Matchfit zwaluwstaart werkblad materiaal?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Kan ik standaard MDF (verkrijgbaar, betaalbaar en vervangbaar) gebruiken? Zou het de moeite lonen om drie lagen 3 mm op een multiplex onderplaat te lijmen en zo een 9 mm dikke laag hard oppervlaktemateriaal te krijgen? (Dik HDF is lastig te krijgen in hobby-hoeveelheid.)
Werkt populieren multiplex hiervoor of is dat te zacht?
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ik heb mijn matchfit groefjes in 18mm mdf (zwart, niet bruin. Weet niet of dat sterker is). Dat werkt tot nu toe prima.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik heb maar even van google gebruik gemaakt. Ik had geen idee waar dit nu weer over ging.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Populier is erg zacht. Evenals standaard MDF. 3 dunne lagen op elkaar lijmen wordt een hele uitdaging om vlak te blijven.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
Zover ik weet heeft de zwalustaartgroef niet zo veel te lijden. Dit is tenminste het geval wanneer je een plank oid direct op de groef klemt. Je vult hierbij namelijk alle ruimte waar de groef zou kunnen uitbreken op met plank.

Wanneer je echter een lege ruimte tussen de groef en het geklemde materiaal hebt zitten, dan zul je de matchfit lijmklem uit de groef kunnen trekken.
Hier legt iemand (van mircojig zelf) het iets beter uit :
 
Laatst bewerkt:

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik heb een zwart MDF werkblad met hierin de zwaluwstaarten. gaat prima. wel erop letten dat je de hoek van de klem niet precies op een kruispunt van de sleuven zet zonder een stuk hout erboven, dan zal er een hoekje afbreken ben ik bang.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
Dank allemaal. Zwart MDF lijkt populair. Gebruiken jullie dan gewoon het spul dat ze verkopen bij de Praxis of is het een speciale kwaliteit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.