Massief hout zagen met invalzaag en narrow strip ripping jig

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hallo,

Ik gebruik een TS55 en een narrow strip ripping jig zoals in onderstaand filmpje:

Dat systeem werkt prima, maar tussen het te verzagen hout zitten een aantal kromme planken. Wanneer je deze op de tafel legt, komt ofwel het midden van de plank, of de twee uiteinden niet netjes tegen de aanslag. Is er, los van het gebruiken van een van dikte bank een manier om deze planken recht te zagen?
Kan je bijvoorbeeld zagen terwijl het hout opgeklemd wordt met lijmklemmen?
Grtjs
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Nee, dan buigt het weer terug wanneer je de klemkracht eraf haalt.

Optie 1) Invalzaag: Rechte kant zagen (lineaal erover, niet klemmen). Dan vanaf de nieuwe rechte kant werken

Optie 2) Tafelzaag: Lat op een lange rechte plank klemmen (i.e. MDF) iets van overhang laten en vervolgens met de mdf plank langs je langsgeleider op je zaagtafel gaan. Vervolgens plank weg, lat opnieuw zagen met je rechte kant tegen de liniaal).

Optie 3) komt van de volgende die reageert (aangenomen dat met de hand schaven geen optie is)

Let wel dat je nu maar 2 vlakken (soort van) parallel hebt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
mooi filmpje
als je planken hol of bol zijn, dan kan je ze - zoals collega @Hiertebreeddaartelang schrijft - op een zaag rechten
dat is mogelijk indien de breedte van de plank kleiner is dan de hoogte van het zaagblad
is de plank breder dan de hoogte van het zaagblad, dan heb je een vlakbank nodig, geen vandikte
gangbare maten zijn 260 mm
industrieel ga je tot 610 & meer (nog nooit een zaagblad van 2 x 610 gezien 😭
pas na het vlakken gaat de plank door de vandikte
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Nee, dan buigt het weer terug wanneer je de klemkracht eraf haalt.

Optie 1) Invalzaag: Rechte kant zagen (lineaal erover, niet klemmen). Dan vanaf de nieuwe rechte kant werken

Optie 2) Tafelzaag: Lat op een lange rechte plank klemmen (i.e. MDF) iets van overhang laten en vervolgens met de mdf plank langs je langsgeleider op je zaagtafel gaan. Vervolgens plank weg, lat opnieuw zagen met je rechte kant tegen de liniaal).

Optie 3) komt van de volgende die reageert (aangenomen dat met de hand schaven geen optie is)

Let wel dat je nu maar 2 vlakken (soort van) parallel hebt.
Bedankt voor het antwoord! Stel nu dat je het toch zou klemmen, kan je dan, ondanks het feit dat het nadien terug buigt, recht zagen? Ik bedoel: is de lat overal even breed na het zagen?
mooi filmpje
als je planken hol of bol zijn, dan kan je ze - zoals collega @Hiertebreeddaartelang schrijft - op een zaag rechten
dat is mogelijk indien de breedte van de plank kleiner is dan de hoogte van het zaagblad
is de plank breder dan de hoogte van het zaagblad, dan heb je een vlakbank nodig, geen vandikte
gangbare maten zijn 260 mm
industrieel ga je tot 610 & meer (nog nooit een zaagblad van 2 x 610 gezien 😭
pas na het vlakken gaat de plank door de vandikte
Hallo, waarom moet de breedte van de plank kleiner zijn dan de hoogte van de zaag? De planken zijn hol als je ze op hun kant zet. (Planken van 2,5 cm dik 10,5 cmbreed en 2,5m lang, dus als je ze op die 2,5 cm zet staan ze hol of bol)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hallo, waarom moet de breedte van de plank kleiner zijn dan de hoogte van de zaag? De planken zijn hol als je ze op hun kant zet. (Planken van 2,5 cm dik 10,5 cmbreed en 2,5m lang, dus als je ze op die 2,5 cm zet staan ze hol of bol)
ik had begrepen dat @Hiertebreeddaartelang voorstelde om de plank op haar smalle kant (2,5 cm) te zetten, en dan die 10,5 cm recht te zagen
vanuit die veronderstelling merkte ik op dat je zaagblad dan minstens 10,5 cm boven de zaagtafel uit zou moeten komen
bij verder nadenken . . . als je de hulpplank, waarnaar @Hiertebreeddaartelang verwijst, in een vertikaal vlak 180° draait, dan volstaat een zaagbladhoogte van de helft, dus 10,5 : 2
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Dankjewel voor de tips! Ik heb geprobeerd om de geleiderail van de ts55 los op de plank te leggen en er een stuk af te zagen iets breder dan de gemeten kromming, zoals @Hiertebreeddaartelang zegt. Als ik de plank daarna omdraai en ze tegen de aanslag leg, blijft de plank krom. Iemand een idee hoe dat kan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Dankjewel voor de tips! Ik heb geprobeerd om de geleiderail van de ts55 los op de plank te leggen en er een stuk af te zagen iets breder dan de gemeten kromming, zoals @Hiertebreeddaartelang zegt. Als ik de plank daarna omdraai en ze tegen de aanslag leg, blijft de plank krom. Iemand een idee hoe dat kan?

Heb je foto’s van de opstelling?! Kan helpen de “dader” te vinden.

Edit: Als je de plank maar aan 1 kant recht maakt, dan blijft de andere kant (natuurlijk) nog krom. Je zult 2x moeten zagen om een “rechte” plank te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Heb je foto’s van de opstelling?! Kan helpen de “dader” te vinden.

Edit: Als je de plank maar aan 1 kant recht maakt, dan blijft de andere kant (natuurlijk) nog krom. Je zult 2x moeten zagen om een “rechte” plank te krijgen.
Klopt, ik heb na het zagen uiteraard de gezaagde kant tegen de aanslag gelegd en zo gecontroleerd of de planken recht zijn. Vaak was na het zagen nog steeds een opening tussen de gezaagde kant van de plank en de aanslag te zien. De aanslag stond haaks en recht, dat heb ik meerdere keren gecontroleerd. Ondertussen is de klus klaar, maar ik blijf het vreemd vinden. Het lijkt alsof bepaalde planken na het zagen nog wat extra gingen krommen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.