Mecanils combiné

GeDa

Nieuw lid
5 aug 2023
1
0
Opglabbeek (BE)
Hallo iedereen,

ikzelf ben nieuw op dit forum, dus zal ik allereerst beginnen met mezelf kort voor te stellen. Ik ben Geert en ben sinds enkele jaren bezig met houtbewerking in volwassenonderwijs (avondschool). Waarom ik dit doe, puur voor de ontspanning, interesse en om van 'niets', iets te kunnen maken.

Vandaag heb ik een Mecanils combine (230V) kunnen aanschaffen, uit een overlijden van een hobbyist houtbewerker. Deze heeft wel eerst wat liefde nodig, vooraleer ik er verder mee kan. (foto's volgen nog)
Wat zit er op?
- Zaag
- Vlak - en vandiktebank
- Langgatboor
- Frees (horizontale as)

Daar er op het wereldwijde internet niet zo héél veel informatie over te vinden is, hoop ik hier wat antwoorden te mogen vinden.
Dus bij deze:
- het langgatboor lijkt mij op het eerste zicht eentje met een vaste tafel, in tegenstelling tot het langgatboormachine dat ik gewoon ben. Namelijk een beweegbare as (links-rechts, voor-achter). Op welke manier zou ik deze kunnen gebruiken? Het zou ook eventueel kunnen dat deze niet compleet is.

- de frees (toupie), hulpstuk met gleuf + bout, die horizontaal draait op de as. Ik besef dat dit een beproefde manier van werken is. Daarom dat ik al zat de denken om een hulpstuk te laten draaien, om er een freeskop te kunnen op zetten. Dit om veiliger te kunnen werken en de keuze qua frezen groter is. Zou dit haalbaar kunnen zijn op een horizontale as of is dit totaal "not done";

Dit was het voorlopig... foto's zal ik later posten, als ik wat 'fatsoenlijke" heb kunnen maken.

Groetjes
 
Laatst bewerkt:

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
77
17
Vlaanderen
Dag Geert, welkom !
altijd blij om een gouwgenoot te ontmoeten op dit forum. Ik heb mijn eerste jaar houtbewerking avondonderwijs (Qrios Pelt) achter de rug en start in september het tweede jaar.
Dit forum bevat een schat aan informatie en als je vragen hebt, wordt je onmiddellijk geholpen.
Succes !
 
  • Leuk
Waarderingen: GeDa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.