mdf 1,8 netjes in verstek zagen met ts55

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hallo

Ik heb enkele proefstukjes gemaakt van MDF 1,8mm in 45° verstek. Ik gebruik daarvoor de ts55 met geleiderail. Het verstek is netjes, maar wanneer ik beide stukken tegen elkaar verlijm is de hoek geen 90°. Heeft iemand een idee wat de beste manier is om wel 90° verstek te krijgen?

mvg
Tom
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Je zaag verstellen zodat deze daadwerkelijk 45 graden zaagt? Dat het pijltje 45 graden aanwijst, betekent niet dat dit daadwerkelijk het geval is. Checken met een gradenboog/verstekhaak. Ook zaagtechniek speelt een grote rol bij dit soort verstekken. Bij voorkeur klem je de lineaal op het werkstuk zodat deze niet verschuift (daar zijn speciale klemmen voor die in de groeven in je lineaal kunnen glijden), daarnaast is het bijzonder belangrijk dat de zool van de zaag perfect vlak op de lineaal blijft liggen tijdens het zagen. Goed met je linkerhand aandrukken dus terwijl je zaagt, invalzagen hebben de neiging naar rechts te kantelen bij het verstek zagen vanwege het veranderde zwaartepunt.

Rick
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi! Mij lukt het ook niet altijd maar begin met een proefstuk en meet/vergelijk de 45 graden.
Of rechtstreeks t.o.v. De zool. Kans bestaat dat je geen 45 graden staat maar 44.5 ofzo.

Wat ook nog kan gebeuren is dat de zool af en toe van de rail wil komen en je dus scherper gaat zagen dan 45 graden. Houd met je linkerhand de zaag op je rail tegen eventueel kantelen.

Doe je dat en is het nog geen 90 graden samen, lijm ertussen, eventueel met wat schuurstof, beetje schuren en eventueel ook nog met een schroevendraaier de naad dichtwerken door met het ronde staal erover een te wrijven van 1 kant.

Iets beters kan ik niet bedenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.152
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
jouw zaag staat niet precies in 45°, of bij het zagen met de geleiderail wijkt de combinatie van rail + zaag af
elk verschil met 45° wordt bij het samenvoegen van de delen verdubbeld
ik heb het uitgetekend
doelbewust 50° genomen (<> 5°)
bij samenvoegen wordt dat 100 ° (<> 10 °) (tekening 99°, maar niet perfekt)
je kan je zaag fijninstellen door ze rechtstreeks op de mdf tegen (naast) de kant van de rail zonder rubberzool te leggen tot ze op 45° staat
dan ben je zeker van de instelling van je zaag
lukt het met de rail er onder nog niet, dan ligt de fout bij de combinatie van rail + zaag of bij het mannetje

1615578086376.png
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Is de hoek te groot of te klein na het lijmen? Dat is vrij essentieel. Ik lees wel eens dat de hoek juist expres iets groter wordt gezaagd omdat de lijm tussen de 2 delen ook ruimte inneemt. Zaag je precies 45 graden dan kan het zijn dat de uiteindelijke hoek iets groter wordt.
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Je zaag verstellen zodat deze daadwerkelijk 45 graden zaagt? Dat het pijltje 45 graden aanwijst, betekent niet dat dit daadwerkelijk het geval is. Checken met een gradenboog/verstekhaak. Ook zaagtechniek speelt een grote rol bij dit soort verstekken. Bij voorkeur klem je de lineaal op het werkstuk zodat deze niet verschuift (daar zijn speciale klemmen voor die in de groeven in je lineaal kunnen glijden), daarnaast is het bijzonder belangrijk dat de zool van de zaag perfect vlak op de lineaal blijft liggen tijdens het zagen. Goed met je linkerhand aandrukken dus terwijl je zaagt, invalzagen hebben de neiging naar rechts te kantelen bij het verstek zagen vanwege het veranderde zwaartepunt.

