Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

48rmc

Post veel
2 dec 2021
854
340
Middelburg
Ik heb twee zaagklemmen van de kringloop een Turnus en een Boker beiden heb ik niet meer voor neergeteld dan 3 euro, de Turnus werkt nog redelijk tot goed, echter de lengte van de bekken is wat aan de kleine kant, de Boker heeft lange bekken echter die heeft wat TLC nodig. Ik denk dat de Disston ver boven die van de Boker en de Turnus zit qua prijs, en is meer geliefd als verzamelobject denk ik? Vorige week een tweedehands zaagklem gekocht van Gramercy via Kleinanzeigen, helaas die was iets duurder dan de twee bij elkaar, maar werkt 10x beter

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
122
46
Hier soms daar
Wat kost een (2e hands) zaagklem zoal? Maakt het merk uit?
Die uit de USA worden meer gewaardeerd .
Geloof dat er verschillende afmetingen zijn klein een super groot.
Persoonlijk zie ik meer in de Japanse methode klem uit twee planken met een holte.
Maar voor het slijpen van zagen is wel wat meer nodig dan een klem, drie hoekige vijl, wat verf en onthouden hoeveel keer u over de tand ging.

Het slijpen en verbeteren van een Japanse zaag als voorbeeld

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.580
723
Prov. Groningen
Kent iemand dit bijltje? De steel is bevestigd op een manier die je wel ziet bij meubelmakershamers. En er zit een soort van holle vorm aan de kop met scherpe randen, wellicht om ergens een merkteken in te slaan?
DSCF6685.JPG
DSCF6683.JPG

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.733
3.938
Het zou een houtvesters bijl kunnen zijn. Bijl om stuk schors weg te slaan en andere kant om merkteken in te slaan. Ik vind ook benamingen als bles bijl of schalm bijl.

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
231
172
Zou een bosbijl kunnen zijn, ik vond dit document. Een citaat hieruit:

Het archief van het Maalschap werd bewaard in de z.g. Boskist waarin zich ook de Bosbijl en het Bosijzer zich bevonden. De kist had twee sloten waarvan zowel de Houtrichter als een commiteerde bosmaal de sleutels bezaten. De bosbijl (een kleine blesbijl) was het gereedschap van de Houtrichter waarmee de te kappen bomen werden gemerkt. Het bosijzer diende om de aanwezige bosvarkens te brandmerken.

De bevestiging aan de steel komt vaker voor op bijlen, ik heb zo een kloofbijl

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.580
723
Prov. Groningen
Iets geheel anders, ik heb een oude houten waterpas waar van de verticale nog top is, maar horizontale libel leeg is. Deze kan open en gevuld worden, maar doe je dat met water of is daar een alternatief voor i.v.m. met b.v. bevriezen?
(desnoods mit wodka, al heb ik daar eigenlijk wel een betere plek voor waardoor je ook waterpas kunt gaan.)
DSCF6692.JPG

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.194
735
‘s-Hertogenbosch
Iets geheel anders, ik heb een oude houten waterpas waar van de verticale nog top is, maar horizontale libel leeg is. Deze kan open en gevuld worden, maar doe je dat met water of is daar een alternatief voor i.v.m. met b.v. bevriezen?
(desnoods mit wodka, al heb ik daar eigenlijk wel een betere plek voor waardoor je ook waterpas kunt gaan.)
Bekijk bijlage 163265
Glycol of koelvloeistof van die lekkere groene van vroeger

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
231
172
Hoe krijg je de steel uit zo'n bijl? Ik zie niet hoe dat moet gaan, je krijgt van geen van beide kanten ruimte.
Er zitten 1 of 2 spijkers of klinken door de ijzers en de steel (zichtbaar op je eerste foto), die er uit halen, dan kan de steel er uit (zoals @John1969 ook al vermelde) Bij mij zit er een slotbout doorheen

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.580
723
Prov. Groningen
Het bijltje. Er zitten twee spijkers door de beschermhuls achter de bijl. Die huls gaat de bijlkop in en vormt aan de voorkant de twee uit stekende delen. Ik kan dat zien maar dat krijg ik niet op de foto. Zelfs wanneer ik die twee uit stekende delen een kwart slag zou kunnen draaien, dan past dat nog steeds niet door de bijlkop. Nou ja, gelukkig is de steel nog in goede conditie dus het hoeft niet uitelkaar, al wil ik nog steeds wel weten hoe.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.