Matabo HC260, of welke vlak en vandiktebank?

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
173
49
Eindhoven
Ik wil graag uw advies:
Ik was klaar om een RecordPower PT260 te kopen, maar het product is niet meer in productie en niet meer verkrijgbaar via Baptist (of welke leverancier dan ook) Zo begint mijn zoektocht weer.

Naast het leveren van goede resultaten, heb ik ook een machine nodig die in mijn winkel kan worden verplaatst, vanwege ruimteoverwegingen. Dit brengt me ertoe om na te denken over

• Matabo HC260 230v, 1079Euro bij Kluim
  • Matabo HC260 400v, 1229Euro, te Kluim,
  • DeWALT D27300 230v, 1400+Euro uit vele winkels
  • RecordPower PT107, 230v, 1500Euro van Baptist (dit is onlangs in prijs gestegen met een paar honderd euro!)

Van wat ik kan achterhalen, hebben ze allemaal over het algemeen veel ruimte nodig vanwege de lange tafels, maar ook de delen die ver aan de voor- en achterkant uitsteken.
De eerste drie zijn waarschijnlijk de meest mobiele. Ik vraag me af of ik problemen zou hebben met het verplaatsen van de PT107.
De kwaliteit van de resultaten voor de eerste drie zijn waarschijnlijk vergelijkbaar, en de Record PT107 de beste vanwege de drie messen en de stabiliteit vanwege het gewicht.
De Matabo HC260 230v is de goedkoopste.
De Matabo HC260 400v zal hoogstwaarschijnlijk het meest soepel draaien en heeft de meeste kracht.

Ik denk dat mijn belangrijkste vraag is zal de HC260 400v, omdat hij soepeler loopt en meer vermogen heeft, misschien ook het beste afgewerkte werk geeft, en dus de extra investering waard is?

Mijn secundaire vraag is of ik een van de andere machines moet kopen, of misschien een die niet op mijn lijst staat.

Ik wil niet meer dan 1500Euro gaan, en ik wil en nieuwe machine.

Bedankt voor je gedachten.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.058
2.288
Emmen
bigbeardbuilds.nl
hardhout: kers, essdoorn, eiken, beuken, etc.

De voornaamste aandachtspunten van de Metabo zijn de zeer slechte aanslag (het ontwerp maakt dat ze vaak al krom geleverd worden), zwak ontwerp van de hoogteverstelling van de vandikte tafel en de 'quality control' van de productie. Ik heb er veel gedonder mee gehad tot op het punt dat hij (permanent) retour afzender ging.

Nu verwerk ik wel grote stukken, wellicht je voor kleiner en minder zwaar werk beter uit komt met deze machine, maar dan zou ik voor minder geld klaar kunnen zijn met een merk waarvan ik gewoon verwacht dat de kwaliteit minder is en dan zelf de minpunten verbeteren.

Je schrijft alleen nieuw te willen kopen, en dat begrijp ik. Mocht je toch iets boven budget nieuw willen kopen (of binnen budget lichtgebruikt) kun je o.a. bij Jet kijken, het merk dat ik heb gekozen om de Metabo te vervangen. Alhoewel dit nog niet op het niveau ligt van de 'mercedessen' van de sector (Hammer, SCM enzo) is het wel een betrouwbaar en betaalbaar merk.

• Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.