MDF scheuren voorkomen

Miller_wood

Nieuw lid
14 mrt 2025
23
10
Zevenhuizen
Goedendag allen!

op een zolderkamer wil ik een 'accent wall' design maken.
Lijkt mij gewoon leuk om eens te proberen als muur decoratie.

Hierbij een voorbeeld.

Mijn idee is een dunne multiplex of hardboard plaat op de muur te monteren met pluggen en schroeven. Vervolgens wordt het 'design' hier met wit gegronde MDF koplatten van 12x45mm op gekit. Als ik het dan toch niks vind of iets anders wil kan ik de latten makkelijk verwijderen zonder de muur te beschadigen. Als de latten verwijderd zijn kan ik de platen losschroeven, opvullen en is de muur weer wat die geweest is. Als de latten geplaatst zijn loop ik het geheel na met een acrylaatkit om het vervolgens te verven.

Montage volgorde:
- platen op de muur monteren
- koplatten op maat zagen en met een beetje kit op de platen plakken. Hierbij laserline gebruiken
- kiertjes afkitten met acrylaatkit
- waar nodig bijwerken/ schuren
- geheel verven.

Nu heb ik er een paar vragen over die ik wil voorleggen.

1. Zou het idee met de multiplex/ hardboard werken?
2. De lengte van de koplat is max. 2440mm. Als ik een langere lengte nodig heb, moet ik deze dan verstek zagen net als bij het plaatsen van een plint?
3. Indien ja, voorkomt dit dan ook mogelijke schuurvorming op de naat? Ik wil namelijk niet dat na een bepaalde periode van warmte of juist kou dat op de verbindingspunten een schuurtje ontstaat.
4. Nog andere tips om mee te geven?

Geen chique meubel design maar wel een leuk projectje lijkt mij!

Ben benieuwd naar jullie inzichten/ tips.

Groet, M

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.578
2.358
Terkaple
www.woodworking.nl
mdf zuigt veel verf op dat is best wel een dingetje met zulke dunnen latten op het strak te krijgen Vuren balken zijn er in veel grotere lengtes, dan hoef je ook geen verbinding te maken.
Mijn eerste idee is om alles eerst te gronden en strak schuren en dan monteren in het patroon. Bij het monteren heel weinig kit gebruiken, en met zo'n siliconen hulpstukje gladstrijken. Een tacker kan dan ook handig zijn.
Ben benieuwd naar het resultaat. lijkt mij ook wel leuk om een keer te maken.

jaap

Miller_wood

Nieuw lid
14 mrt 2025
23
10
Zevenhuizen
mdf zuigt veel verf op dat is best wel een dingetje met zulke dunnen latten op het strak te krijgen Vuren balken zijn er in veel grotere lengtes, dan hoef je ook geen verbinding te maken.
Mijn eerste idee is om alles eerst te gronden en strak schuren en dan monteren in het patroon. Bij het monteren heel weinig kit gebruiken, en met zo'n siliconen hulpstukje gladstrijken. Een tacker kan dan ook handig zijn.
Ben benieuwd naar het resultaat. lijkt mij ook wel leuk om een keer te maken.

jaap
Thanks voor je reactie Jaap! Goede tip ook.
De MDF strips die ik in gedachten heb zijn de wit gegronde versie die verkocht worden bij de bouwmarkt die begint met de H en eindigt op een bekende muziekant ;-)

Zal dat nog even toevoegen in de openingspost.

Vuren balken is ook een goede, zal ik ook eens naar kijken. Zijn wel strakke lijnen ook.

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
467
126
Zuidoost Brabant
De MDF strips die ik in gedachten heb zijn de wit gegronde versie die verkocht worden bij de bouwmarkt die begint met de H en eindigt op een bekende muziekant ;-)
Je mag best een produkt delen op dit forum, bedoel je deze:
Hornbach koplat recht mdf wit gegrond

Deze lijken wel een behoorlijke afronding te hebben, de latten op jouw voorbeeld lijken (bijna) haaks, dat levert een strakker resultaat stel ik me zo voor... maar is ook weer lastiger verven, misschien dat spuiten een optie is

Miller_wood

Nieuw lid
14 mrt 2025
23
10
Zevenhuizen
Waarom niet met montagekit? Zo worden latten panelen ook vaak bevestigd.
Denk dat dit met 6 of 9mm multiplex prima wil.
Nou omdat als ik de latten direct op de muur monteer en ik ze tzt weer van de muur weer halen ik bang ben dat er beschadigingen optreden die ik dan weer moet gaan herstellen. Anders dan plinten verwacht ik niet dat dit tot het einde der dagen op de muur zit en wil ik voorkomen dat ik potentieel t.z.t. bij het verwijderen veel werk heb om de muur te herstellen.

Met een paneel op de muur om hier vervolgens de latten op te monteren is het idee dat ik alleen wat gaatjes moet vullen i.p.v. potentieel opnieuw stucen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.