Makita sp6000 afstellen/referentie

RicooCardoo

Nieuw lid
16 nov 2014
11
0
Beste leden,

Al een tijdje lid hier, maar verder nooit voorgesteld etc.

Ik ben Ricardo, monteur van beroep, en ben op dit moment bezig om mijn eigen meubels te maken van staal en hout.

Lasapparaat etc aangeschaft, en zojuist een makita sp6000 inclusief geleiderail opgehaald bij de hornbach.

Nou kom ik tot de conclusie dat als ik de zaag op 0 zet deze niet 0 aangeeft. Klap ik de zaag door naar 45 graden, geeft deze ook lager weer.
Volgens het boekje kan je dit afstellen, maar ook volgends het boekje moet deze afgesteld zijn vanuit de fabriek.

Ik stoor me er behoorlijk aan dat het pijltje niet aangeeft wat het moet zijn. Pijlt bijstellen werkt voor 0 graden, maar nog steeds niet voor 45 etc.

Wat kan ik als refentie nemen om met een geodriehoek te controleren dat ie 45 graden is?

Hopelijk kan iemand mij dit goed uitleggen?

Mvg. Ricardo
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik snap de vraag van de geodriehoek niet helemaal. Als je de zaag op 45 graden zet en de geodriehoek tussen zaagblad en zool drukt, dan zie je toch of de hoek daadwerkelijk 45 graden is?

Die van mij was trouwens fabriek af idd volledig zuiver.
 
  • Leuk
Waarderingen: RicooCardoo

RicooCardoo

Nieuw lid
16 nov 2014
11
0
Ik gebruik een laserline digitale hoekmeter, weet je altijd hoe je blad staat.
Goeie tip, ty :)
Ik snap de vraag van de geodriehoek niet helemaal. Als je de zaag op 45 graden zet en de geodriehoek tussen zaagblad en zool drukt, dan zie je toch of de hoek daadwerkelijk 45 graden is?

Die van mij was trouwens fabriek af idd volledig zuiver.
Ik heb hem kunnen controleren, en hij is inderdaad spatzuiver op 0 en 45 graden.
Vervelende is alleen dat het pijltje de 0/22.5 graden goed weergeeft. - 1 is meer - 2.
45 graden word 44 aangegeven en 48 is 47..

Is dit bij jou toevallig ook?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal