Messenblok maken

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Hoi allemaal,

Naast spelen/klussen met hout heb ik nog een hobby (waar ik aanmerkelijk meer ervaring mee heb): Koken.
Fijne combinatie en hartstikke leuk om te doen. Ik ben nog bezig met revalideren in de revalidatiekliniek en heb daar 3x in de week een half uur of meer (beetje afhankelijk van het rooster) tijd om te klussen. Daarnaast natuurlijk thuis ook alle tijd. Dit topic om te laten zien wat ik doe maar wellicht ook om tips en ideeen te krijgen van jullie. Ik ben redelijke beginner, maar heb wel veel mooie spulletjes ingeslagen.


Mijn doel is een cloon te maken van dit apparaat. Hij is online te koop en ik wil hem graag maar vind hem te duur voor wat je krijgt.
Kai%20shun%20messenblok%20magnetisch%20DM0794%20met%20mes.jpg

Kai%20shun%20blok%20sfeer.jpg




Maar dan in walnotenhout (nou ja iets wat als walnoot verkocht wordt maar een of ander tropisch hout is, het is veel zwaarder en harder dan amerikaans walnoten volgens @Willempie . Ik noem het voor het gemak walnoot ). Voor het voetje en het metaal heb ik nog geen plan, ik heb met beide geen ervaring. Even langs een grafstenenboer voor de steen, en de klusbegeleiders in de kliniek voor het metaal (ze hebben ook een metaalhoek :) ) gaat denk ik helpen.


Ik heb geen origineel tot mijn beschikking en moet het doen van de foto's. Aan de andere kant wil ik ook niet per se een 100% cloon van dit ding maken. Ik denk dat de diepte ~350mm is, de hoogte aan de brede een dikke 200 en aan de korte zijde rond de 175 a 180. Als iemand exacte maten heeft houd ik mij aanbevolen.
Hoek van de onderrand toch de grond zal iets van 22 graden zijn lijkt mij.

Ik heb van mijn walnotenhouten balken 2 planken gemaakt van 25x400x250ish millimeter en deze zijn gevlakt (Thanks @Willempie !) . Deze wil ik aan 1 kant infrezen en daar dan magneten in plaatsen. Die open kanten verlijm ik dan op elkaar om weer een 'massief' (doch magnetisch) stuk hout te krijgen.

Ik heb nu 1 kant van het blok gemaakt:

dyLjCfGxhdDAAUFGGzsTUxlh.jpgFvyKGxfIRuFN8SDaoQq3uqZ1.jpgg3gIEN9LJBrkJrlymt3DpTuV.jpg


Dit werkt, dat niet al te lichte mes blijft goed plakken Mijn plan is om de magneten over de 4 geulen te verdelen zodat zowel lange als korte messen goed blijven 'kleven'. De magneten zijn neodymium magneetjes van supermagnete.nl . ik had ook eea bij ali besteld maar toen ze na 3 maanden kwamen bleken ze van urinoirstaal gemaakt te zijn oid, die van supermagnete zijn 4x zo duur maar ook stukken beter. Ik heb de sleuven bewust wat breder gemaakt zodat ik kan spelen met hoeveel magneten erin komen.
Er zit nu nog 2mm hout tussen de magneet en de buitenkant, dieper dan dat durf ik niet te frezen.


Ik heb de volgende stappen in gedachten, graag commentaar/ideeen :)

