Makita SP6000 loopt niet

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
22
3
Betuwe
Ik heb op het moment een Makita invalzaag liggen (SP6000) die niet meer wilt lopen, maar ik kom er niet uit wat het euvel is. Het betreft een zaag uit 2021.

De zaag is tijdens het zagen van zachthout er tussendoor mee opgehouden, na het zagen is hij aan de kant gezet -> gepakt -> ingeschakeld (poging tot). Zonder geluid of iets is hij ermee gestopt.

Tijdens het inschakelen maakt de zaag geen kortsluiting, maar ook geen zoemend geluid (wat normaal duidt op een condensator probleem). Hij blijft dus gewoon muisstil.

Wat heb ik al gecontroleerd:
- de koolborstels zien er goed en schoon uit;
- de stroomkabel meet nog goed door met de multimeter;
- de condensator bij de schakelaar is nog goed;
- de schakelaar zelf is nog goed.

Wat zou ik bij deze zaag eventueel nog meer door kunnen meten/controleren?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.850
3.470
Anker, veldwikkeling, zit er een toerenregeling op, dan is waarschijnlijk de printplaat daarvan kapot.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.850
3.470
Als je weet wat je aan het doen bent, dan kan je de zaag testen zonder de toerenregeling. Als hij dan goed loopt, dan kan je het zo laten. Of je koopt een nieuwe regeling voor iets van 100 euro. Bij koolborstelmotoren is het meestal het anker, of de elektronica.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
22
3
Betuwe
Als je weet wat je aan het doen bent, dan kan je de zaag testen zonder de toerenregeling. Als hij dan goed loopt, dan kan je het zo laten. Of je koopt een nieuwe regeling voor iets van 100 euro. Bij koolborstelmotoren is het meestal het anker, of de elektronica.
Het is de toerenregelaar, na wat schoonmaken en een beetje contactspray draait de zaag weer. Hopelijk blijft dit nog even het geval. Anders moet er een nieuwe regelaar in. :unsure:

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
22
3
Betuwe
Na het helemaal in elkaar zetten toch weer gestopt, nu zie ik dat die waaier onderaan de rotor niet meer goed is. Dus dat is ook onderdeel van het probleem.

Zou die ook makkelijk te vervangen zijn? deze kan wel los gekocht worden voor ongeveer een 10tje.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.