Meber 400 Professional Lintzaag

Zapduck

Nieuw lid
28 mrt 2024
8
3
Groningen
Hallo allen,
Ik heb vanmiddag een lintzaag via Marktplaats gekocht.
Ik ben op zoek naar info over deze zaag.
Ik zou graag een gebruiksaanwijzing hebben, maar met zoeken op internet kom ik vooralsnog niet veel verder.
Tevens heeft deze zaag geen geleider voor werkstukken, dus daar ben ik ook naar op zoek.
Het belangrijkste is echter eerst een nieuwe motor, want die is verbrand. Dus ik zou ook graag weten welk type motor er op deze zaag hoort.
Ik heb het idee dat de motor die er nu op zit, niet origineel is en mogelijk ook te licht is uitgevoerd, waardoor hij verbrand is.

Alvast dank voor jullie meedenken.

Bijlagen

• Screenshot 2026-01-03 at 17-53-51 ≥ Lintzaag 400 Professional — Gereedschap Zaagmachines — Mar...png
    Screenshot 2026-01-03 at 17-53-51 ≥ Lintzaag 400 Professional — Gereedschap Zaagmachines — Mar...png
    443,2 KB · Weergaven: 68

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.445
1.285
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een 320. Hoewel ze deze machines in naam 'professional' noemen zijn dit in feite de hobbyversies van Meber, de echte professionele machines zijn duidelijk een stuk zwaarder uitgerust. Ik had ooit wat technische info van Meber. Ik zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden.

Edit: dit is wat ik heb:

Bijlagen

• meb_professional_320_400_de_en_fr_it_es.pdf
    4,1 MB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.869
4.017
Wat zit er nu dan voor motor op? Foto typeplaatje is handig. Meestal heb je binnen een bouw vorm en as maat, weinig keuzes.

Zapduck

Nieuw lid
28 mrt 2024
8
3
Groningen
Dank allen!
Ik heb uiteraard gegoogled, maar vond niks waar ik iets mee kon.
@ Jurriaan: ik denk dat dat een ouder model is, maar dat de motor wel eens gelijk zou kunnen zijn. Toerental met huidige motor klopt ( zie foto @ Chevy66)
@ Henkverhaar: dank, daar heb ik zeker wat aan.
@thomasz : Dank, ja, daar heb ik zeker wat aan.
Is dit zo'n oude machine dat er geen duidelijke handleiding te vinden is en wellicht ook in het Nederlands?

Bijlagen

• IMG_20260103_154800028_HDR.jpg
    IMG_20260103_154800028_HDR.jpg
    147 KB · Weergaven: 55

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.869
4.017
Ik zou even goed naar je bedrading kijken voordat je er een nieuwe motor op zet. Motoren fikken vaak uit doordat er een fase niet goed mee loopt. Als je nieuwe motor temperatuurbewaking heeft, sluit die dan aan.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.869
4.017
Gezien de rode stekker op de foto en woonplaats groningen, kunnen we wel uitgaan van 400 v 3 fasen. Remmotoren zijn een stuk duurder dan gewone motoren. Het kan goedkoper zijn om de huidige motor opnieuw te laten wikkelen, dan een nieuwe motor te kopen.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.891
1.364
Omgeving Leiden
Hier kan je de gegevens van de geinstalleerde motor downloaden.
Met de kennis die ik heb, denk ik dat dit geen remmotor is.

Overigens apart dat de handleiding die ik stuurde in post #6 begint met de waarschuwing dat professionals geen hobbymachine mogen gebruiken :)

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.869
4.017
Vermoedelijk dan niet de originele motor. Ik was even van de manual die thomasz plaatste, uitgegaan. Vandaar dat ik aanraadde om eerst de bedrading en schakelaar na te kijken. Een motor zonder rem is een stuk goedkoper, dus dat kan de verklaring zijn voor deze keuze.

Zapduck

Nieuw lid
28 mrt 2024
8
3
Groningen
Ik zal de bedrading zeker controleren voor ik de nieuwe plaats.
Het is inderdaad een 3 fase motor 400V.
Ik weet niet wat het kost om een motor te laten wikkelen.
Ik heb wel bijvoorbeeld deze gevonden. Volgens mij kloppen de specs, maar dat zou ik voor bestellen nog even navragen.
Als iemand een betaalbaarder alternatief weet, dan houd ik mij aanbevolen.
Die Cantoni specs had ik ook gevonden, maar het werd mij niet duidelijk wat de maten van de as zijn ( diameter, lengte en maat spie).
Ja, als ik geen langsgeleider kan vinden, dan zal ik er zelf een moeten maken. Dat gaat ook wel goed komen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.869
4.017
Heeft je machine alleen een draaischakelaar, of ook iets van beveiliging? Verder past het met B5 flens. As 19mm. Je kan bij je oude motor even meten of dat klopt, maar ik denk van wel. Je iets grotere motor gaat verder geen verschil maken. Dan had de fabrikant die er wel in gezet. Om meer vermogen kwijt te raken, heb je ook een stijvere machine nodig. Ga er maar van uit, dat de motor niet uitgefikt is door overbelasting, maar door slechte bedrading/schakelaar.

Zapduck

Nieuw lid
28 mrt 2024
8
3
Groningen
Alleen een draaischakelaar. Geen noodstop of iets dergelijks.
As is inderdaad 19 en de spie is 6.
Ik denk dat de doorgebrande motor niet origineel is.
Volgens de vorige eigenaar brandde hij door tijdens zagen van een dik stuk hout.
Zo ziet de motor er nu uit. En hij stinkt🤮

Bijlagen

• IMG_20260103_163147646_HDR.jpg
    IMG_20260103_163147646_HDR.jpg
    109,6 KB · Weergaven: 19

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.140
2.390
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb eventueel wel een échte elektromotor te koop liggen, een EMF Dordt 3 fase van een paar PK, maar ik weet niet of je dat ingepast krijgt in jouw machine. Dit soort motoren dreven vaker grote lintzagen aan en ik heb naar volle tevredenheid een 4pk SKA Heemaf draaien op mijn lintzaag met een 5.5 meter ripper lint en gietijzeren wielen. Als ze dat aankunnen...

Motor is 100 jaar oud maar je zou het niet zeggen :).

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.869
4.017
Je moet zelf beslissen wat je er op zet. Je kan er weer een 1,1kw remmotor op zetten. Je kan er een 1,1 kw motor zonder rem op zetten, of je zet er de 1,5 kw met klein huis op. Hou er wel rekening mee, dat die eerder warm wordt, als je het vermogen gebruikt. Je hebt door de bouwvorm minder koeling. Als je het niet gebruikt, voegt het alleen kosten toe.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.