marge kastdeurtje

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal, ik ben een houten kast van vloerdelen met veer en groef aan het maken. Ik ben al een heel eind op weg; de kast is 400 cm breed en gaat tot het plafond, in mijn geval 315 cm hoog. Ik doe bijna alles met handgereedschap, behalve het schroeven.

Momenteel ben ik bij de deurtjes aangekomen. Echter loop ik hier tegen een vraagstuk aan: ik had graag een kier van ongeveer 1 mm willen aanhouden tussen deurtje en voorzijde kast, rondom het hele deurtje, om werking van hout op te vangen e.d., maar ook als marge op niet perfect rechte zaagsneden, want ik zaag met de hand, en hoewel dat steeds beter gaat is het niet altijd kaarsrecht.

Nu heb ik achteraf bezien niet zo handig qua volgorde gewerkt door eerst de deurtjes uit te zagen en daarna de latten van de voorzijde van de kast te plaatsen, zonder dit goed op elkaar af te stemmen. Gevolg: de deurtjes passen wel, maar er zitten kieren tussen de onder - en bovenkant van de deurtjes van ongeveer 3 mm, terwijl ik streef naar 1 mm.

Ik kan bijv. de onderste lat, die over de hele breedte van 400 cm zit bij de vloer, opnieuw zagen, en deze enkele millimeters hoger maken, zodat de kieren kleiner worden. Maar dat is wel weer wat werk en ik vraag mij af, wat jullie qua toleranties ok vinden in dit geval? Het is geen super precies uitgevoerde kast met heel fijn hout - ik probeer het wel zo netjes mogelijk te doen, maar het blijven vuren houten vloerdelen waardoor niet alles perfect recht is - wat ook wel zijn charme heeft.

Ik heb een tweetal foto's gemaakt, weliswaar bij kunstlicht, en ik heb ter demonstratie 2 verticale vloerdelen van het deurtje, dat uiteindelijk uit 4 verticale vloerdelen gaat bestaan, even op een latje van zo'n 3 mm dikte gezet, zodat je de kieren boven en onder het deurtje als het goed is kunt zien. Ik ben benieuwd of jullie hier nog een mening over hebben: acceptabel, of corrigeren?

P1012142_resultaat.jpgP1012143_resultaat.jpg
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
3mm is naar mijn mening acceptabel. Hangnaden van 1mm worden zelfs in plaatmateriaal niet toegepast en dat gaat ook binnen no time problemen geven met aanlopende deuren.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
283
128
55
Luzy Saint Martin
1mm voor binnenliggende deuren lijkt me sowieso krap. Het hangt er ook nog vanaf wat voor soort scharnieren je gebruikt. Ik reken altijd: dagmaat - 5mm = deurmaat. Dan heb je 2,5mm speling aan alle kanten en voldoende ruimte om af te stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, dank weer voor de reacties! In dat geval is het denk ik niet de moeite de deuren weer opnieuw te gaan zagen... Een ander persoon vertelde mij nog, dat als je gaat archiveren kieren i.v.m. ventilatie zelfs wenselijk kunnen zijn. Er komen namelijk negatiefmappen in. Dus in dat geval is het misschien zelfs goed...

Rest nog een laaste vraag, iets waar ik niet eerder aan had gedacht, en ik vermoed, ook geen probleem is: de bodem van de kast ligt op de grond, dus de kast staat niet op pootjes. Dat vond ik mooi, dus het is een bewuste keuze. Ik heb wel op het forum geleerd dat het nadeel hier van is dat het lastiger kan zijn als de vloer niet waterpas is, wat bij mij het geval was, maar dat is wel goed gekomen.

Alleen kan het nu niet echt ventileren tussen tegelvloer en kastbodem. Zou dat i.v.m. vocht nog een probleem kunnen zijn? Ik denk zelf van niet, want het is een betonvloer met keramische tegeltjes en smalle voegen. Ik heb de onderkant van de kast niet geverfd. Maar ik zou denken, dat evt. vocht uit de bodem wel door damp-open hout en lijnolieverf uit kan dampen?
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal,

ik ben nu zo goed als klaar met de kast, op de lades na!

