Massief eiken tafelblad

KevinHout

Nieuw lid
3 jan 2024
2
0
Nederland
Goedemiddag allen,

Allereerst een heel gelukkig Nieuwjaar gewenst, toevallig ik ook nog eens nieuw hier: Mijn naam is Kevin. Heb hier de voorbije jaren al heel wat handigheidjes en tips op kunnen doen maar nu ook eens besloten me te registreren. Ik doe niet superveel aan houtbewerking maar af en toe heb ik eens een projectje of krijg ik een opdracht van iemand.

Van een bekende kreeg ik de vraag of ik een robuust tafelblad van eikenhout kon maken. Ik heb nog eiken delen liggen (ca. 1,5 - 2 jaar geleden laten zagen en sindsdien droog in de schuur). Delen zijn ca. 300cm lang, 33cm breed en 7cm dik.

20240103_125559.jpg20240103_125826.jpg20240103_130308.jpg

Nu heb ik al eens eerder een vergelijkbaar project gedaan en hierbij de delen vrij snel na het zagen verwerkt waardoor het blad relatief recht in elkaar is gezet. Deze delen liggen inmiddels al een kleine 2 jaar in de schuur en zijn door het drogen kromgetrokken/ gespleten. Op zich geen ramp voor deze toepassing aangezien de persoon heeft benadrukt dat het best wel wat 'groffer' mag worden. Nu is het voor een tafel natuurlijk wel handig dat deze wel enigszins vlak wordt omdat je er ook nog dingen op moet kunnen zetten zonder dat deze wiebelen/kiepen. Aangezien ik geen ervaren houtbewerker ben maar dit klusje toch wel graag wil doen kom ik hier even om wat advies vragen.

Zoals jullie kunnen zien is dit verre van recht en ben toch benieuwd wat jullie adviezen zijn om (met de voor mij beschikbare middelen) tot een relatief vlak tafelblad te komen waarbij het robuuste uiterlijk zoveel mogelijk behouden blijft. Ik heb in ieder geval een tafelzaag met een roltafel, schuurmachine, cirkelzaag. Eventueel zou ik gebruik kunnen maken van de vlak- & vandiktebank van de buurman maar deze gaat slechts tot max. 30cm breed en is ook niet meer de meest verfijnde machine. Ik denk ook dat het heel lastig gaat zijn zulke massieve delen recht door die machine te geleiden.

Nu had ik zelf al een drietal opties bedacht:
1. Bij de eerste zaag ik met mijn zaagtafel 'rechte' kanten aan deze delen om ze zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten. Vervolgens verbind ik deze delen door er overdwars gaten doorheen te boren en de drie delen d.m.v. draadeinden aan elkaar te klemmen.

2. Bij de tweede optie zag ik de delen terug tot 30cm breed en ga hiermee vervolgens naar de vlak- & vandiktebank om ze daar zo ver als mogelijk recht te schaven. Ik betwijfel zelf echter of dit realistisch is met hoe krom deze delen nu al lopen. Misschien dat je er dan in totaal wel 2cm af zou moeten schaven op bepaalde stukken.

3. Ik halveer de verschillende delen en ga vervolgens met deze 6 delen naar de buurman om ze daar te vlakken. Bij het in elkaar zetten van de tafel wil ik de twee helften van ieder deel dan wel weer in dezelfde positie terug zetten zodat het op het oog nog steeds drie grotere delen lijken. Maar hiervoor zul je de naden wel heel nauwkeurig op elkaar aan moeten laten sluiten.

Wat lijkt jullie de beste optie of hebben jullie wellicht nog een betere manier om tot een mooi resultaat te komen?

