Metabo lintzaag

SFB

Nieuw lid
26 okt 2020
8
3
Hallo Joop,

Ik heb een Metabo BAS 261 gekocht begin dit jaar.

Mijn keuze is bepaald door de ruimte die ik heb en de projecten die ik wil gaan doen.

Als je grootte objecten wil zagen en je hebt de ruimte kan je natuurlijk ook een groter model kopen.

Ik heb geen problemen gehad met de afstelling:


het is belangrijk om te rustig zagen.

Peter Miller heeft ook een leuk filmpje gemaakt over verschillende lintzagen.


Succes met je zoektocht.



Plus punten van de zaag vind ik:
Klein model , relatief sterke motor en de kogellagers onder en boven het zaaglint.

Sjoerd
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Hallo Joop,

Ik heb een Metabo BAS 261 gekocht begin dit jaar.

Mijn keuze is bepaald door de ruimte die ik heb en de projecten die ik wil gaan doen.


Plus punten van de zaag vind ik:
Klein model , relatief sterke motor en de kogellagers onder en boven het zaaglint.

Sjoerd
 

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Dank je wel voor de reactie.👍 De ruimte is ook mijn makke, maar jij vind de 300 Watt motor voldoende? Zelf ben ik ook een bescheiden knutselaar, maar ik lees dat een vermogen vanaf 900 watt(!) bijna noodzakelijk is…. Ben ook benieuwd naar evt. ervaringen met een Holzman (zie ander draadje)….
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dank je wel voor de reactie.👍 De ruimte is ook mijn makke, maar jij vind de 300 Watt motor voldoende? Zelf ben ik ook een bescheiden knutselaar, maar ik lees dat een vermogen vanaf 900 watt(!) bijna noodzakelijk is…. Ben ook benieuwd naar evt. ervaringen met een Holzman (zie ander draadje)….
Als je keuze tussen holzmann en metabo is zou ik toch zeker de metabo kiezen. Maar als je keuze tussen die twee merken is zou ik liever met handgereedschap werken.
kleine oude (gietijzeren ) modellen zijn hun gewicht in goud waard vergeleken met moderne lichtgewicht (zwabber) modellen.
maar dat is alleen maar mijn (niet zo) bescheiden mening.
Gr rik
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hallo Joop,
je kunt natuurlijk info vragen over een bepaalde zaag, maar dan zul je waarschijnlijk reacties krijgen van zeer positief tot zeer negatief.
Je kunt pas bepalen of een lintzaag geschikt is als je weet wat je wilt zagen.
Niemand kan zo zeggen of een vermogen wel of niet voldoende is als niet bekend is wat je ermee wilt gaan zagen.
Kijk, als jij dunne plankjes gaat zagen (ca 2-3cm) dan zal dit, een beetje afhankelijk van de houtsoort, weinig problemen opleveren met de 300 Watt motor, wil je echter wat dikker hout zagen en/of herzagen, dan heb je toch echt wat meer vermogen nodig.
Als de ruimte dan een probleem wordt, zou ik de aanschaf achterwege laten, omdat een machine die niet voldoet alleen maar zorgt voor een hoop frustratie:mad::p:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe, rik en jelmer

SFB

Nieuw lid
26 okt 2020
8
3
De Metabo zaag heeft een motor van 400 watt. In mijn geval is het voldoende.
Volgende filmpje klopt met mijn praktijk ervaring:

Als je rustig zaagt kan de motor het makkelijk aan. Wil je snel zagen dan is meer vermogen beter.

Ik heb voor een lichter model gekozen naar aanleiding van dit filmpje:

Rikon en Record maken ook mooie zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

SFB

Nieuw lid
26 okt 2020
8
3
Inderdaad, de zaag voldoet aan mijn eisen. Er is weinig trilling tijdens het zagen en ik kan er goed mee werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.