  1. Volgende stap is de beide achterkanten haaks te zagen zodat ik de planken op elkaar kan leggen. De middelste lijmnaad wordt het centreerpunt.
  2. Domino in beide helften zodat ze op elkaar passen, herhaaldelijk op dezelfde plek
  3. Sleuven in helft 2 frezen waar de magneten in komen. Die doe ik op dezelfde plekken als in deel 1.
  4. Magneten op stroken MDF lijmen (eerst ff met tape) die in de sleuven passen. Hierdoor kan ik de magneten mooi plaatsen buiten het blok en genoeg afstand houden etc.
  5. Wellicht ff weekje proefdraaien qua klemkracht. Werkt het lekker of niet? Megaveel magneetkracht is stoer maar niet handig in de keuken. Te weinig is ook niet handig.
  6. Magneten plaatsen en holtes opvullen met schuurstof/bruislijm
  7. Uitsparing voor het pootje boren
  8. De schuine kanten uitzagen
  9. Voetje maken, metalen pootje maken (nog geen idee, stukje grafzerk regelen). Iemand een idee voor waar het metaalwerk vandaan te halen?
  10. 2 schaaldelen verlijmen.
  11. Ronde kant managen. Ik heb met een potlood aan een touwtje van een meter een stukje mpx betekend, en daarna gezaagd en netjes geschuurd. Ik zaag de ronding er grof op en daarna lekker met een copieerfrees de boel aflopen. Je ziet die ronding met het witte potlood op de foto's terugkomen
  12. Schuren schuren schuren, heel subtiel kantjes breken.
  13. Osmo.
 
Laatst bewerkt:

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Leuk project. Ik zou de gleuven niet opvullen met schuurstof maar met hout en eventueel bruislijm.
Ook zou ik voor ik de magneten vast lijm een extra controle doen of de polariteit klopt. Ja dat kan de beste overkomen :sneaky::sneaky:
Ja daarom wil ik ze dus op een stukje MDF vastzetten met een drupje secondelijm. Dan kan ik ze ook mooit uitlijnen ipv dat ik in die groef zit te frunniken. Daarna het hele MDF-blokje verlijmen in de groef.

Hout+bruislijm, kan ook. Pak ik dan wel MDF voor, dempt lekker. Goeie tip, dank je wel.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Gezien ik ziek ben even wat rustig aan gedaan met het projectje. het grote mes op de productfoto is 4.7cm hoog en 18 lang (het lemmet), waardoor 20x25 wel redelijk lijkt te kloppen. Ik ga morgen de maten eens uitzetten op mijn houtwerk, zodat ik kan zien of de maten er 'fijn' en 'elegant' uitzien.

Heb de beide stukken hout vandaag afgekort zodat ze mooi haaks zijn en ik een paar domino's straks kwijt ga kunnen. Dat is wel handig voor het passen en meten.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Mooi project, ga ik volgen.
Laat je weten hoeveel en welke magneten je uiteindelijk hebt gebruikt (met een foto van de verdeling voor het op elkaar lijmen)?

Houd je met het infrezen rekening met de kant waarop het hout eventueel krom wil trekken? Dat je ze (indien mogelijk) zo op elkaar lijmt dat de 2 helften de trekkracht van de ander opvangt?
Iemand een idee voor waar het metaalwerk vandaan te halen?
Voor het ijzer, zorg in ieder geval dat je RVS gebruikt om roesten te voorkomen.
Je zou kunnen denken aan een lange bout met deeldraad, waar je de kop vanaf slijpt om deze met epoxy in het hout te kunnen lijmen. Bijvoorbeeld deze (ff kijken wat voor lengte je nodig hebt, let op het verschil tussen totale lengte en draadlengte voor het deel zonder draad), en dan boven de steen een ronde moer die je zover mogelijk op de draad draait en onderaan een dunne zeskantmoer (dun om ruimte te besparen en dus de steen dunner te kunnen houden). Dan moet je wat onder de steen uitsteekt natuurlijk nog wel ff afslijpen.

P.s. Heb je dit topic al eens doorgelezen, is een verslag van een vergelijkbare messenhouder.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
zoals hierobven al gelinkt:

deze heb ik gemaakt vorig jaar. Daar heb ik met ronde magneten gewerkt. Ik kan niet alles terug vinden hoeveel magneten ik heb heb gebruit, maar ik het waarde ronde neodiniums en 2 rijen. Om dat goed werkend te krijgen moest ik toch ook echt tot heel erg ver aan het oppervlakte boren ( 1 a 2 mm).

Ik heb even opgezocht. Het waren 10x4mm magneten. 2 rijen aan de ene kant en blijkaar 3 rijen aan de kant waar de zwaardere messen hangen.
Dit geeft een een vrij sterke houdkracht, dus ik ben 0,0 bang dat ze er af vallen, maar ik moet wel iets voorzichtig doen om ze er aan het hangen.

