massieve planken blind bevestigen aan muur

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Hoi allemaal,

Er staan komende maanden een aantal klussen op de planning waarbij ik massief houten planken blind aan muren mag bevestigen. Ik vind dit altijd een tijdrovende klus en wil daar graag beter en sneller in worden.

Daarom ben ik benieuwd de ervaringen van andere proffesionals
1: Welke bevestiginspennen gebruiken jullie en waarom
2: Hoe boren jullie je gaten in jullie planken?
3: welke methode gebruiken jullie voor het uitmeten van de bevestigingen?
4: Hebben jullie nog goede tips?

Alvast bedankt! Schermafbeelding 2024-01-08 om 20.11.08.jpg
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
83
20
Wijk bij Duurstede
Ik gebruik deze vaak: Blinde plankdrager met zijdelingse afstelling - Wandplanken en plankdragers - Schuifdeur-Totaal.nl: Op maat gemaakte schuifdeuren

Gebruik een: JessEm Deuvelmal, metrisch om 8 mm deuvelgaten te postioneren en boren | 08370

Met deze uitbreiding: JessEm Deuvel boormal (uitbreidings-sjabloon) voor geleidekit, metrisch 12 mm, 3 gaten | 08373

Vervolgens naboren met: NIET afgedraaide metaalboor 13 mm HSS rolgewalst

het gat is dan 1 mm groter dan de diameter van de ophanging, anders krijg je de plank er niet overheen geschoven.

De inkeping waar de plankendrager in valt uitfrezen met een bovenfrees

Je hebt wat spul nodig, maar vervolgens ben je wel snel klaar ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb het ook meerdere keren zo gedaan. Voor mij was het moeilijkste het gat in de muur te boren. Dit kan verlopen door een kiezel of zoiets en je moet het gat zuiver recht boren.
 

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Wat wij altijd doen is gewoon draadeind (m16) in de muur met chemisch anker. Alleen we gebruiken vaak geen massieve planken, dus dan kunnen we het makkelijk infrezen aan beide kanten. Voordat we de platen op elkaar lijmen.

Ik zet altijd de laser op de muur om bovenkant draadeind te markeren en zo dus een gat te boren. Dan boor ik het gat en zorg dat het uiteinde van het draadeind iets boven de laserlijn zit, zodat als de plank iets gaat hangen de plank nog steed verticaal zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.