Rick
Bedankt voor het antwoord. Ik gebruik de Festool klemmen al, dus het werkstuk zat goed vast. Mijn hand zat ook telkens op de zool om deze plat te houden, dus ik vermoed dat ook dat niet de oorzaak is. Ik denk dus dat ik de 45 graden stand van de zaag morgen eens zal moeten controleren... Ik had eens ergens gelezen dat er bewust geen 45 graden gezaagd zou worden om ervoor te zorgen dat het verstek niet zou openstaan bij het verlijmen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.152
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik had eens ergens gelezen dat er bewust geen 45 graden gezaagd zou worden om ervoor te zorgen dat het verstek niet zou openstaan bij het verlijmen.
dat idee heb ik ook ooit gehad bij het maken + vooraf verlijmen van treden, waarbij de binnenhoek van de neus 80° moest worden
de neus moest in verstek zijn, dus 80° / 2 = 40°
om zeker te zijn dat de punt van de neus niet open zou staan, dacht ik er aan niet in 40, maar wel in 39,5° te zagen
daardoor zou ik de neus bij het lijmen mooi kunnen knellen
dat die aan de binnenkant dan iets open zou staan, moest ik er bij nemen
om precies 80° te bekomen kon ik een verstek in 39,5° niet zo maar tegen mekaar persen om te lijmen, want dan zou ik een hoek van 39,5° x 2 = 79° bekomen
ik zou de treden dus met behulp van een mal met een hoek van 80° moeten lijmen
uiteraard zou de binnenkant van het verstek dan 1° open staan, wat tegen het principe van goed lijmen is, want bij lijm moet je maximaal contact hebben tussen de 2 delen, én persen
uiteindelijk ben ik toch maar voor in verstek zagen onder 40° gegaan
de neus was mooi 80°, en de verlijming houdt nog altijd stand
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Ik had eens ergens gelezen dat er bewust geen 45 graden gezaagd zou worden om ervoor te zorgen dat het verstek niet zou openstaan bij het verlijmen.
Dit wordt vooral in decorbouw gedaan, of als je een constructie bekleed met plaat/ hout. Hier is de binnenzijde niet meer zichtbaar en constructief draagt het niets, dan kan het. Is het hout of plaatwerk onderdeel van de constructie zaag je op 45 gr. Kost wat meer tijd en inspanning, maar is te doen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
persoonlijk vind ik een verstek in de lengterichting niet de beste manier
als ik daar wat anders toepas dan gewoon tegen elkaar verlijmt ga ik voor een verlijmfrees.
Bekijk bijlage 100140

Kost je ca. 60 euro (CMT), wel goedkoper te vinden..... ±30,- voor obscuur merk.

 
  • Leuk
Waarderingen: stav

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
16
4
Kijk dat is nog eens handig zo'n verstekfrees!
Zou dat ook werken met b.v. MDF 18mm of wordt dat niets?
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
jouw zaag staat niet precies in 45°, of bij het zagen met de geleiderail wijkt de combinatie van rail + zaag af
elk verschil met 45° wordt bij het samenvoegen van de delen verdubbeld
ik heb het uitgetekend
doelbewust 50° genomen (<> 5°)
bij samenvoegen wordt dat 100 ° (<> 10 °) (tekening 99°, maar niet perfekt)
je kan je zaag fijninstellen door ze rechtstreeks op de mdf tegen (naast) de kant van de rail zonder rubberzool te leggen tot ze op 45° staat
dan ben je zeker van de instelling van je zaag
lukt het met de rail er onder nog niet, dan ligt de fout bij de combinatie van rail + zaag of bij het mannetje

Bekijk bijlage 100137
Dank je! Ik vond gisteren volgend filmpje:


Als ik vandaag de tijd vind, ga ik dit eens uitproberen.



 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
93
31
RJMulder op dit forum heeft erg handige anti-trip clips gemaakt voor de TS55. Reuze handig als je veel verstek moet zagen. Hij heeft ook een website: RJMaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.