Zoals op het plaatje te zien (enige wat ik nog terug kon vinden van het boren) zitten de magneten vrij ver aan de bovenkant. Dit zorgt er voor dat ook kleine messen geod blijven zitten :)
 

Bijlagen

  • entry.jpg
    entry.jpg
    67,2 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
83
53
Hoofddorp
Mooi werk. Veel plezier met dit projectje. Het is altijd leuk om iets te bouwen dat je echt gaat gebruiken.

Kleine tip:
Mocht je net te weinig kracht ervaren van je magneten, kan je ook een ijzeren (géén RVS, moet magnetisch zijn) plaatje erachter doen, dit zou aan de voorkant de magneet kracht juist iets kunnen versterken.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Dank voor de tips mannen. Door dit soort hulp krijg ik het voor elkaar wat te bouwen :)
Ik ga ze even puntsgewijs af:

@WouterE : Mooie tip. Op zich heb ik nu wel genoeg klemkracht denk ik, ik heb alleen fors wat magneten nodig. Anders is een stukje ijzer een goede tip.

@s0ulmaster : Dat model is een van de 2 andere modellen die ik overwoog toen ik dit ging bouwen. Ik had niet eens nagedacht over ronde magneetjes, maar ook geen slecht idee. Heb jij een specifieke reden om ronde te gebruiken? Gaaf gelukt trouwens man, ik ben best wel jaloers.


@klusrob ik heb nu gebruikt:
Blokmagneet 40 x 10 x 5 mm, houdt ca. 9,5 kg, neodymium, N42,
vernikkeld

25 stuks van supermagnete . De houtdikte tusen buitenwand en magneet is ~2mm. Gezien dit bij tijd en wijlen best warrig hout is en ik beginner ben durf ik niet dieper te frezen. Ik had eerst wat meer ruimte genomen en dat werkte niet lekker, dus daarom dieper.
Voor wat betreft houdkracht ben ik niet bang, ik heb met een paar magneten dit kunnen doen:

iYMqZ4hek4oUrJSbYXD8fVrV.jpg


Die lijmklem (relatief veel gewicht tov metaaloppervlak) hangt op 2 van die blokmagneten voor en 1 in de 2e sleuf meen ik.


Ivm polariteit en gemak lijm ik ze straks eens met 1 drupje lijm op wat MDF. Dat MDF klem ik dan in de 2 schaaldelen zodra ze af zijn en ga ik eens een week niet-verlijmd testen of de houdkracht goed is. Heb ik teveel magneten dan werkt het ook niet lekker (Wil niet dat de messen op elkaar klappen ivm scherpte).
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Ik heb hetzelfde gedaan met Mahonie.
Twee rijen van 10x4mm Neodymium magneten. Ik heb ze gewoon als gehele rij uitgefreesd en in één keer de magneten de gleuf in gedrukt. Is een beetje puzzelen hoe je dat voor elkaar kan krijgen, dus de oplossing van @s0ulmaster kan makkelijker zijn.

Let wel goed op de polariteit van je magneten. Als je ze allemaal dezelfde kant op polariseert zijn je veldlijnen het langste, dus kan je wat verder onder het oppervlakte blijven. Zo heb je minder risico om door je hout te frezen/ uit te breken / sterkere magnetische kracht.

Ik heb mijn magneten zo'n 3 a 4 mm onder het oppervlak gemonteerd, en de kracht is ruim voldoende om grote en kleine messen vast te houden.
Zelfs een schaar aan één blad blijft redelijk goed hangen.

Capture2.PNG

Eindresultaat:
index.jpg
 

Bijlagen

  • Capture1.PNG
    Capture1.PNG
    497,6 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Zebrano is ook heel erg warrig hout. Ik was ook bang voor frezen. Daarom ben ik voor de boor oplossing gegaan.
Maakt het plaatsen van de magneten ook een stuk makkelijker.

4mm zo als bij @dragonhaertt was voor mij niet goed genoeg, maar dat verschilt wellicht per houtsoort ook nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Net nog even wat staan voorbereiden om morgen of overmorgen te kunnen frezen.

