Makita RP1800FX routerplaat

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Ik ben de laatste tijd veel bezig met snijplanken en wil, om de randen af te ronden, mijn makita 1800 bovenfrees in de werktafel inwerken. Ik weet dat er ook kleinere handige modellen zijn om af te ronden, maar dat is iets kostelijker om aan te schaffen. Weet iemand soms welke routerplaat ik zou kunnen aankopen om deze in te werken? Ik vind op het eerste zicht niet direct juiste modellen. Liever geen aliexpress of dergelijke. Mijn bovenblad is een enkele 18mm plaat. Is dat diep genoeg? Of verdik ik deze langs onder?
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Is zelf maken geen optie? Het is niet heel veel werk volgens mij, je maakt een gat in het werkblad en je maakt op de voet van je frees een plaat die in het gat past (en blijft 'hangen' uiteraard). Op die manier kun je 'm ook weer makkelijk loshalen om in te stellen of voor een andere klus gebruiken.

Op Youtube zijn er aardig wat voorbeelden te vinden!
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
18mm lijkt me genoeg, beetje afhankelijk van hoe zwaar je frees is natuurlijk, ik ken het genoemde model niet.
Ik heb het zo gedaan, dat was niet verstandig: het blad is gaan doorbuigen door het gat. Als ik het gat in het midden had gemaakt in plaats van aan de rand was het denk ik wel goed gegaan.
IMG_20180126_180727454.jpg
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Ik stoot toch op een probleem; er zijn geen gaten in de bodem om de frees te bevestigen op een plaat.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Voor de RP1800FX is een nieuwe voetplaat verkrijgbaar. Deze kan met 4 schroefjes vastgezet worden. Maw: de bestaande voetplaat kan er vanaf door die 4 schroefjes los te draaien. Vervolgens heb je 4 M4 busjes beschikbaar waarmee je de machine op een andere plaat kunt schroeven zoals @MartijnEHV laat zien. (Maar dan dus niet aan de rand van een plaat, maar in het "midden" zodat er voldoende stevigheid overblijft.) Ik heb ooit iets vergelijkbaars met een Festool OF1010 gedaan: onder een plaatje 6mm trespa geschroefd en die in een blad gemonteerd. Monteren in een blad: frees rondom een sponning die net zo diep is als de plaat waar je de frees op schroeft. De sponning frees je met een sponningfrees of met behulp van een mal en een kopieerfrees.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Mc Mudface

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Hier een filmpje. Zo kan het ook, is wel veel werk denk ik.
Ik vraag me bij die dikke platen altijd af hoeveel het frees bitje er nog doorheen komt. Ik kom nu soms al lengte te kort. Daarbij lijkt het me best lastig om de diepte instelling goed te doen als dat ding ondersteboven hangt als je geen (ingebouwde) lift hebt.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik vraag me bij die dikke platen altijd af hoeveel het frees bitje er nog doorheen komt. Ik kom nu soms al lengte te kort. Daarbij lijkt het me best lastig om de diepte instelling goed te doen als dat ding ondersteboven hangt als je geen (ingebouwde) lift hebt.
Klopt, ik ben ongeveer 8mm frees diepte verloren. Er schijnen"verlengstukken" te zijn, maar dat klinkt levensgevaarlijk voor iets wat met 30000 tpm ronddraait. Daarbij is een freesmachine van 700 w toch al snel niet geschikt om op maximale diepte te frezen, afhankelijk van het materiaal etc.

Diepte in stelling is inderdaad ook behelpen, met een blokje of liniaal stel ik de diepte in, en soms moet ik drie pogingen doen tot het goed genoeg is. Ik kan er mee leven, maar er zal een dag komen dat ik voldoende ruimte creëer voor een "permanente" frees tafel en dan moeten dit soort tekortkomingen opgelost worden (dus een triton die van bovenaf is te stellen op hoogte, of een frees lift; meer vermogen, grotere as opname. A man can dream).
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Ik wil iedereen hier sterk bedanken. Ik heb mij er deze voormiddag aangezet, het bleek veel makkelijker uit te voeren dan gedacht. Ik had nog M4 boutjes liggen. 9mm MDF plaatje. Bij deze makita zit een stelschroef bijgeleverd, gewoon een 12mm gat boren op de juiste plaats en de hoogte is zo heel gemakkelijk te veranderen. Nu misschien nog een iets veiligere on/off knop. Merci!!
IMG20211216103624.jpgIMG20211216123644.jpgIMG20211216123650.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.