Mdf kast: randen en hoeken afronden en fineren?

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Hallo,

Ik bouw nu een kast voor mijn subwoofer, een eenvoudige rechthoekige "doos". 18mm mdf, alles in verstek gezaagd voor strakke randen.

Ik heb ook fineer gekocht. Het komt in de leefruimte dus moet er aantrekkelijk uitzien.

Ik heb al ervaring met luidsprekers bouwen maar heb ze altijd geschilderd. De randen rond ik dus normaal altijd af omdat die anders als eerste beschadigd worden.

Ik ben er nu mijn hoofd over aan het breken hoe ik de randen van de subwoofer kan beschermen. Als ik ze afrond krijg ik het niet mooi gefineerd, de radius zou namelijk vrij klein zijn. De hoeken zouden ook niet helemaal afgerond mogen worden, dat kan je niet fineren.

Ik dacht om misschien de randen af te werken door er een massief latje in te lijmen, dan fineren, en dan met de frees afronden. Probleem dat ik daar zie is dat dat latje los kan komen? Ook is mijn mdf maar 18mm, moet al een erg dun latje zijn.

Het is ook speciaal fineer, makassar ebony, dus ik zou iets moeten vinden dat er perfect bij past of mooi contrastreert

Bedankt!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Welkom op dit mooie forum!

Wat ik zou doen is eerst fineren, daarna kan je met schuurpapier en een blokje de kantjes breken. Ik heb laatst zo'n zelfde vraag gesteld, je kan het resultaat hier zien:

Anders inderdaad een latje van 5x5mm in de hoek plaatsen van deze afronden met de frees.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Wat denk je van dit idee:
De hoeken van de kast (blauw) weer afschuinen op 45 graden, daar een hardhouten, beuken, essen lat (groen) tegenaan lijmen, en die vervolgens afronden (gestippelde cirkel) . Aan het fineer (zwart) een 45 graden hoekje schaven.schuren zodat je die onder de lat kan schuiven.

1638819320234.png
 

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Lijkt mij ook wel een idee, alleen moeilijk om het fineer onder een hoek te snijden, en ook moeilijk aan te drukken aangezien dat latje in de weg zal zitten voor men rol. Dan zou ik beter eerst fineren en dan afzagen en latje plaatsen en weer afronden.

Probleem is ook dat het afronden perfect uit moet komen. Ik zou het vierkant latje mee fineren en dan pas afronden
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Lijkt mij ook wel een idee, alleen moeilijk om het fineer onder een hoek te snijden, en ook moeilijk aan te drukken aangezien dat latje in de weg zal zitten voor men rol. Dan zou ik beter eerst fineren en dan afzagen en latje plaatsen en weer afronden.

Probleem is ook dat het afronden perfect uit moet komen. Ik zou het vierkant latje mee fineren en dan pas afronden
Nou ja, het gaat om het idee. De uitvoering laat ik graag aan jou over:)
 

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Bedankt allemaal, ik heb geen paint skills dus heb met de vrije hand geschetst wat ik zou doen. Het is een subwoofer, dus vooraan komt er een 461,5mm gat waar de woofer zit.

Ik had gedacht om de randen alle 4 heel sterk af te laten ronden, 50 of 60mm radius. Ik heb een dubbele plaat dus in totaal 36mm, volgens de tekening heb ik dan nog genoeg "vlees" over, desnoods voeg ik nog intern een versteviging toe. Dan zou ik met één doorlopend vel (kast is 65cm breed, fineer 66 a 66,5cm) fineren. Het is wel plooien tegen de nerf, dus heb een grote afronding nodig.

Ik zou dan achteraf vooraan een zwarte mdf plaat van hoge persing plaatsen. Zo is meteen de driver ook verzonken, deze mdf is sterker, en het fineer zit mooi weg. Ik zou die plaat voorlopig vastschroeven in het midden (dat stuk moet er achteraf toch uit om de woofer in te plaatsen) en verwijderen voor het fineren zodat ik een strakke lijn heb. Na plaatsing zou ik de plaat eventueel nog kunnen afronden met een kleine 8mm afrondfrees.

In bijlage een foto van een subwoofer met dergelijke "rondingen" en ook mijn schetsen...