- Tekening voor het frezen van schaaldeel1 overgezet naar deel2.
- Buitenafmetingen van schaaldeel1 overgezet naar deel2.
- 2 Domino's ingefreesd, exact in het midden van de delen. Het midden is de lijmnaad tussen plankjes 2 en 3. Dit helpt me straks de boel strak op elkaar te monteren.
4 Wat magneten op strips gelijmd. Doordat ze kop aan kont zitten merk ik dat de magneten om en om gepolariseerd worden tov de mes-zijde. Niet ideaal maar het helpt dat ik er straks genoeg heb (ja ik koop er waarschijnlijk wat bij). Die ronde magneetjes zijn wellicht hier handiger voor.

IMG_20220217_175549.jpgIMG_20220217_181552.jpg
4
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Platte (ronde) magneten hebben de noord en zuid pool op de platte kant. Balkjes hebben de polen aan de uiteindes.
Het beste is om de polen haaks op je oppervlakte te hebben, dus alle noord-polen op één kant van je blok en alle zuidpolen op de andere kant.
Dit kan je met balkes niet doen. Je zal met balkjes een stuk dichter onder het hout oppervlak moeten zitten (of veel magneten gebruiken) dan met platte (ronde) magneten.

Balkjes:

1.gif

Balkjes met tegengestelde polarisatie (moeilijk maken):
2.png

Platte magneten:

3.gif

Platte magneten tegengesteld gepolariseerd:
4.gif

De (magneet)lijnen zijn een visualisatie van de magnetische kracht.

(de laatste twee zien er niet plat uit maar zijn wel georiënteerd zoals een platte magneet:)
5.png
 
Laatst bewerkt:

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Check, middelbare school natuurkunde. Wel opgelet, maar niet actief herinnerd.

Volgende editie beter. Ik heb net de 2 helften van het blok in elkaar geklemd (niet gelijmd) met in de eerste en tweede groef de magneetjes geplaatst (4 in elke groef).

Een koksmes en een groot groentemes blijven prima hangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Check, middelbare school natuurkunde. Wel opgelet, maar niet actief herinnerd.

Volgende editie beter. Ik heb net de 2 helften van het blok in elkaar geklemd (niet gelijmd) met in de eerste en tweede groef de magneetjes geplaatst (4 in elke groef).

Een koksmes en een groot groentemes blijven prima hangen.
Theorie is leuk, maar goed genoeg is goed genoeg ;)
Zo lang het werkt is het natuurlijk prima!
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Goed ik ben vrolijk verder gegaan maar twijfel even wat slim is. Ik heb wat hulp nodig (in de revalidatiekliniek) met het metaalwerk en ik heb nog geen steen geritseld. Wel heb ik een slotbout die ik evt in zou kunnen bouwen maar ik moet dat wel echt mooi strak kunnen schuren/polijsten.


Ik heb de twee delen nu uitgefreesd en stukjes MDF met magneten op maat gemaakt. Ik denk dat die goed gaan werken qua kleefkracht maar moet het nog toetsen. De 2 delen passen nu met 2 5mm domino's heel strak op elkaar (je moet echt aan meerdere zijden meermaals een beetje wrikken om de platen van elkaar te krijgen) . Omdat het nu al zo strak is overweeg ik om mogen de boven- en onderkant gelijk te schaven en de schuine kanten erin te gaan zagen. Als ik dat doe als ik de binnenkant nog kan zien weet ik zeker dat ik ver genoeg bij mijn gefreesde sleuven vandaan blijf.

LxTNBtk82900H1IT17pcBsvc.jpg

5y4Daz1XTsxwNt6N9B5DijOj.jpg



Dit zijn de twee delen en de mal voor de ronding. Ik wil wat meer ruimte van de korte zijde afzagen omdat het hout aan de buitenkant iets warrig is, maar zoals je ziet heb ik daar genoeg ruimte voor.

Twijfel alleen heel erg hoe ik die slotbout goed hierin ga maken. Iemand wat tips?
in de kliniek suggereerden ze om een messing busje te draaien en dat in het blok te verlijmen, waar dan de afgezaagde slotbout weer in kan.

Kan ik morgen lekker gaan zagen voor ik die slotbout (op welke wijze dan ook) integreer , of beter toch ff wachten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.