Massief eiken paneel - Aanbevolen breedte van planken i.v.m. kromtrekken

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
8
1
Laakdal, België
Ik heb al een aantal projecten (tafel, meubel, ..) gemaakt waarbij eiken planken verlijmt werden tot een paneel. Omdat ik weinig ervaring had met het maken van panelen heb ik daarbij altijd relatief smalle planken gebruikt (60x22mm en 80x30mm) om mogelijk kromtrekken tegen te gaan. Waar mogelijk werden de planken ook alternerend aan mekaar gelijmd.
Bij het volgende project (een TV meubel) zou ik het paneel aan de voorkant (een valdeur) wat meer uitstraling willen geven en vraag ik me af of eiken planken van 120x22mm (b/d) geen betere optie zijn. De valdeur zal 1600x360x22mm zijn.

Iemand die hiermee ervaring heeft?

Bestaan er vuistregels hierover waarbij neem ik aan rekening gehouden wordt met de dikte van de planken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
als het een middenpaneel met kader is, dan zou ik dunner gaan
ik maak zelfs panelen van amper 8 mm dik
is het een volle deur van 1600x360x22mm, dan is het afwachten
4 x 90 is ook = 360
maar weet niet hoe breed je planken zijn
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Bij het maken van houtverbredingen heb ik ooit de vuistregel geleerd dat je niet breder dan 100mm moet gaan. Waarom precies en wat de invloed van de dikte is weet ik zo niet meer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Het is volgens mij vooral afhankelijk van hoe het hout uit de boom gezaagd is. Ik kom bij oude deuren en kasten panelen tegen die rustig 25 cm breed zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
(Ik ga er vanuit dat je 1 enkel paneel als deur bedoelt, en geen paneeldeur)

Planken van 120x22, dat is al vrij breed als je gebruik gaat maken van dosse gezaagd hout. Zelfs als je gebruik gaat maken van kwartiers eikenhout ga je een noemenswaardig risico op kromtrekken hebben bij seizoenswisselingen bijvoorbeeld, of na verhuis naar zijn definitieve woonplaats vanuit de werkruimte.

Zelf heb ik ooit een klein tafelblad gemaakt van drie 200x32mm kwartiers eiken planken, en die is na 4 a 5 jaar nog steeds zo goed als vlak, maar ik zie toch een kleine spleet als ik er een vlakke rei op leg.

Kwartiers eikenhout is natuurlijk meteen 'saaier' qua uitzicht. Ik zou in jouw geval misschien nog durven opteren voor multiplex met eik fineer. Dan heb je het minst kans op werken, en kan je zelfs werken met een volledige stambreedte van 360mm breed. Visueel gezien toch altijd mooier dan verlijmde planken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Die zie je enkel goed vanuit bepaalde hoeken/lichtinvallen, en ik merk dat niet iedereen daar een even grote fan van is. (ik persoonlijk wel..)

Quarter-Sawn-Oak.jpg

In het algemeen zie ik de meeste voorkeuren toch naar dergelijk uitzicht gaan:

muuto-reflect-sideboard-dressoir-large-oak-wood.jpg
 

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
8
1
Laakdal, België
Dan is het misschien toch beter om smallere planken te nemen en voor 4 x 90mm te gaan om een volle valdeur van 360mm breed te krijgen. Per slot van rekening kan er weinig of niets gedaan worden om kromtrekken tegen te gaan. In mijn vroegere projecten werden het tafelblad en de bovenste meubelbladen via blokjes en groeven in de regels bevestigd en daar zie je na verschillende jaren nog niks van kromtrekken.

Zou een extra versteviging links en rechts aan de binnenkant zoals in deze foto aangeduid, een oplossing zijn? Afgezien of je dat dan mooi of niet mooi vind.

Knipsel.PNG
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dan is het misschien toch beter om smallere planken te nemen en voor 4 x 90mm te gaan om een volle valdeur van 360mm breed te krijgen. Per slot van rekening kan er weinig of niets gedaan worden om kromtrekken tegen te gaan. In mijn vroegere projecten werden het tafelblad en de bovenste meubelbladen via blokjes en groeven in de regels bevestigd en daar zie je na verschillende jaren nog niks van kromtrekken.

Zou een extra versteviging links en rechts aan de binnenkant zoals in deze foto aangeduid, een oplossing zijn? Afgezien of je dat dan mooi of niet mooi vind.

Bekijk bijlage 97103
Met massief hout ontkom je gewoon niet aan enige werking......

Gebruik hout wat voldoende droog is en op hetzelfde niveau als de ruimte waar het in gaat komen. Dan niet te brede planken, liefst goed gezaagd en mogelijk wat maatregelen zoals hier boven. Maar het blijft massief hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
8
1
Laakdal, België
maanden geleden was hier een draadje over massieve deuren waarin een haakse/dwarse gleuf gefreesd werd
daarin een metalen profiel, dat nadien met een massieve strook afgedicht werd
Dat lijkt me interessant!
Als ik daar verder over nadenk dan vraag ik me ook af of er gevaar is voor kromtrekken in de langsrichting. Ik weet dat hout weinig of niet uitzet in die richting maar zou er geen gevaar kunnen zijn dat een en ander bol komt te staan?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Kwartiers eikenhout is natuurlijk meteen 'saaier' qua uitzicht. Ik zou in jouw geval misschien nog durven opteren voor multiplex met eik fineer. Dan heb je het minst kans op werken, en kan je zelfs werken met een volledige stambreedte van 360mm breed. Visueel gezien toch altijd mooier dan verlijmde planken.
voor die afmetingen zou ik ook gaan voor eik fineer. En er zijn ondertussen zoveel mogelijkheden in fineer (gerookt dosse, kwartiers, mismatch cracks, mismatch knotty, mismatch, ...), voor ieder wat wils
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ter info nog.. Hier zie je goed welke breedtes deze houthandel hanteert:

 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
8
1
Laakdal, België
Ik heb alles nog eens allemaal overwogen en heb besloten om de valdeur niet in massief hout te maken maar in eik multiplex van 19mm dik. In massief eiken gaat die deur na verloop van tijd nier meer goed aansluiten met het corpus vermoed ik. Better safe than sorry.
De multiplex ga ik afboorden met 1..2mm stroken eik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.