Max. zaaglengte/roltafel (formaatzaag) ?

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Goedemorgen!

Vraagje: ik lees hier en daar dat -indien mogelijk- je zou moeten kiezen voor een 2500mm roltafel, voor het zagen van hele panelen. Klinkt op zich logisch.

Maar, als je nu 2000mm tafel hebt, is het dan onmogelijk om af-en-toe is een wat langer plaat te zagen?

Wat zijn de potentiële "problemen" als je een paneel langer dan 2000mm wilt zagen (en wat kan je dan het beste doen)?

Alvast bedankt!

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.620
645
geen ervaring mee maar mischien kan je de plaat na de eerste snede een stukje verschuiven als hij wel past in de ruimte

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
907
204
Het best pak je dan een invalzaag om het paneel tot hanteerbaarder formaat te verzagen.

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
496
8
Aarschot
Of je moet je dwarsgeleider wegnemen, en de laatste 500mm door 'duwen' ipv 'rollen.
Of je zaagt eerst 2000mm, rolt terug naar achter, draait je volledige plaat, en zaagt de resterende 500mm ...

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
607
13
Regio Haaglanden
ik kan 2500mm platen om mijn hamer B3 zagen. Je kan de tafel iets meer naar voren trekken en iets door duwen. Dus als je plaat precies goed legt kan op een paar cm na de plaat er door heen trekken. Het nadeel is dat je hele tafel bedekt is. Dus je kan niet klemmen of een afkort aanslag gebruiken. Dus de meerwaarde van de tafel is een beetje verdwenen dus je zaagt eigenlijk gewoon langs je paralell aanslag.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
3.039
1.291
Leeuwarden
Je kunt ook een hulpstuk op de roltafel maken die een langere zaagsnede mogelijk maakt. In dit topic heb ik beschreven hoe ik dat voor mijn Hammer C31 heb opgelost. Dit werkt minder handig als je hele platen in de lengte wilt zagen, dan zou een aangepaste oplossing moeten bedenken.

Succes! Fons

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
362
142
Rotterdam
Even een oud topic afstoffen ....

Ik ben mij ook aan het oriënteren op een formaatzaag. Meeste opties zijn wel gekozen, maar ik blijf rondjes draaien rondom de lengte van de roltafel versus de ruimte die dat inneemt.

Als je veel plaatmateriaal zaagt en je voldoende ruimte hebt, dan is een lange roltafel (bijv. 3m20) ideaal. Toch heb ik de indruk dat er redelijk wat woodworking-leden zijn met een kortere roltafel.

Ik heb de oplossing voor langere zaaglengtes van @Athanor bekeken. Ziet eruit als een schuiftafel op een roltafel :). Lijkt me prima oplossing voor schulpen, maar helpt niet echt om plaatmateriaal langer dan de lengte van de roltafel te zagen. Tenzij je ook het gedeelte rechts van de zaag ophoogt met een plaat van dezelfde dikte. Sowieso kan je met deze oplossing het voorrits zaagblad niet gebruiken.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van forumleden met een korte(re) roltafel. Hoe bevalt dat in de dagelijkse praktijk? Hoe vaak mis je een langere roltafel? Hoe compenseer je het gemis van een lange roltafel? Zaag je vooral links van het zaagblad of meestal rechts?

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
377
157
Zaanstreek
't ligt er echt aan wat je hoofdzakelijk bouwt/doet in de werkplaats. Wil je eens per kwartaal een nieuwe plaat "opbreken" en dus bruto schulpen, dan kan het prima met bovenstaande technieken, deden wij ook op m'n oude werk. Echt handig? Neuh. Werkt het? Ja.
Doorduwen met verwijderde afkorgeleider, of even met de invalzaag op bokken bruto doen bijvoorbeeld.

Netto schulpen doe je altijd rechts van je zaagblad, langs de langsgeleider dus dan is de roltafel niet van belang. Werk je veel met "grote lappen" multiplex als interieurbouwer, dan is het vrijwel een must een langere tafel te hebben.

Kanttekening: lengte tafel is niet gelijk aan je zaaglengte! Kijk altijd goed in de tekening of specs want hoe ver hij naar voor en achteren kan bewegen wil nog wel verschillen per merk. Ook de diameter/hoogte van je zaag is van belang (meer cirkel boven tafel == langere zaag == minder ruimte 'voor' je zaagblad)

• Leuk
Waarderingen: arjaano

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.594
3.112
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb de oplossing voor langere zaaglengtes van @Athanor bekeken. Ziet eruit als een schuiftafel op een roltafel :).
dit draadje
Hoe vaak mis je een langere roltafel? Hoe compenseer je het gemis van een lange roltafel?
heb 320 cm
daar heb ik al wangen van 450 cm op gezaagd en gefreesd
oplossing is gelijkaardig aan die van @Athanor
lengte van de roltafel gebruiken, werkstuk laten liggen, roltafel achteruit trekken, en weer naar voor rollen

platen zijn minstens 240 cm
plafonds gaan tot 260/300
je zou je met een handcirkelzaag + geleider kunnen behelpen

hebben jouw werkhuis + budget de ruimte, neem dan een lange
je vergeet de meerprijs van een lange
je gaat blijven op jezelf blijven sakkeren omdat je een korte gekocht hebt

opletten: felder gaf mij indertijd de netto-zaaglengte op
dat was zonder de voorritser !

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.594
3.112
Klein-Brabant, Vlaanderen
aanvulling1
de slotkant van een deur verjong ik 3°
die zaag ik in 1 ruk met mijn rolwagen
opgelet: bij een plank kan je nog schuiven om langer dan je wagen te zagen
bij een deur wordt het moeilijker

aanvulling 2
bij mijn combi staat voorbij het zaagblad een spilfrees
die gebruik ik ook met de rolwagen
in dat geval wordt de nuttige lengte van de rolwagen verkort met de afstand tussen zaagas en freesas

jorisvh

Post veel
ik heb een formaatzaag met zaaglengte 2m50 en zaag daar, als het moet, platen van 3m05 mee.
dan haal ik de dwarsgeleider weg zodat ik de plaat kan doorschuiven.
ik neem het geheel oplegtafel + dwarsgeleider weg omdat ik die kan terugzetten zonder dat ik opnieuw haaksheid en maataanduiding moet stellen. maar dat betekent dus dat de plaat links enkel op de rolwagen ligt en dat het stuk rechts van de zaag breed genoeg moet zijn zodat de plaat niet van de rolwagen kantelt.
een plaat van 1m22 breed in 2 stroken zagen lukt.
een plaat van 1m22 aanzagen (rand 1cm er af) lukt niet. dan zaag ik bvb eerst in 2x61cm, omdraaien en op 60cm zagen.

echt handig is het niet dus ik doe dit enkel als ik echt stukken van meer dan 2m50 nodig heb. anders deel ik platen met de invalzaag eerst bruut op in stukken van max 2m50.
ik maak dan bvb een zaagplan op basis van 1 plaat van 2m en 1 plaat van 1m ipv 1 plaat van 3m.

als je dit vaak moet doen gaat het snel irriteren maar voor 70cm extra zaaglengte heb je 1m40 extra ruimte nodig en die heb ik simpelweg niet.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.