Metabo KT 18 LTX BL zijdelingse speling op zaagblad

keesh

Nieuw lid
9 mrt 2022
12
0
Gelderland
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een Metabo invalzaag, type KT 18 LTX BL. Dit type is nu een krappe 2 jaar op de markt. Ik wil graag een gelakte spaanplaat keukenpaneel splintervrij zagen aan 2 zijden. Ik was van plan eerst op geringe diepte in te zagen (zeg maar verkapt 'voorritsen'). Aangezien ik al mijn gereedschap van Metabo heb (en dus het accusysteem reeds bezit), dacht ik een goede keus te maken met deze Metabo.

Nu valt het mij op dat het zaagblad aan het uiteinde iets zijdelingse speling heeft, de hoeveelheid laat zich lastig raden maar je hoort en voelt het wel. Draai ik het zaagblad iets (zeg een kwartslag), is het weg, draai ik weer een kwartslag, dan is het er weer etc. etc. Het blad heb ik reeds gelost en opnieuw erin gezet, dit heeft niets geholpen.

Nu wil ik weten of dit gewoon slechte bouwkwaliteit is, en een probleem kan zijn voor het uiteindelijke (splintervrije) zaagresultaat. Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen? Je zou ook kunnen denken dat het gyroscopische effect ervoor zorgt dat dit geen probleem oplevert. Ik ben overigens een hobbymatige gebruiker, en zou de invalzaag zo nu en dan gaan gebruiken. Ik ben machinebouwer en denk wel dat de speling in de loop der jaren niet minder zal worden...


Alvast dank!

Kees
 
Laatst bewerkt:

keesh

Nieuw lid
9 mrt 2022
12
0
Gelderland
kost rond de 500 euro, dus niet goedkoop
de speling is na een kwartdraai weg, en een kwartdraai verder is ze er weer
kan het dan het blad niet zijn ?
Ik heb het vanmiddag ook even met een ander blad geprobeerd.. Hetzelfde resultaat. Ook is de spelling er na een halve slag weer... Wel een beetje raar, want als het de opsluiting van de lagering is, zou het in alle standen moeten zijn..
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik denk niet dat dit effect heeft op al dan niet splintervrij zagen. Hoogstens zal je zaagsnede wat breder worden doordat je blad een klein beetje 'scheef' op de zaaglijn staat.
Je moet inderdaad eerst voorritsen en daarna de volledige diepte zagen. Ik zou wel goed kijken naar je zaagblad. Zorg voor een scherp blad en niet te weinig tanden.
 

keesh

Nieuw lid
9 mrt 2022
12
0
Gelderland
Ik denk niet dat dit effect heeft op al dan niet splintervrij zagen. Hoogstens zal je zaagsnede wat breder worden doordat je blad een klein beetje 'scheef' op de zaaglijn staat.
Je moet inderdaad eerst voorritsen en daarna de volledige diepte zagen. Ik zou wel goed kijken naar je zaagblad. Zorg voor een scherp blad en niet te weinig tanden.
Ik wilde er over een tijdje een Stehle 48 WS op doen..
 

keesh

Nieuw lid
9 mrt 2022
12
0
Gelderland
dat lijkt mij de makkelijkste, snelste & zekerste oplossing
Das dan wel een domper. Had er mijn zinnen op gezet. Ik heb overigens in de bouwmarkt wel even een aantal machines bekeken.. van Metabo hadden ze beide speling. Had gehoopt door het 'topmodel' te kopen dat het niet voor zou komen..

Vraag is of de speling op deze machine exemplarisch is...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vraag is of de speling op deze machine exemplarisch is...
in zo'n situatie zeggen we hier 'over naar familie'
maw hopelijk zijn er collega's die met deze machine wel een goede ervaring hebben

persoonlijke kijk:
1 - een paar jaar geleden heb ik een afkortzaag van metabo gekocht om mee op stap te gaan
na een paar maanden was ik blij dat ze plots uit mijn bus gegleden was + (onbruikbaar) geplooid, zodat ik voor een prikje meer een beter merk kon kopen
2 - metabo is volgens mijn laatste info nu in handen van een investeringsmaatschappij, wat niet altijd goeds voorspelt
3 - in het plaatje van het filmpje in jouw openingsbericht staat ook de festool ts 55
die lijkt mij 'slechts' 100 euro duurder te zijn dan die metabo
over festool heb ik hier nog niet veel klachten gelezen, evenmin over hun dienst-na-verkoop
zelf zou ik mij een pak frustraties, ergernis + gezeik besparen, de metabo terugsturen en die ts 55 bestellen
is je klus dringend, start dan een dtv
er zijn voldoende collega's die voor een bakje koffie, een 6-pak bier of een flesje langs komen

zoals in een parellel lopend draadje gesteld: ieders situatie is anders & iedereen dient voor zichzelf uit te maken welke uitgave verantwoord is
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Denk dat je pech hebt met je machine, ik heb hem al een paar maanden en gebruik hem met veel plezier (professioneel) en zaag zonder splinters in vrijwel elk materiaal met het standaard blad.

