Metaal freesbank

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Beste leden,

Naast handmatig houtbewerken doe ik ook aan electronica, onder andere oude versterkers en speakers.
Voor die hobby moet ik regelmatig metaal bewerken, een nieuw plaatje vanwege andere aansluitingen of een heel metalen doosje voor een bluetooth ontvanger (die ik in een oude versterker inbouw).
Maar ook bij het houtbewerken komt het voor dat ik een stuk metaal moet bewerken. Niet alleen oude schaven opknappen, maar ook een messing plaatje of een speciale ophangbeugel maken. Ook gebruik ik af en toe kunststof om geleiders te maken. Daar moet dan een sluif in gefreest worden.

Dat metaal en kunststof bewerken doe ik nu met een 40 jaar oude merkloze kolomboor, en met vijlen en een ijzerzaag.
Tijd voor iets anders!!

Nu krijg ik de mogelijkheid om een nieuwe semi-professionele boor-freesmachine te kopen. Budget: "Iets waar je de komende 20/30 jaar wat aanhebt!".
Voor het metaal bewerken zie ik veel mogelijkheden, maar zijn er ook forumleden die ervaring hebben met hout op een metaalfreesbank frezen?
De snelheid is een stuk lager, dus het zal veel langzamer moeten gaan. Het is dus niet voor kantjes frezen of een duivejagerprofieltje.
Maar meer iets om bijvoorbeeld slobgaten in bladwervels te frezen. En dan vooral het soevereinen van die sleuven. Dat doe ik nu door een verzinkboor in de kolomboor te spannen, en dan het hout heen en weer onder de kolomboor te bewegen. Niet echt ideaal.

Daarnaast, zijn er forumleden die ervaring met deze machines hebben, en die mij kunnen vertellen of ik een Huvema of toch gewoon een HBM zal nemen?

Alvast bedankt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben zeker geen profesional. .Maar ik weet wel dat afwisselend hout en metaal bewerken op een metaalfreesbank niet echt goed gaat. De metaalbewerking vergt olie/koelvloeistogf. Daarna hout bewerken geeft smerig hout en er plakt ""overal"" houtstof aan je machine. En restjes metaalspaandertjes zijn niet prettig bij het bewerken van hout. Misschien ben je goed gediscilineerd en maak je na elke materiaalwisseling alles HEEL goed schoon,

En dan nog het algemene nadeel dat een metaalmachine niet echt afgestemd is op hout bewerking..



mvg
Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik ben zeker geen profesional. .Maar ik weet wel dat afwisselend hout en metaal bewerken op een metaalfreesbank niet echt goed gaat. De metaalbewerking vergt olie/koelvloeistogf. Daarna hout bewerken geeft smerig hout en er plakt ""overal"" houtstof aan je machine. En restjes metaalspaandertjes zijn niet prettig bij het bewerken van hout.