Maar kent er iemand een schrijnwerker in oord antwerpen die een freesbank heeft waar ik die 50 of 60mm ronding kan laten doen? Het is veel te duur om een freesbit te kopen van die radius voor eenmalig gebruik...

Lijkt jullie dit een ok idee?
 

Bijlagen

  • 20211207_222829.jpg
    20211207_222829.jpg
    55,9 KB · Weergaven: 23
  • 20211207_222802.jpg
    20211207_222802.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 18
  • 20211207_221551.jpg
    20211207_221551.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot_20211207-074322_Chrome.jpg
    Screenshot_20211207-074322_Chrome.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 17

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
kent er iemand een schrijnwerker in oord antwerpen die een freesbank heeft waar ik die 50 of 60mm ronding kan laten doen?
as i read you are from belgium and more specifically from antwerp, i maaët bie e kandidaat
bij mijn weten heb ik zo'n mesjes niet
maar 'flu messen' die op een freeskop gaan, kosten rond de 20 euro per paar
er zijn er van 40 en 50 mm hoogte
als je die met de nodige radius bij voorbeeld bij www.garnotec.be, of elders vindt, dan wil ik jouw klankkasten wel tegen mijn freeskop duwen
 

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Bedankt voor het aanbod! Het grootste mes dat ik vond was 30mm 🥺 als je het mes ergens vindt aan 50 euro mag je het zeker houden als compensatie 😁
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
de mesjes moeten een kwartcirkel uitsnijden, + bovenaan snijden (maw werkstuk zit boven de mesjes), want je luidspreker is waarschijnlijk te hoog om de freeskop even hoog te zetten, wanneer de mesjes onderaan snijden
zelfs indien dat laatste zou lukken, loop je nog het risico dat je samen met de afronding een sponning trekt van zodra de hoogte van de luidspreker een fractie van een mm groter is dan de stand van de freeskop
de grootste radius die ik bij garnotec flu vind, is 16 mm bij een mes van 50 mm
1638919951975.png
 

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Ik had idd verkeerd gekeken, er zijn wel grote rondingen maar zal niet werken voor wat ik zoek


Op het zelfbouwforum een post gevonden waar een mal gemaakt werd. Die afro ding was echter nog een stuk groter dan de afronding die ik wil maken. Blijkbaar niet zo eenvoudig als ik dacht 🥺

 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Uitdagend project…. Ronde vormen die je fineert, best lastig.

Ik toch een andere aanpak zoeken. Een vierkante doos maken van MDF en dan de hoeken (de zwakste plek van je constructie) gaan frezen met zo’n grote radius levert in mijn optiek nou niet een erg stevige constructie op. Zeker niet als er een flinke woofer in komt met toch wel wat luchtverplaatsing en druk.

De meest voor de hand liggende opties zouden voor mij zijn:

- Maak van MDF (of beter multiplex vanwege het gewicht) een frame. Vierkante plaat met een ruime cirkel of eruit en afgeronde hoeken en stapel die tot je de gewenste diepte hebt. Een hele sterke constructie, nadelen is dat je veel afval gaat hebben en dat het een zware constructie is (maar voor een sub is dat eigenlijk weer een voordeel). Je hoeft maar 1 plaatje in de correcte afmetingen te maken, de andere kan je met een copieer frees zo dupliceren…. Wel veel freeswerk en stof :).

- Maak een stevige vierkante doos (met verstevigingen aan de binnenkant in de hoeken) en maak daar omheen met buigplex of ingezaagd multiplex een ronde bekleding die je fineert. Ook dat levert een redelijk stevige constructie op.

Fineren is ook nog best een lastig klusje, idealiter gebruik je iets van een vacuum systeem of anders een contramal in de hoeken met spanbanden en klemmen. Of ga je voor de contactlijm optie en fineer met een achterlaag?

En verder al nagedacht over de plaatsing van de versterking? En ik neem aan dat je voor een “sealed” design gaat, anders heb je ook nog wat te bedenken voor de poorten….
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Ik zou de hoeken in massief hardhouten afgeronde profielen maken met daartussen de dubbele MDF panelen verlijmd met lamellen. Je freest aan de profielen binnen en buitenhoek een kwartcirkel R50-60.
zoiets:
1638946650546.png
Zo houdt @ZotVanHout er ook 2 sets freesmesjes aan over, voor binnen en buitenhoek 😉.

