Met een lintzaag van een stuk rondhout plakjes zagen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
En een lint met fijne vertanding gebruiken. Bij grove vertanding is het risico op happen vrij groot met alle gevolgen van dien.

Op de molen doen wij dat regelmatig.
Op het rondhout zetten we dan een lijmtang met een lange stang zodat we vat hebben op het hout.
Hen je dat niet dan is de kans vrij groot dat het lint zich vastbijt in het hout en daar mee ook het lint vernielt wordt. Een persoonlijk ongeval is daar bij niet uit te sluiten. Voor plankjes zagen is de aanpak anders.

M.vr.gr. Jan

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Fons heeft hier op het forum ooit laten zien hoe hij dat doet: hier.
Hij heeft een mal waar hij het hout in vastklemt. Volgens mij schroeft hij ze bij de eerste zaagsnede hieraan vast.

Ik denk dat iets meer info makkelijker is.
Bijvoorbeeld wat voor een lintzaag heb je en hoe dik is dat stuk rond hout wat je wilt zagen.
Ik heb een simpele goedkope lintzaag van de Lidl. Menig Forum lid zou het ding vervloeken en nooit kopen.
En ik weet, het is geen super de luxe machine met sublieme zaag resultaten en genoeg power om dagen lang en dikke stukken hardhout te zagen. Maar voor mij voldoet hij, en de prijs............
In het topic ( Parkside lintzaag (Lidl) ) daar over heb ik gewoon rond hout gezaagd uit de hand en dat ging prima.
Het is dan ook geen machine huiskamer hoog met een motor van 7,5 kw. Nee, een licht motortje met een fijn getand lint.
Als je maar geduld hebt en niet het hout door de zaag duwt gaat het van zelf.

Gr Edwin.

Fons heeft hier op het forum ooit laten zien hoe hij dat doet: hier.
Hij heeft een mal waar hij het hout in vastklemt. Volgens mij schroeft hij ze bij de eerste zaagsnede hieraan vast.
Een kleine opmerking de Haan heeft het over plakjes zagen en niet over plankjes zagen!!!
Met een kleine aanpassing is de mal daar misschien wel voor te gebruiken, mits het rondhout vast gelegt wordt op de mal.

M.vr.gr. Jan

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.413
525
Etten-Leur
Het antwoord hangt af van de benodigde preciesie (dunne plakjes?) en herhaling (vaak of veel?), dan kun je een hulpstuk overwegen met V bodem of verschuifbare klembok .. ik sla met spijkers of bevestig met schroeven een flinke lat op de kopse kant van het boomstammetje. daar maak ik een vlakke kant mee en dan verder. of ik gebruik houten lijmtangen met parallelle bekken.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.932
1.162
Leeuwarden
Eerlijk gezegd zaag ik die meestal uit de losse hand..... voorzichtig aanvoeren is de boodschap, als de zaag eenmaal in het hout zit krijg je eigenlijk geen problemen meer:sneaky: Maar een steunblok met een V-groef is denk ik verstandiger....

Fons

• Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.785
1.061
Emst
Gisteravond kwam de buurman vragen of ik 11 schijven voor de sjoelbak kon maken.
Een stukje hout rondmaken lukt mij wel, heb ik vaker gedaan.
Maar hier plakjes van 15mm van zagen met de lintzaag heb ik nog nooit gedaan.
Ik heb trouwens een Inca 500 met een 1100 watt krachtstroommotor

IMGP4882.jpg

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.057
897
Oss
Als je het vierkante stuk aan de onderkant afvlakt, zodat het ook vlak op de tafel komt heb je naar mijn idee weinig problemen met zagen.
Niet te grove vertanding gebruiken, langsgeleider instellen en gaan met die banaan.

Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
789
125
omg Haarlem
dit plaatje geeft denk ik de meest veilige manier weer. Maar gezien de diameter wat je nodige hebt zou ik het ook prima aandurven om de haakse geleider te gebruiken. Eventueel met een lijmklem vastgeklemd.
Ik zou het niet uit de losse hand doen, niet enkel om de veiligheid, maar het is ook wel aardig als alle sjoelschijven even dik en parrallel zijn. En dat is met een haaks geleider stuk makkelijker.

1609249081160.png

Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.785
1.061
Emst
Het is gelukt, iedereen bedankt voor de tips en de adviezen.
Van het onderste vierkante stuk aan 2 kanten een stuk afgezaagd zodat het hout vlak op grond komt te liggen.
Een fijner lint opgelegd.
Een dun plakje ven 5mm gezaagd wat ik als vulling in de vierklauw van de draaibank wil gebruiken, zodat ik alle schijven aan 2 kanten hol kan maken.
En verder plakken van 13 mm gemaakt.

IMGP4883.jpg

IMGP4885.jpg

IMGP4887.jpg

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.286
637
Knap dat die Inca nog zo strak zaagt (y) . Ik dacht dat je in november een nieuwe geleider had besteld. Leveringsproblemen?

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.057
897
Oss
dit plaatje geeft denk ik de meest veilige manier weer. Maar gezien de diameter wat je nodige hebt zou ik het ook prima aandurven om de haakse geleider te gebruiken. Eventueel met een lijmklem vastgeklemd.
Ik zou het niet uit de losse hand doen, niet enkel om de veiligheid, maar het is ook wel aardig als alle sjoelschijven even dik en parrallel zijn. En dat is met een haaks geleider stuk makkelijker.

Bekijk bijlage 95444
Zo’n soort mal heb ik ook, maar dan de vlakken verder uit elkaar, zodat het hout er dieper in ligt.
Tevens heb ik ik de binnenkant beplankt met grof schuurpapier.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.785
1.061
Emst
Kor, de nieuwe geleider heb ik naast de machine leggen, maar ik gun mij de tijd niet om hem te monteren.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.286
637
Herkenbaar, zo liggen er hier ook nog wel wat dingetjes 😊 . Als je weet dat de oplossing onder handbereik ligt, blijkt er best nog even met het probleem te leven.
Die geleider zal vooral onmisbaar zijn als je bochten draait, in rechte snedes wijkt het zaaglint niet zo snel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.