Mening gevraagd: tuintafel sketchup model

kcalliauw

Nieuw lid
26 feb 2015
4
0
Hey,

Eerste keer dat ik hier post! Ik ben een zeer prille hobby houtbewerker en zou binnenkort willen starten aan mijn eerste 'grote' project, namelijk een tuintafel.
Ik zou kiezen voor eiken, goeie keuze (wil het wel betaalbaar houden)?
Nu, waar ik vooral mee zit zijn de verbindingen van het geheel. Ik wil namelijk dat het geheel erg stevig is en de poten na verloop van tijd niet beginnen te wiebelen. Ik heb in het bijgesloten Sketchup model gekozen voor pen- en gatverbindingen (juiste vertaling van mortise & tenon?). Hoewel dit mijn geduld waarschijnlijk wel erg op de proef zal stellen, lees ik toch dikwijls dat dat één van de sterkste verbindingsmethodes is. Ik zou graag vermijden van de poten langs de onderkant van de tafel te moeten verbinden, kwestie van de zitpositie nergens te belemmeren.

Mochten jullie de tijd vinden om het sketchup model even te bekijken, zou ik jullie input graag even horen over hoe stevig deze tafel zal zijn, welke eventuele aanpassingen er kunnen worden gedaan (hoekijzers?), etc. Ik vraag me ook af of de diepte van de verbindingen een beetje juist is. Ik heb de huidige afmetingen gekozen aan de hand van de beitels die ik heb. Mijn 16mm beitel lijkt het best aan te sluiten bij een maat van 1/3, welke ik af en toe zie passeren. Diepte is momenteel los uit de pols gekozen ;-)

Alvast bedankt voor jullie input en groeten,
Koen

Bekijk bijlage Tuintafel.skp
 

sankatommy

Nieuw lid
26 aug 2012
20
0
Hoi Koen,

Ik denk dat je meer reacties krijgt wanneer je wat afbeeldingen in je bericht plaatst. Ik denk dat er best een aantal mensen zijn die geen sketchup hebben maar wel veel houtervaring. Zij kunnen je dan van feedback voorzien. Zelf ben ik ook geinteresseerd in je ontwerp, daar ik op korte termijn ook zal 'moeten' beginnen aan een tuinset. (Maar eerst de nieuwe voordeur+kozijn afmaken..:p)
 

kcalliauw

Nieuw lid
26 feb 2015
4
0
Ik had ook nog de volgende vraag: hoe houd ik best rekening met de uitzetting van het hout? Dingen die ik moet indachtig zijn voor de top?
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Leuk project om mee te starten hier! Over de werking hoef je geen zorgen de hebben omdat je de planken afzonderlijk kunt bevestigen op het frame van de tafel. De werking daarvan kan dan per plank vrijelijk plaatsvinden. Ik heb een tuintafel van Robinia gemaakt die je hier kunt bekijken.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.