Ik heb afgelopen week 4 kastdeurtjes gemonteerd, die elk aan 2 scharnieren hangen. De eerste twee deurtjes gingen perfect, en vielen ook direct soepel en vlak in de voorkant van de kast. Het 3e kastje kostte iets meer moeite, omdat 1 scharnier onder een iets andere hoek moest. Vermoedelijk had ik het stuk hout waar het scharnier op gemonteerd werd niet helemaal haaks geschaafd. Maar dat is dus ook oplgelost.

Maar het 4e deurtje heb ik al enkele uren aan zitten sleutelen, maar deze blijft aan de rechter bovenkant zo'n 4mm naar voren steken als je hem sluit. Als ik hem aandruk sluit hij wel helemaal aan, maar als ik hem losjes aandruk niet. Het is net niet naar mijn tevredenheid. Ik heb al met de scharnieren gespeeld, de hoek daarvan iets veranderd door op te vullen achter het scharnierplaatje, verder heb ik de planken van het deurtje omgekeerd, etc. Maar het probleem blijft. Als ik het deurtje op een vlakke plaat leg lijkt hij wel aardig recht, dan zie ik misschien 1 a 2 mm dat hij omhoog komt op het hoekpunt. Daar waar de scharnieren op de kast gemonteerd zitten is het wel haaks.

Hebben jullie misschien een idee wat de oorzaak en oplossing kan zijn? Of gewoon accepteren? Ik heb ter verduidelijking een video van het deurtje gemaakt. Ter vergelijk heb ik op het eind een ander deurtje gefilmd dat wel goed sluit:

https://www.veed.io/embed/82e277e8-1fe5-4303-bf48-5fab05f5022f
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik zou denken dat hij ergens aan de scharnierzijde spanning opbouwt. Ofwel de scharnieren zitten iets scheef of niet recht ten opzichte van elkaar, of er drukt een deel van jouw deurtje tegen dat kast aan de scharnierzijde. Dat is wat ik vermoed. Als de scharnieren los zitten dan zijn ze wel makkelijk te bewegen en blijven in de positie waarin je ze zet?
Je kan het mogelijk oplossen met een magneetje als je de oorzaak echt niet kan vinden?
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik zou denken dat hij ergens aan de scharnierzijde spanning opbouwt. Ofwel de scharnieren zitten iets scheef of niet recht ten opzichte van elkaar, of er drukt een deel van jouw deurtje tegen dat kast aan de scharnierzijde. Dat is wat ik vermoed. Als de scharnieren los zitten dan zijn ze wel makkelijk te bewegen en blijven in de positie waarin je ze zet?
Je kan het mogelijk oplossen met een magneetje als je de oorzaak echt niet kan vinden?
Precies mijn gedachten. Persoonlijk zou ik de scharnierzijde van de deur de binnenhoek op een hoek van 100 graden iets weg schaven zodat je dit van de buitenzijde nooit ziet maar aan de binnenkant iets meer ademruimte heeft. Kan net het verschil maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik was er in mijn reactie van uit gegaan, dat de scharnierzijde vrij zou zijn. Als het deurtje aan de scharnierzijde ergens tegen aan loopt, is dat simpel op te lossen. Zoals al gezegd, scharnierzijde even een beetje arm schaven. Als het deurtje nog uit elkaar kan, kan je de bovenste klamp waar hij op het eerste deel aan de scharnierkant zit, een beetje taps naar de scharnierkant maken, zodat het deurtje wel mooi sluit.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor de reacties en tips! Voor zover ik weet loopt het scharnier zelf niet aan. Maar ik zal die 100 graden oplossing overwegen, want volgens mij wordt het daar constructief / mechanisch niet slechter door, en heb je hooguit 10 graden te veel marge als ik het goed begrijp.

Ik heb het even laten rusten (iets wat een zeldzaamheid bij mij is overigens), afgelopen weekeinde met mooi weer even wat anders gedaan na 3 maanden bijna elke vrije dag met de kast bezig te zijn geweest, met overigens heel erg veel plezier en voldoening.

Ik ga dit weekeinde weer even verder prutsen met die deur, ik laat het weten of het is gelukt. Scheluw had ik ook aan gedacht, maar als ik het deurtje op een multiplex plaat leg lijkt hij vlak... Het zou dus m.i. in de kast moeten zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.