan elkaar. De handleiding van de tk 1688 zou ook al van meerwaarde kunnen zijn.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Heren, vooral @Rtm en @Kloekloek
Ik heb alles gedownload wat er daar te vinden was. Eens kijken of ik alles kwijt kan in de bijlagen.
Veel plezier er mee.
 

Bijlagen

  • TK1688_Gebrauchsanleitung_Zubehör.pdf
    2,3 MB · Weergaven: 24
  • TK1688_Gebrauchsanleitung_Tischplattenverlängerung.pdf
    559,9 KB · Weergaven: 15
  • TK1688_Gebrauchsanleitung.pdf
    4,5 MB · Weergaven: 18
  • TK_1688_W_Magnum_stationaer_601688001_METABO,_ELEKTRA_BECKUM.pdf
    168,4 KB · Weergaven: 20
  • TK_1688_W_Magnum_stationaer_601688000_METABO,_ELEKTRA_BECKUM.pdf
    169,5 KB · Weergaven: 16
  • tk_1688_d_saege_metabo.pdf
    158,2 KB · Weergaven: 17
  • TK_1688_D_Magnum_stationaer_601689001_METABO,_ELEKTRA_BECKUM.pdf
    229,8 KB · Weergaven: 16

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik heb die pdf dinsdag al gedownload, maar dat is een zéér beknopte handleiding (in het Duits) en er staat bovendien niets in over de roltafel.

Maar voor de liefhebber:

Edit:Jan was me voor ;)
 

Bijlagen

  • Tk 1685.pdf
    1 MB · Weergaven: 22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.