Ik heb zelfs 2 Festools liggen (met snoer) die ik eigenlijk nooit meer gebruik terwijl dit ook hele fijne machines zijn.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
66 mm en op accu, die koop je niet voor slechts 100- euro meer bij Festool. Die koop je uberhaupt niet bij Festool. Alleen de 55 mm variant is met accu.

En als voorritsen belangrijk is, dan kom je toch bij Mafell terecht. Maar ook dan lever je zaaghoogte in.
 
Laatst bewerkt:

keesh

Nieuw lid
9 mrt 2022
12
0
Gelderland
Denk dat je pech hebt met je machine, ik heb hem al een paar maanden en gebruik hem met veel plezier (professioneel) en zaag zonder splinters in vrijwel elk materiaal met het standaard blad.

Ik heb zelfs 2 Festools liggen (met snoer) die ik eigenlijk nooit meer gebruik terwijl dit ook hele fijne machines zijn.
Mooi! Echter ben ik machinebouwer en een Pietje precies. Ik heb er nog niet mee gezaagd (want dan kan ie niet meer terug..), maar vooralsnog zal het zaagresultaat vast goed zijn... Heb jij aan het blad gevoeld voor zijwaartse speling? En dan in verschillende standen van het zaagblad? Ik gok dat de gemiddelde eindgebruiker dat niet doet, tenzij het zaagresultaat slecht is..

Echter is mijn twijfel of de zijdelingse speling naar verloop van tijd een probleem wordt.. als ik jou zo beluister niet dus ..

Overigens heb ik geen 500 euro betaald voor enkel de machine (maar minder 😉).. Festool en Mafell liggen qua prijs nog wel iets hoger..
 

keesh

Nieuw lid
9 mrt 2022
12
0
Gelderland
66 mm en op accu, die koop je niet voor slechts 100- euro meer bij Festool. Die koop je uberhaupt niet bij Festool. Aleen de 55 mm variant is met accu.

En als voorritsen belangrijk is, dan kom je toch bij Mafell terecht. Maar ook dan lever je zaaghoogte in.
Je hebt gelijk. Voorritsen zal ik die enkele keer doen door de zaag diepte op 3 mm in te stellen (à la Makita)... Ik ben geen meubelbouwer dus als splintervrij zagen iets meer moeite kost is dat geen probleem..

Daarnaast heb ik reeds 10 machines van Metabo... Kan accu's uitwisselen etc.
 

keesh

Nieuw lid
9 mrt 2022
12
0
Gelderland
Kwa accu's kan je ook bij mafell terecht op het CAS platform.
Maar ja die is wel wat duurder in aanschaf...
Heb ik in overweging genomen. Maar als het al een Mafell zou worden, dan 1 op snoer. Keuzes keuzes... Prijsverschil tussen de Mafell en Festool vind ik dusdanig klein dat ik in dat geval voor de Mafell was gegaan...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Voor nu zal het geen probleem opleveren, maar het is wel een beetje een typisch iets. Ik weet niet hoeveel garantie er op zit. Als dat (ruim) meer dan een jaar is, kun je de gok wellicht wagen. In je zaagresultaat ga je het echt niet terug zien, maar als je na 14 maanden een versleten lager hebt, terwijl je garantie 12 maanden was, is het wel zuur. Je kan er ook voor kiezen hem om te ruilen voor een ander exemplaar.
 

keesh

Nieuw lid
9 mrt 2022
12
0
Gelderland
Voor nu zal het geen probleem opleveren, maar het is wel een beetje een typisch iets. Ik weet niet hoeveel garantie er op zit. Als dat (ruim) meer dan een jaar is, kun je de gok wellicht wagen. In je zaagresultaat ga je het echt niet terug zien, maar als je na 14 maanden een versleten lager hebt, terwijl je garantie 12 maanden was, is het wel zuur. Je kan er ook voor kiezen hem om te ruilen voor een ander exemplaar.
3 jaar garantie. Ik was benieuwd of een ander exemplaar ook zijdelingse speling heeft... als techneut denk ik dat het in de toleranties van de machine zit.

Iemand anders hier nog die een dergelijke machine heeft?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.