Het fineer tegen de houtnerf plooien met die straal is een uitdaging.
Als ik het goed heb, heb ik ooit iemand dit op YouTube zien doen met gewone PVAc lijm, vochtige doeken en een strijkijzer. Kast inlijmen en laten drogen. Fineervel ertegen. Natte doek er op en verwarmen met strijkijzer. Door de natte doek stoom je het fineer zodat het meer buigbaar wordt en door de warmte activeer je de PVAc lijm weer.
Voor alle duidelijk:: ik het het zelf nooit geprobeerd en zou zeker proefjes doen. Kan me inbeelden dat bij te veel vocht/stoom de lijm niet meer pakt.

Persoonlijk zou ik de nerf voor-achter laten lopen. Is minder risico dat het fout gaat maar zo ziet het er ook uit alsof het massief zou kunnen zijn. Maar dat is smaak natuurlijk.
 

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Bedankt voor de reactie en het meedenken! Ik heb er ook wakker van gelegen en opgezocht op Amerikaanse fora met info, maar een vierkante doos is het meest populair. Of inderdaad de methode om meerdere lagen buig multiplex of 6mm mdf over een mal te buigen en verlijmen om speciale vormen te krijgen.

Er komen echter ook 2 12" Eminence lab12 c actieve woofers in de beide zijkanten (dual opposed) de voorste is een passieve radiator van 18". Alle baffels zijn dubbel uitgevoerd. Buitenste shell is volledig in verstek gezaagd.
Uiteraard ook veel interne bracing, om de 15cm een brace op elke oppervlakte. Intern volume 150L. Dus niet sealed maar met passieve radiator, komt wel wat druk op intern. Heb er de theoretische spl curve bij gestoken, ik verwacht wel dat hij met wat room respons mooi naar de 18-16hz toe loopt. Ik bouw er 2, en ze worden dan aangestuurd door een externe versterker van 2x1500W (dus geen ingebouwde plaatversterker maar een speakon terminal op de achterkant) en een mini dsp om de nodige filters en correcties te doen.

Probleem met het toevoegen in het huidige stadium van afrondingen mbv buigmultiplex is natuurlijk dat de box nog groter wordt, en zwaarder, dan hij nu al is.

Voor het fineren zou ik het liefst met contact lijm werken. Heb er ook mijn dak mee gelegd en vond het leuk werken, komt nooit los. Een vacuum bag heb ik niet, zou ook wel een grote moeten zijn om de sub helemaal in te krijgen 😁 plaat per plaat vind ik tricky want dan moet het echt wel perfect passen.
 

Bijlagen

  • 20211208_080324.jpg
    20211208_080324.jpg
    75 KB · Weergaven: 13
  • download.png
    download.png
    6,2 KB · Weergaven: 9
  • 20211208_075201.jpg
    20211208_075201.jpg
    60,3 KB · Weergaven: 13

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zo houdt @ZotVanHout er ook 2 sets freesmesjes aan over, voor binnen en buitenhoek
mijn dank aan @jorisvh voor zijn hulp om mijn materiaalkast te vullen

Ik zou de hoeken in massief hardhouten afgeronde profielen maken met daartussen de dubbele MDF panelen verlijmd met lamellen. Je freest aan de profielen binnen en buitenhoek een kwartcirkel R50-60.
zoiets:
1638946650546.png
ik heb een vage herinnering dat een andere collega voor zijn bedombouw gelijkaardige hoeken gemaakt heeft
het zou peterdorn kunnen zijn (maar ik zet geen @ voor zijn naam om niet verkeerdelijk naar hem te wijzen)
 

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
@jorisvh bedankt voor je reactie, is er net opgekomen toen ik aan het typen was😁

Zou ook een idee zijn, balken van 5x5 afronden en erin steken op de hoeken, binnenkant hoeft zelfs niet in radius te zijn, niet dat ik hem de mesjes niet gun😁 maar dan hebben ze contact met de interne bracing.

Heb dat filmpje ook gezien, was zelfs een kleinere radius dan ik zou doen. Zou idd eerst testen, heb 50cm overschot. Is namelijk wel zonder papier op, is puur fineer. Heb er al veel over gelezen maar nog nooit gedaan🙃
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.