O ja, niet bij stil gestaan.
Goed opgemerkt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je een losse koelpomp hebt, is het een kwestie van afkoppelen van de slang naar het reservoir. Losse slang er aan in een jerrycan en even spoelen met dieselolie. Droogblazen, je houtwerk doen, als je klaar bent stofzuiger er over heen, spoelen met diesel en de slang naar het koelmiddel er weer op. HSS spiraalfrezen doen het ook prima in hout,
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
830
69
Veldhoven
Ik heb altijd zowel in hout alswel in metaal mijn hobby's gehad.
Ik heb een WABECO metaalfreesbank https://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmachines/boorfreesmachines-hobby/wabeco-f1200-boorfreesmachine/ en twee metaaldraaibanken (Huvema en Proxxon) . Al sinds 1994. Gekocht bij de toenmalige dealer VDH in Utrecht. Ik frees wel eens iets van hout, dat kan. Inderdaad moet alles zuiver en schoon en droog zijn. Ik blaas met perslucht en zuig met een karweistofzuiger. Niet moeilijk doen, gewoon doen. In 1994 was er voor de hobbyist weinig keuze. Buiten WABECO en PROXXON (De FF230) waren er alleen grote en grovve freesbanken van Huvema en HBM. In de jaren sinds 1994 heb ik inmiddels veel ervaring met de diverse merken. Ik kan je de WABECO's van harte aanbevelen. die zitten inderdaad wel in het prijssegment van die 20/30 jaar.
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Houtstof wil je niet op je geleidingen etc hebben.
Het kan op zich wel, maar dan wel goed afzuigen/afschermen.
En inderdaad goed schoonmaken, heb al te vaak sporen van boor/snij olie op houten werkstukken gehad omdat ik de kolomboor niet goed schoongemaakt had.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
830
69
Veldhoven
Oja, waar ik meer dan dertig jaar geleden mee begon met frezen, was op een Huvema boormachine met een trekstang in de spindel, waar je de spantanghouder mee kon vast zetten. Voor licht werk was dat goed te doen. Alleen was in die tijd ook bijna geen goedkoop kruistafeltje te koop. Ik had zelf een diepte aanslag met een noniuswieltje gemaakt.
Het zwakke punt bleek toen toch dat kruistafeltje te zijn. Daarom is de Wabeco gekomen. (Kostte wel 5000 gulden toen.)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Jan van den Broek: Bedankt voor je hulp!
Ik kende Wabeco niet, maar dat is eigenlijk precies wat ik wil. Mijn voorkeur is om de machine op zolder te zetten, daar heb ik mijn hobby-hok. Maar de zware machine zou ik in de schuur moeten zetten.
Wabeco heeft er een van 100kg. Die kan ik nog wel naar boven krijgen. En Duitse kwaliteit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
830
69
Veldhoven
Jan van den Broek: Bedankt voor je hulp!
Ik kende Wabeco niet, maar dat is eigenlijk precies wat ik wil. Mijn voorkeur is om de machine op zolder te zetten, daar heb ik mijn hobby-hok. Maar de zware machine zou ik in de schuur moeten zetten.
Wabeco heeft er een van 100kg. Die kan ik nog wel naar boven krijgen. En Duitse kwaliteit!
Precies! Je legt de vinger op de juiste plek. Wabeco is nog echt Duits. Vroeger had je ook Emco. Dat was Oostenrijks. Die is echter alles in Taiwan gaan laten maken en dat was niet bevorderlijk voor de kwaliteit.
Emco had namelijk ook een freesmachine die op hun draaibank (De Compact 8) paste. Dat was de FB 2.
Huvema had daar ook een kloon van. Misschien kun je wat op marktplaats vinden?
Het enige wat ik aan mijn Wabeco heb veranderd, was het noniuswiel voor de hoogteverstelling. Daar zit nu een beter en groter noniuswiel op van een ouwe Hembrug AI draaibank.
Mijn Wabeco is, dacht ik, niet meer te koop. Dat is de 11200.
Ik zie op de website van Wabeco dat ze aan het prijs stunten zijn. Wellicht daar even kijken?

Je mag altijd een keer met mijn machine komen spelen!

Ik val persoonlijk erg op kwaliteit. daarom heb ik indertijd als klein instrumentdraaibankje geen HBM van 250 euro gekocht, maar de Proxxon van 800
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Precies!!! Dat zeg ik ook al de hele tijd. Niet moeilijk doen! (y)
Peter vh: Wat voor bankje (merk/type) zie ik hier op de foto's?

Dag Jan,

Draaibankje van het merk Quantum zelf overnieuw opgebouwd en veel verbeterd aan deze machine met een lenze frequentieregelaar uitgerust
Tafel zelf gebouwd.

DSC02173.JPG

DSC02177.JPGDSC02199.JPG
dsc02189-jpg.88029
DSC02195.JPGDSC02200.JPGDSC02253.JPG
 

Bijlagen

  • DSC02189.JPG
    DSC02189.JPG
    1,8 MB · Weergaven: 97
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.