Alvast bedankt en mvg,
Kevin
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
4. de 3 delen nog eens in 3 delen, elk stuk is dan iets van 10cm breed, vlakken, om en om leggen (wisselende jaarringen), verlijmen, vlakken en hopen op het beste
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

KevinHout

Nieuw lid
3 jan 2024
2
0
Nederland
4. de 3 delen nog eens in 3 delen, elk stuk is dan iets van 10cm breed, vlakken, om en om leggen (wisselende jaarringen), verlijmen, vlakken en hopen op het beste
Bedankt voor je snelle reactie. Ik weet dat dat misschien de 'juiste' manier zou zijn maar op die manier blijft er weinig behouden van het robuuste uiterlijk. Om die reden houd ik bij voorkeur de delen zo groot mogelijk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt voor je snelle reactie. Ik weet dat dat misschien de 'juiste' manier zou zijn maar op die manier blijft er weinig behouden van het robuuste uiterlijk. Om die reden houd ik bij voorkeur de delen zo groot mogelijk.
aan jouw bekende om te bepalen hoe robuust ie de tafel wil
hoe robuuster, hoe minder perfekt die dient te zijn
in het uiterste geval kan je de delen op hun huidige breedte behouden, en ze zelfs gewoon tegen mekaar leggen

1704294490142.png
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Meet de vochtigheidsgraad eerst en vooral eens na, want na 1,5-2 jaar in een schuur gaat 7 cm dik hout nog lang niet genoeg gedroogd hebben. Eerder 3 a 4 jaar áls ze goed opgelat liggen en er voldoende luchtverplaatsing is. Om dan vervolgens nog een aantal maanden te laten acclimatiseren in een ruimte gelijkaardig aan die van de uiteindelijke thuis van het blad.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Als je de tijd hebt, eerst iets overmaats op lengte zagen, dan kan je met een bovenfrees de boel wel vlakken, dan met de cirkel/ invalzaag 1 zijkant recht maken, dan op de tafelzaag de andere kant evenwijdig recht maken en tegen elkaar lijmen (al dan niet met domino's of iets dergelijks). Zo zou ik het doen. Best kans dat het niet droog genoeg is inderdaad, maar dat zie je later wel. Goed met slobgaten de poten vastzetten zodat het hout verder kan werken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
in dat geval eerder 2 jaar : duim per jaar en dat langs 2 kanten, toch ?
Je moet tellen op 1 cm per jaar, per kant.

Uitgaande van voldoende gedroogd hout zou ik persoonlijk zoals jij ook al aanhaalde de balken verzagen tot ongeveer 10 cm breed, ze na de VVD terug verlijmen (daar zie je vrijwel niets van op het eindresultaat, zeker niet als klant/'houtleek'). Wanneer alles tot een perfect vlak tafelblad is verlijmd het oppervlak opruwen met een brede satineermachine. Die kan je kopen en daarna eventueel terug verkopen, is altijd wel vraag naar. Het verlies reken je gewoon door in het blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Als je de tijd hebt, eerst iets overmaats op lengte zagen, dan kan je met een bovenfrees de boel wel vlakken, dan met de cirkel/ invalzaag 1 zijkant recht maken, dan op de tafelzaag de andere kant evenwijdig recht maken en tegen elkaar lijmen (al dan niet met domino's of iets dergelijks). Zo zou ik het doen. Best kans dat het niet droog genoeg is inderdaad, maar dat zie je later wel. Goed met slobgaten de poten vastzetten zodat het hout verder kan werken.
Met slobgaten kan je enkel werken in de breedte toelaten. Als het hout niet echt helemaal droog is en vol spanningen gaat het toch misgaan. Als zo een blad wil schotelen of scheuren zal dat ook gebeuren. Dat houdt je niet tegen. Buigen of barsten.
Eerst enkele weken binnen leggen en zien wat er gaat gebeuren. Pas dan kan je bepalen hoe je het gaat aanpakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik zou eerst het vochtgehalte in het hout meten. Als dat te hoog is (en die kans is groot), dan zou ik de planken laten liggen en de bekende laten weten dat het met deze planken nu niet gaat lukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.