Merbauparket verwijderen Osmo blanke was

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Heeft iemand tips voor het verwijderen van opgedroogde Osmo blanke was op een parket uit merbau?

De vloer is verleden week helemaal opgeschuurd en kreeg dit weekend twee lagen Osmo blanke was. Bij de tweede laag is de overtollige was/olie wel deels weggenomen, maar onvoldoende. Hierdoor is er dus een dunne film op het hout achtergebleven.

Ik wil graag die dunne film verwijderen en alles vervolgens finaal afwerken met 1 laatste laag Osmo.

Iemand tips om dat laagje zo efficiënt mogelijk te verwijderen?


Alvast bedankt om mee te denken!

1642532654378.png
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Was verwijder je door een papje van gelijke delen soda, groene zeep en bloem. Of dat met osmo was ook zo is weet ik niet
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Lees ik nu correct dat je eigenlijk 1 laagje (maar dus niet alles) wil verwijderen? Dat lijkt me buitengewoon lastig. Kaal maken en opnieuw beginnen lijkt me dan meer voor de hand liggen. Of toch kijken of je het fatsoenlijk uit kan smeren, bv. met een boenmachine?
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Lees ik nu correct dat je eigenlijk 1 laagje (maar dus niet alles) wil verwijderen? Dat lijkt me buitengewoon lastig. Kaal maken en opnieuw beginnen lijkt me dan meer voor de hand liggen. Of toch kijken of je het fatsoenlijk uit kan smeren, bv. met een boenmachine?
Idd, alles wat er bovenop ligt. Wat in het hout is getrokken hoeft niet weg.

Met kaal maken bedoel je de schuurmachine?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Je weet dat osmo hardwax een laag op het hout geeft inplaats er volledig er in te trekken
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
535
Eanske
ingoogni.nl
Nooit schuren, dat wordt een bende. Kaal maken kun je doen door te schrapen.

Ik zou boenen. Onder de boenmachine schoon katoenen doek plaatsen. Door de wrijving wordt de was/olie op het hout warm en smelt. Het katoen neemt de was op. Zeer regelmatig het katoen verversen. Als je klaar bent is een derde laag niet meer nodig want je zou het zelfde resultaat krijgen als je nu hebt.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dit is ook weer zo’n typisch vaag Osmo product…. Combi van (bewerkte) olie/lak en een heel klein beetje was.

Standaard fout helaas ook om het na het aanbrengen niet goed uit te wrijven en het overtollige deel te verwijderen. Na droging alsnog verwijderen is lastig….een boenmachine lijkt inderdaad de beste optie.

En een derde laag, waarom? Zeker als de fabrikant dat expliciet aangeeft niet te doen omdat je dan hechtingsproblemen kan verwachten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ewoudk

A.N

Actieve deelnemer
Je weet dat osmo hardwax een laag op het hout geeft inplaats er volledig er in te trekken
Dat is Osmo niet met je eens als ik de opschrift van het blik lees 😊

Zelf werk ik nog bijna dagelijks met was maar de eigenschappen van die producten staan mijlenver af van wat Osmo “Blanke was” noemt.
Dat lijkt meer op olie/lak dan was.

Een dunne laag verwijderen zal moeilijk worden, de optie van de boenmachine zou ook mijn eerste keus zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.