Men koopt een duwblok als de vingers zijn gezaagd

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Met het oog op het wel bekende gezegde "men koopt een duwblok als de vingers zijn gezaagd" dacht ik maar eens te kijken voor een duwblok om het probleem maar voor te zijn.

Ik zat te kijken en een duwblok die dominant aanwezig is met Google is de "MicroJig GGR-Ripper" a €70,55 in de BTW met veel stelschroefjes en voor €99,90 nog meer schroefjes.
Persoonlijk denk ik niet dat dit voor mij nodig is.

Verder zoekend kom ik de "GrabberPLUS" tegen a €24,19 in de BTW, deze heeft aan 2 zijde haken die je kan laten zakken.
Dan is er nog dezelfde voor iets goedkoper zonder die haken.

Aangezien ik er graag 2 wil hebben is de GrabberPLUS voor geen €50,- wat leuker om te betalen dan €141,-

Maar is die Grabber wel een beetje een normaal ding?
Wat zijn hier de ervaringen met duwblokken?
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Heb zelf beide.

Vind de ripper fijner bij kleine zaagsnedes.
Dan ondersteun je beide kanten van het zaagblad.

Maar je zou zelf er ook 1 kunnen maken.
Zijn genoeg filmpjes op YouTube
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Volgens mij kom je al heel ver met een stukje afvalhout wat een beetje bijgezaagd is.
Wat die Grabber betreft. Hij kan beter eerst aan zijn langsgeleider werken. Die handeling wat ze doen op de foto met twee duwblokken en lange geleider is vragen om terugslag.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Ik heb de 2 rippers en een grabber (van microjig) en vind ze handig gezien ik men tafelzaag eigenlijk alleen maar voor kleinere stukken gebruik. Had eerst zelf wat gefabriceerd met deurdichtingen op als rubber om grip te geven maar dat werkte niet zo goed, misschien met een ander materiaal wel te doen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Nadat ik mijn zaagblad had geaaid heb ik meteen de microjig ripper gekocht. Gelukkig was er maar een druppeltje bloed maar ik wist mijn plek weer. Er is trouwens een kloon op ali of banggood
Je hebt er eigenlijk wel 2 nodig.
Met een houten duwstok kom je ook wel een eind maar hiermee kan je beter druk van bovenaf geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spaander

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Heb zelf beide.

Vind de ripper fijner bij kleine zaagsnedes.
Dan ondersteun je beide kanten van het zaagblad.

Maar je zou zelf er ook 1 kunnen maken.
Zijn genoeg filmpjes op YouTube
Aha, dat ondersteunen van beide kanten is wel een sterk punt.

Dat zelf maken kom met de tijd als ik eerst het een en het ander op de rit hebt.

Volgens mij kom je al heel ver met een stukje afvalhout wat een beetje bijgezaagd is.
Wat die Grabber betreft. Hij kan beter eerst aan zijn langsgeleider werken. Die handeling wat ze doen op de foto met twee duwblokken en lange geleider is vragen om terugslag.
Ja, die langsgeleider, daar zag ik ook wat over inderdaad, iemand had een balkje gemonteerd tot net na de zaagblad dacht ik (moet het even terug zoeken)
In ieder geval stond dat ook als een punt voor mij om daar naar te kijken.

Die grabbers gebruik ik enkel op de schaafmachine. Voor zagen zijn de stokmodellen handiger (want hand flink ver verwijderd van zaag), met uitzondering van semi-verborgen zagen en smalle zaken maken op de zaagmachine.
Vandaag was ik aan het schaven, ik moest echt goed opletten, dat wil ik echt niet nog een keer zo doen.
Misschien moet ik niet voor 2 Grabbers gaan, maar eerder 1 grabber voor bij het schaven en 1 microjig bij de zaagmachine.

Nadat ik mijn zaagblad had geaaid heb ik meteen de microjig ripper gekocht. Gelukkig was er maar een druppeltje bloed maar ik wist mijn plek weer. Er is trouwens een kloon op ali of banggood
Je hebt er eigenlijk wel 2 nodig.
Met een houten duwstok kom je ook wel een eind maar hiermee kan je beter druk van bovenaf geven.
Dat is dan maar gelukkig 1 druppeltje , had erger kunnen zijn.
Met die duwstok komt het wel eens omhoog inderdaad, misschien toch 2 stuks.
Veiligheid kost geld, maar is het waard.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zou in plaats van de gekozen inslagmoeren , rampa moeren gebruiken. En ik maak mijn duwhoutjes gewoon helemaal van hout. Als er geen metaal in zit, kan je daar ook nooit per ongeluk in zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Hier zegt Heiko Rech er wat over plastic zaaghulpen.
(wel in het Duits)
(alleen op YouTube te bekijken. Klikken op link)

En hier wat voor mij het veiligste is.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Zulke kleine houtjes zaag ik gewoon op mijn slede. Dan hoef je niet te kloten met van die duwhoutjes en kan je tot 10 blijven tellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Ik vind een dergelijk ontwerp wel fijn werken, zeker voor smalle stukken.
Erg makkelijk zelf iets in deze vorm te maken van hout, met de lintzaag.

Dit is een iets uitgebreider model met vervangbare hiel:
1708500942311.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik hou niet van ijzer in mijn duwhoutjes, dus ik sla er gewoon een 8mm deuvel in. En onder het lange stuk plak ik een strookje rubber. Als je het handvat even met een afrondfrees pakt, dan werkt zo'n ding prima. Ik maak ze meestal van 19mm reststukken. Met hele smalle latjes zaag je er gewoon door heen. Is hij niet meer bruikbaar dan zaag je hem weer vlak en sla je er een nieuwe deuvel in. Nieuw strookje rubber er onder en hij is weer nieuw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.